Duif met spreidpootje?

Jessiekenuw
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2018 11:00
Land: Nederland
M/V: V

Duif met spreidpootje?

Berichtdoor Jessiekenuw » 07 aug 2018 13:20

Hoi allemaal!

Ik ben nog niet zo lang lid van het forum maar heb al wel enige tijd vele berichten gelezen.
Ik heb 3 kippen maar ook 3 duiven waarvan een koppeltje onlangs eieren heeft uitgebroed. De twee eieren zijn 30 juli uitgekomen. Voorheen gingen vele jongen dood omdat ze simpelweg werden afgestoten. Maar nu toe groeien ze goed en zijn mijn duiven goede ouders... maar baart een ding me zorgen. Een van de duifjes heeft zijn rechter pootje ver uitsteken. Hij buigt het pootje ook niet zelf en zet zich er niet op af. Als ik hem in m’n hand heb (om bijvoorbeeld te gaan wegen) voel ik dat het goede pootje wel duwt tegen mijn handpalm maar het andere pootje niet. De teentje bewegen wel goed. Nu is mijn vraag of dit nog goed gaat komen omdat dit normaal is en bij moet trekken? Of dat dit wel een probleem vormt voor het gaan staan en de rest de ontwikkeling van het duifje. Ik hoop iets van jullie te horen! :duimop:

In de link hieronder kun je wat foto’s zien die ik heb gemaakt van het duifje waarom zijn pootje goed te zien is.
https://myalbum.com/album/6Olh2Ky7STqn

Groetjes Jessie

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Duif met spreidpootje?

Berichtdoor tuff cookie » 07 aug 2018 21:34

Ik heb geen verstand van duiven maar het ziet er niet goed uit.
Misschien reageert er nog iemand met verstand van duiven.

Jessiekenuw
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2018 11:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Duif met spreidpootje?

Berichtdoor Jessiekenuw » 08 aug 2018 14:03

Nee het lijkt me ook verre van goed... Ik heb hem nu in een soort bakje gedaan waar je normaal je theezakje in doet als hij gebruikt is. Dan leg ik hem op wat stro maar met zijn pootje netjes onder zijn lichaam. Omdat hij tegen de zijkant aan leunt steek het pootje niet uit. Dit doe ik een paar keer per dag omdat als hij beweegt het pootje vaak toch verkeerd gaat staan.
Iemand ervaring mee gehad?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Duif met spreidpootje?

Berichtdoor tuff cookie » 08 aug 2018 15:13

Lijkt me wel goed wat je doet. Misschien kun je proberen het pootje door te bewegen misschien wordt het dan soepeler.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Duif met spreidpootje?

Berichtdoor Isabel » 08 aug 2018 16:22

Of je gaat er mee naar een dierenarts met verstand van vogels.

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Duif met spreidpootje?

Berichtdoor wendyg86 » 11 aug 2018 12:52

Ik kom zelf uit de parkietenwereld en weet niet beter dan dat je spreidpootjes in de juiste stand zet met behulp van tape, touw, elastiek,.. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.parkietenfreak.nl/z-spreidpoten.php

Jessiekenuw
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2018 11:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Duif met spreidpootje?

Berichtdoor Jessiekenuw » 11 aug 2018 14:47

wendyg86 schreef:Ik kom zelf uit de parkietenwereld en weet niet beter dan dat je spreidpootjes in de juiste stand zet met behulp van tape, touw, elastiek,.. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.parkietenfreak.nl/z-spreidpoten.php


Bedankt voor het meedenken, naar zoiets was ik opzoek. De DA gaf al aan dat het niet zomaar goed gaat groeien en dat hij uit zijn lijden verlost moet worden als het zo blijft :| . Maar ik kan het er niet zomaar bij laten zitten. Ik ga het nog even proberen met de ringetjes. Ben direct op pad gegaan om ze te halen. Ik laat nog wat weten!

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Duif met spreidpootje?

Berichtdoor wendyg86 » 11 aug 2018 15:04

Dit moet je echt wel even volhouden hoor, minimaal een week, maar gezien de leeftijd van de jongen waarschijnlijk nog wel wat langer. Hou goed in de gaten of het nog goed zit: ringetjes niet te strak, elastiekje nog vast, geen poepjes eraan laten kleven.

Heb je iets van bodembedekking in het blok liggen? Als je duiven dat accepteren, is het raadzaam dat ook te doen. Spreidpootjes ontstaan vaak door het ontbreken van bodembedekking in het blok en/of een tekort aan bepaalde vitamines.

Succes!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Duif met spreidpootje?

Berichtdoor tuff cookie » 11 aug 2018 16:16

Je kan vit E bijgeven. Het kan helpen bij spreidpootjes.

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Duif met spreidpootje?

Berichtdoor wendyg86 » 15 aug 2018 10:04

Hoe gaat het nu met het duifje?


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten