Takla's langer laten vliegen

Bart1503
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2020 18:06
Land: Belgie
M/V: M

Takla's langer laten vliegen

Berichtdoor Bart1503 » 29 apr 2020 15:06

Hallo iedereen,

Ik heb 14 dagen geleden mijn eerste duiven aangeschaft (2 jonge takla's). Ze zijn gespeend op 10 april. Ze zitten in een duiventil en kunnen in principe vrij in- en uitvliegen. Omdat ze nog jong zijn kon ik ze al na enkele dagen uitwennen vrijlaten. Ze blijven heel netjes in de tuin en komen 's avond terug naar de duiventil.
af en toe vliegen ze een vijftal minuten en tuimelen zelfs al een enkele keer. Maar voor het merendeel van de dag zitten ze op het dak van hun til of in de top van een grote conifeer.

Maar het zou leuk zijn moesten ze iets langer vliegen. 30 tot 60 minuten ofzo. Na wat opzoekwerk vind ik voorlopig twee zaken die invloed zouden kunnen hebben. Als eerste heb ik hun vrije uitvlucht beperkt. Ik heb een kleine voliere gemaakt voor de duiventil zodat ze niet vrij uit de duiventil kunnen. Na mijn werkdag laat ik ze dan meteen vrij en kunnen ze nog een aantal uur vrij rondvliegen. 's avonds komen ze vanzelf terug naar binnen. Daarnaast ben ik ze minder eten aan het geven. Ik heb gelezen dat een duif die meer dan genoeg te eten krijgt, eerder zal rusten op een tak dan rondvliegen? Ook sportduivenmelkers hebben voerschema's voor hun duiven zodat ze langer en sneller vliegen.

Is er nog iets wat ik moet doen of heb ik gewoon nog geduld nodig. Ze zijn wel nog maar 20 dagen gespeend en dus nog erg jong.

Mvg
Bart

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Takla's langer laten vliegen

Berichtdoor Joog » 29 apr 2020 21:27

In de til andere duiven doen, taklas lopen hun hok binnen. Ga je ze in de til houden, zullen ze terwijl ze landen in hun rol (takla)(is turks voor rol) blijven hangen, en durven ze niet goed meer te landen. Met als resultaat dat ze ergens op het dak crashen. Hier kunnen ze tot enkele dagen over doen, voordat ze wel (kunnen) landen. Is heel zielig, en deze duiven zal je nooit echt goed mee kunnen spelen meer. Weet je zeker dat ze van goede ouders af komen? want helaas word er erg veel troep verkocht.. Vlieg duiven met je altijd schraal houden, te dikke duif kan ook niet goed landen. Schraal houden en de duif geen honger laten hebben, gaat makkelijkst met alleen gerst of alleen tarwe te voeren. Dit weegde ik echt af met weegschaal, want een enkele gram meer of minder per duif, kan alles schelen. Beste is een (bv) tuinhuisje, die midden op een groot grasveld staat. Dit is helaas voor vele onmogelijk, en daarom is het ook erg moeilijk om goed te spelen met takla's hier in Nederland. Lukt het je wel om ze goed spelend te krijgen (diepe duikvlucht, gevolgd door meters hoog paaltrekken en om de 5 a 10 meter paaltrekken een rol, worden ze hier bijna altijd opgegeten door roofvogels. Heel moeilijk hier in Nederland, je gaat je vast en zeker nog ergeren aan de roofvogel... Toevallig dat ik vandaag mijn maatje gevragen heb om voor enkele goede takla's rond te kijken, van elende gestopt, maar mis het enorm.. Super mooie duiven, die geweldig spel kunnen hebben in de lucht.

Ps: die conifeer, omzagen... Gaan ze op dak landen, lange stok (of hengel) met vlag eraan, en er af jagen. Moeten op de grond landen, niet ergens hoog.. Beste is ook enkele duiven meer te hebben die over de grond lopen, de duif doet zijn spel voor de duiven op de grond..

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Takla's langer laten vliegen

Berichtdoor Joog » 29 apr 2020 21:31

Ik weet niet waar je woont, maar als je op mp zoekt naar "Ihale" (nu niet door corona, maar zodra het weer mag, zijn er weer "ihale's" (turks woord voor veiling) Deze worden door heel nederland, belgie en duitsland gehouden. Op de Ihale, worden duiven geveild. Ooit andere rassen zoals wammen (Adana), maar bijna altijd alleen takla's. Heel leuk om eens mee te maken, enige nadeel was dat ik altijd met duivenmand vol duiven weer thuis kwam haha


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten