Mijn duiven

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Mijn duiven

Berichtdoor Ryanspets » 10 mei 2022 13:54

Behalve kippen, hebben we ook ( op het moment) 6 duiven.

De eerste was Fee, de grijsbonte. Zij is een aanvlieger, zoektocht naar eigenaar leverde een match op die er 2 kwijt was, waarvan zij er 1 was, maar bij bellen hoog en laag beweerde dat ze niet van hem was. Ok, prima, dan blijft ze, de ren is toch groot zat.
Maarja, 1 duifje alleen is ook sneu, dus naar de vogelopvang gegaan en nog 3 reddelingen opgehaald. Bleken uiteindelijk 3 heren, waarvan er 1, de wit met grijze nek genaamd William, Fee's partner is geworden.
Afbeelding

Tja, 3 heren op 1 dame is ook niet alles, het ging er best redelijk vredig aan toe, maar toch...uiteindelijk dus bij iemand nog een witte postduivin (Angel) en een jonge zwarte figurita (Nox) kunnen verkrijgen. Donnie, de grijs-rode heer, was meteen stapelverliefd op Nox, en Rowan, de roodbonte, zag Angel wel zitten (op de foto was de sufferd *in* het hokje aan het pronken waar zij het helemaal niet ziet :gna: )
Afbeelding
Afbeelding

Momenteel/dit jaar gaat de tuin op de schop, als alles af is mogen de kippies en de duiven los overdag. Wel benieuwd hoe lang het er 6 blijven, er zwerven regelmatig verloren duiven door de wijk

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mijn duiven

Berichtdoor tuff cookie » 10 mei 2022 14:29

Erg leuk, maar het kan het ook vrij snel aangroeien doordat duiven eitjes gaan leggen en uitbroeden.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Mijn duiven

Berichtdoor Kip La La » 10 mei 2022 14:47

Wauw dit is interessant.
Ik heb hier ook sinds een aantal maanden een verdwaalde wedstrijdduif, gevonden in het dorp, hij kon niet vliegen maar zat vlakbij de ‘pleinduiven.’
De Poolse eigenaar houdt zich schuil voor contact, ook de Poolse duivenbond reageerde niet op mijn schrijven.
Na een tijdje de Duif in de voliere bij mijn groep forpussen (7 stuks) gezet.
Dit gaat wel goed, ik voer de kleine vogeltjes in een grote kooi die weer in de voliere staat.
Als zij daar dan gaan eten sluit ik ze in en zet eten voor Duif neer, ben bang dat ie anders niets krijgt.
Van duiven heb ik verder weinig verstand dus ik wil jou wel graag wat vragen als dat kan.
Het is mogelijk verschillende soorten duiven bij elkaar te zetten als ik jouw groepje zie?
Je wist niet of je mannen of vrouwenduiven had meegenomen van de opvang, is dat ook niet zo belangrijk of toch wel?
Ah ik lees nu iets beter :-) “Tja, 3 heren op 1 dame is ook niet alles, het ging er best redelijk vredig aan toe, maar toch”
Gaan duiven het liefst in een groep op?
Dus als ik twee duiven loslaat is de kans groot dat zij zich bij een groter groepje voegen?
Is het ook mogelijk ze niet los te laten?
Mijn Duif kon/kan niet goed vliegen.
Mijn overdenking: als ik ‘m loslaat, vliegt ie óf terug naar Polen waar die waarschijnlijk niet meer welkom is.
Óf hij is gehandicapt maar komt wel zover als een boom (waar ik er niet meer bij kan) en wordt door de alhier wonende hout-en holenduiven verjaagt, hoe redt hij/zij zich dan?
Vragen vragen vragen.

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: Mijn duiven

Berichtdoor Ryanspets » 10 mei 2022 15:41

@Kip La La

Haha, inderdaad een hoop vragen.
Ik moet allereerst bekennen dat ik mezelf geen poffesioneel duivenhouder kan noemen, zoals je leest heb ik ook 'maar een dotje gedaan'.
Ik heb Fee eest in een binnen-konijnenhok gehouden om de eigenaar te traceren en eerst in te lezen of ze uberhaupt bij de kippen in de ren zou kunnen. (klene/zangvogels werd trouwens afgeraden)
Nu ik er wat meer heb ben ik me verder gaan inlezen en heb ik me aangemeld bij een duiven-facebook groep, daar kreeg ik te horen dat twee van de heren van het kroppertype zijn, paar zijn postduif, en tja, die figurita was zó schattig dat ik dr mee heb genomen, anders had ik ergens anders nog een tweede duivin moeten vinden. Wat ik van iemand van die groep begreep is dat er bij de duivenrassen wel karakterverschillen zijn die niet altijd even goed matchen samen (welke hij noemde als voorbeelden zou ik even moeten terugzoeken).

Duiven voelen zich inderdaad veel fijner in een groep, net zoals hun wilde voorouders. Zoals ik het begreep hebben groepen duiven een aardige aantrekkingskracht op eenlingen ,want instinctief 'hoe groter de groep, hoe meer overlevingskans bij vijanden', en sowieso als een duif nog geen stabiel thuisfront heeft (fijne verblijfplaats, partner, nest/jongen) kunnen ze er makkelijker voor kiezen om zich bij een groep (of bij een andere duivenhouder) aan te sluiten. Hoe groot die kans is bij 2,3,4,5,6 duiven durf ik niet te zeggen, ik ga ervanuit, hoe meer je samen loslaat, hoe groter de kans dat ze samen blijven.

Niet loslaten kan natuurlijk, al ben ik er dan wel voorstander van dat ze wel écht de ruimte moeten krijgen om redelijk heen en weer te kunnen vliegen in hun ren/voliere. Met volwassen wedstrijdduiven is het denk ik altijd een beetje een risico dat ze toch weer naar hun oude huis proberen te komen, in het Engels worden ze niet voor niks ook wel 'homing pigeons' genoemd. Is een persoonlijke overweging of je het erop wil wagen. Ik zal tzt dus ook het risico lopen er een paar kwijt te raken, maar aan de andere kant kruisen aanvliegers en reddelingen zo regelmatig mijn pad, en gun ik mijn beestjes hun natuurlijke vliegbehoefte meer te kunnen vervullen.

Heb ik zo alles een beetje aangestipt? Anders geef je maar een gil

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn duiven

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 mei 2022 20:24

Duiven worden ook verhandeld, en dan moeten ze een tijdje binnen blijven om hun vlagje van 'thuis' te verzetten. Zou ze na een aantal maanden het nog niet bij jou als thuis zien? Ik vermoed van wel... Je zou het kunnen navragen bij een duivenbond of duivenmelker.

Mensen die aan de duivensport doen willen verlorenvliegers nooit terug. Die hebben nl bewezen niet geschikt te zijn... :roll:

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: Mijn duiven

Berichtdoor Ryanspets » 10 mei 2022 20:46

@Pearlsofpassion was dat tegen mij of Kip La La? Ik antwoord toch maar :-) Mijn heren en Fee heb ik inderdaad al een tijdje, daar zou ik het al mee kunnen wagen, maar de twee nieuwe dames heb ik pas net een ruime week.
Daarbij met de tuinverbouwing gaat de ren weg, komt het nachthok op een andere plek te staan, en wordt die omgebouwd zodat het eigenlijke nachthok boven voor de duiven wordt, met goed vliegplatform, en het deel onder het hok omgebouwd als nachtverblijf voor de kipjes die verder dan overdag in de tuin mogen.

W.b. de duivensporters; ja, een deel wil hun vogels niet terug/heeft er niks meer aan, maar er zijn er toch ook genoeg, gelukkig, die ook om hun dieren geven/niet alleen naar opbrengst kijken, en/of zo realistisch zijn te beseffen dat er tal van omstandigheden zijn waardoor de vogel niet thuis kon komen zonder dat het meteen een slechte vogel is (weersomstandigheden, ongeluk(al dan niet door menselijk toedoen) etc...
Ik heb al een aantal zeer blije eigenaren aan de telefoon en deur gehad

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: Mijn duiven

Berichtdoor Ryanspets » 10 mei 2022 20:52

@tuff cookie eitjes zijn te beheren natuurlijk. Schijnt dat leg zelfs geremd kan worden, maar moet me daar nog even over inlezen hoe dat precies in z'n werk gaat

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mijn duiven

Berichtdoor tuff cookie » 10 mei 2022 22:18

Oh, dat scheelt al weer :-)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Mijn duiven

Berichtdoor Kip La La » 10 mei 2022 23:53

Ik vind het leuk jouw ervaring te lezen.
Duif had ik eerst ook binnen, die bewoog helemaal niet terwijl ze wel kon lopen.
Dat het met de forpussen zou gaan had ik ook geen 100% vertrouwen in maar gelukkig gaat dat wel goed.
We hadden begrepen dat die zelfs onderling niet in een groep zouden kunnen dus speciaal is het sowieso.
De volière is drie bij drie bij drie, ze zitten niet op elkaars lip.
Enfin, zo modderen we nog maar even wat aan.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn duiven

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 mei 2022 01:20

Ryanspets schreef:@Pearlsofpassion was dat tegen mij of Kip La La? Ik antwoord toch maar :-) Mijn heren en Fee heb ik inderdaad al een tijdje, daar zou ik het al mee kunnen wagen, maar de twee nieuwe dames heb ik pas net een ruime week.
Daarbij met de tuinverbouwing gaat de ren weg, komt het nachthok op een andere plek te staan, en wordt die omgebouwd zodat het eigenlijke nachthok boven voor de duiven wordt, met goed vliegplatform, en het deel onder het hok omgebouwd als nachtverblijf voor de kipjes die verder dan overdag in de tuin mogen.

W.b. de duivensporters; ja, een deel wil hun vogels niet terug/heeft er niks meer aan, maar er zijn er toch ook genoeg, gelukkig, die ook om hun dieren geven/niet alleen naar opbrengst kijken, en/of zo realistisch zijn te beseffen dat er tal van omstandigheden zijn waardoor de vogel niet thuis kon komen zonder dat het meteen een slechte vogel is (weersomstandigheden, ongeluk(al dan niet door menselijk toedoen) etc...
Ik heb al een aantal zeer blije eigenaren aan de telefoon en deur gehad


Het was eigenlijk tegen Kip La La. :gutgut:
Maar dat hintert niet.. ;)

Fijn dat jij wel goede eigenaren tegen gekomen bent. Onze ervaringen zijn anders. :(
Gelukkig heb ik nog niet zo gek veel verloren duiven gevonden.


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten