Absolute beginner met een aantal vragen...

WitteKonijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2024 20:14
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Rheden

Absolute beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor WitteKonijn » 25 feb 2024 15:19

Hallo allen,

wij hebben een aantal manden terug een huisje gekocht met een achtertuin en iets ruimte naast het huis. Nu ben ik op dit moment aan het informeren en planen om misschien in het kommend jaar een groep kwartels te halen.

Het hokje wil ik graag zelfmaken, maar heb hier wel nog een aantal vragen en ben op zoek naar een 2de mening van iemand met een beetje ervaring.

De situatie:

De locatie voor het hokje zou direct tegen de zijkant van het huis zijn. Er is een plekje war op dit moment planten groeien, welke ik er dan wil uithalen om het hokje te plaatsen.

Ik heb er voor de locatie 2 vragen:
1. Wij hebben op deze kant van het huis buiten geen stroom. Zou het voor Japanse kwartels wel genoeg zijn als ik tijdens winter herbruikbare heatpacks haal om het water tegen vorst te beschermen, of moet er wel beter elektra worden geplaatst?

2. Wij krijgen binnenkort ook een warmtepomp en de buiten unit komt op de zelfde kant, ongeveer 1.5m weg van de kooi te staan. Zullen de kwartels last krijgen van het geluid van de warmtepomp?

Hier foto's van de plek (op dit moment nog met planten):

Afbeelding

Afbeelding

Het hokje:

Voor het hokje heb ik een grondovervlakte van ongeveer 2,15x1,4m. Ik wil hier graag de hele grondovervlakte voor de kwarteltjes als loop en 'buiten' deeltje met wel iets plantjes, sandbakje, etc.

Verder wil ik over de achterkant wel nog een hok toevoegen war ze dan ruimte hebben als het te warm of the koud word, etc.

Een afbeelding van mijn huidige plan voeg ik onderaan toe. (Mist wel nog de constructie voor de deur in de voorkant.)

Hier heb ik wel ook een aantal vragen, war ik online niet echt verder ben gekomen:

1. Hoe ga ik zeker dat er geen tocht is, maar wel genoeg luchtwisseling?
Ik heb er op dit moment gepland dat ik de luchtgaatjes op de zijkant wel voor de winter dicht kan maken.
Aan de voorkant zijn alleen de deuren in de midde open met gaas, beide zijkanten van het 'huis' zijn gepland voor plexiglas, dat ik er wel kan zien waar ze zijn, maar dat het niet te open is.

2. Moeten ze wel direct zonnenlicht krijgen?
Wij zijn nu eerst een aantal maanden in het huis, dus weet ik nog niet hoe het op de locatie met natuurlijke licht uitziet. Ik verwacht, dat het wel licht, maar geen directe zonnenlicht gaat zijn op de zijkant van het huis. Is dat wel nog voldoende, of zou het beter zijn als ik wel nog een verlichting inbouw?

Tekening van de huidige plan:
(Deur komt aan de voorkant, bovenkant word gaas. Onderkant word ook met gaas tegen ratten beschermd (just in case))
Afbeelding

Ik ben altijd een fan van het goed plannen voor het aanschaf van een nieuwe dier, dus hoop ik dat jullie mij hier wel een beetje verder willen helpen.

Alvast bedankt en groetjes uit Gelderland!

((PS: Mijn excuses voor fouten in de text, mijn nederlands is niet mijn moedertaal en nog niet perect))

frankip
Berichten: 2968
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Absolute beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor frankip » 25 feb 2024 16:58

Ik vind het zo wel grappig bedacht. Zo maak je het grondoppervlak van het nachthok wel drie x zo groot, en spannend, met drie afdelingen. Verder zullen hopelijk houders van kwartels antwoorden op de praktische vragen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Absolute beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor Kip La La » 25 feb 2024 17:48

Hoi, welkom en leuk om te lezen dat je uitgebreid nadenkt over het houden van kwartels.
Even als eerste punt: ik denk niet dat de Japanse kwartels de hoogte in en een trappetje op gaan, als grondvogels zijnde.

Gebruikersavatar
K1P
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 aug 2022 20:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lutten

Re: Absolute beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor K1P » 25 feb 2024 18:14

Wat het drinkwater betreft. Ik heb ook geen stroom bij het kippenhok en dat blijft voorlopig ook zo. Deze winter heb ik tijdens de vorstperiode het water twee keer per dag vervangen maar ik had daar ook tijd voor. Volgende vorstperiode gooi ik een verlengsnoertje uit voor een verwarmer.
Zie: https://www.kippenhuis.nl/drinkbak-voer ... mer-kippen

WitteKonijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2024 20:14
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Rheden

Re: Absolute beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor WitteKonijn » 25 feb 2024 20:20

Kip La La schreef:Hoi, welkom en leuk om te lezen dat je uitgebreid nadenkt over het houden van kwartels.
Even als eerste punt: ik denk niet dat de Japanse kwartels de hoogte in en een trappetje op gaan, als grondvogels zijnde.


Hallo,

dankjewel voor jouw reactie.

Ik had er wel online videos gezien waar de japanse Kwartels ook op meerdere verdiepingen zijn en het blijkbaar wel hebben gebruikt. Dat was waar ik die idee vandaan heb.

Misschien is hier nog iemand wie dat wel had gezien of probeerd?

Als dat niet gaat met de verdiepingen, moet de groep wel kleiner blijven, omdat het dan alleen 3m² zijn in plaats van 7 m² met de extra verdiepingen.


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten