Jumbo Kwartels

rickskwartels
Gebanned
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor rickskwartels » 05 feb 2014 23:11

ik heb net gezien dat deze foto niet zichtbaar was dus bij deze:

dit zijn 3 Japanse kwartel eieren en een kippen ei (maat L )ter vergelijking.

Afbeelding

dit geeft aan dat de kwartel verschillende formaten eieren kan leggen.en dit echt niks zegt over het formaat en gewicht van de volwassen kwartel. uit een klein ei kan net zo grote kwartel komen als uit een groot ei.

Stefaan
Land: B

Berichtdoor Stefaan » 06 feb 2014 07:27

rickskwartels schreef:Stefaan ik wens jou verder heel veel succes met het uitkammen van berichten ;)

Het is echt niet nodig om een vlooienkam te gebruiken om bepaalde tegenstrijdigheden op te merken. Het is zelfs vrij duidelijk dat jij jezelf tegenspreekt.

zijn er hier vast wel mensen die mij op een nette manier hier op willen wijzen.

Op een nette manier. Inderdaad. Voor zover ik weet ben ik heel beleefd en vriendelijk geweest.

berichten uit kammen en deze persoon vervolgen

Ik vervolg jou helemaal niet. Waarom zou ik?

Ik heb enige bemerkingen geuit. Meer niet. Dat màg toch nog, hoop ik?

Voor iemand die over een vrij uitgebreide website beschikt vind ik het vrij bizar dat er nergens foto's te zien zijn van de permanente verblijven. Enkel foto's van, naar eigen zeggen, tijdelijke verblijven tijdens het uitkuisen van de eerstgenoemde verblijven. Op die website wordt ook nergens iets over huisvesting vermeld. Me dunkt vormt dit toch een belangrijk bestanddeel inzake het houden van kwartels. Maar goed, het is jouw website natuurlijk, moet je zelf weten.

Er zitten blijkbaar ook kippen in een caviabak. Mét drinktoren. Niet echt nodig als ze er pakweg maar een halfuurtje inzitten, naar eigen zeggen, tijdens het uitkuisen van hun hok.

Je beweert dat jouw kwartels niet op gaas lopen terwijl de foto's overduidelijk aantonen dat ze wél op gaas lopen.

Sorry hoor, dit alles in aanmerking genomen kom je niet meteen geloofwaardig over. En neen, dit is niet persoonlijk bedoeld, louter een observatie.

Dus ja, gelet op het voorgaande heb ik zo'n vermoeden dat die caviabakken wél degelijk de permanente verblijven zijn. Gebruik dan tenminste als bodembedekking schelpenzand in plaats van houtschaafsel. Is een stuk aangenamer én praktischer voor de dieren.

Verder heb ik mijn bedenkingen geuit over het voeren van stukjes meelworm aan kuikens van 0 tot 4 weken (staat letterlijk zo geschreven op jouw website). Je wenst er niet op in te gaan? Mij ook goed, hoor. Gelieve je dan wel te onthouden van volgend advies :

zorg voor juiste nuttige info daar hebben mensen WEL iets aan

Just my 2 cents.

Stefaan

Berichtdoor Stefaan » 06 feb 2014 09:19

Of 'Jumbo' kwartels al dan niet "bestaan" is in feite irrelevant. Vele kwartels hebben allerlei zelf verzonnen namen. Moet je in de VS maar eens kijken hoeveel "soorten" Virginische Kwartel er ondertussen al "bestaan".

Daar worden zelfs al "officiële" namen gewoonweg verzonnen. Mooi voorbeeld hiervan is de zogenaamde Coturnix Giganticus. Uiteraard lulkoek. Deze diersoort is gewoonweg onbestaande. Wel een fraai staaltje van marketing van broodfokkerijen, dat wel.

De officiële benaming voor deze soort is Coturnix Japonica. Niettegenstaande er maar 1 benaming is is er wel degelijk een groot (gewichts)onderscheid terug te vinden in de huidige bestaande populaties.

De alhier gefokte (Japanse) kwartels zijn gedomesticeerde dieren die al eeuwen lang worden geselecteerd op vleesaanzet of eierleg. Deze hebben maar weinig meer gemeen met hun wilde voorouders. Om een idee te geven van het oorspronkelijke gewicht : ongeveer 100 gram.

Een enorm verschil met de huidig bestaande populatie dus.

Leuk detail is overigens dat de oorspronkelijke dieren enkel en alleen voorkwamen in China en Korea. Het zijn dus in principe Chinese/Koreaanse kwartels... :-D

Het is echter in Japan dat ze voor het eerst werden ingevoerd en massaal gefokt (17° eeuw).

De dieren zijn "ontdekt" in 1849 en ingevoerd in Europa einde 19° eeuw.

Doorgedreven selectie én mutaties hebben voor de rest gezorgd. Dit voor zowel de gewichtstoename, eierleg als de diverse kleurslagen.

Louter objectief/wetenschappelijk bekeken, de Coturnix Japonica Jumbo bestaat inderdaad niet. Het is louter een verzonnen benaming. Japanse kwartels met een groot gewicht bestaan zijn er wel degelijk.

Het is maar hoe je het bekijkt...

gerjan
Land: nederland

Berichtdoor gerjan » 06 mar 2014 22:37

Rick, ik vraag me af waarop je baseert dat er geen grotere Japanse kwartels zijn dan dat je gewend bent.
Zijn bijvoorbeeld alle stammen zijdehoenders even groot? Heeft het volgens jou geen invloed als dieren op gewicht/snelle groei worden geselecteerd bij de fok?

Jumbo kwartels bestaan niet zoals je al zij, er bestaan wel echter stammen Japanse kwartels die aanzienelijk groter zijn dan andere stammen, dat betekend niet perse dat ze grotere eieren leggen, het valt niet meer om op meerdere factoren dieren te selecteren voor verdere kweek.

Hier even een linkje van grote kwartels die ik zelf heb gepost, zeg niet meteen dat de kleinere kwartel op de foto's een jong dier is, je zegt ervaring met kwartels te hebben dus je ziet aan het verenkleed wel dat het een volgroeid exemplaar is.

viewtopic.php?f=101&t=61210

Nog iets moois voor als je nu nog niet geloofd dat er grotere stammen zijn, een linkje op een engelstalig forum waar de selectie, fok en resultaten van selecteren op gewicht generatie voor generatie word toegelicht met foto's, video's en statistieken.

http://www.backyardchickens.com/t/62941 ... and-videos

Ik ben het eens over je mening over het verkooppraatje, bij 9 van de 10 advertenties zal het om Japanse kwartels van normaal formaat gaan, uitgaand aan de foto's. Vooral ook omdat ik mijn zelf geposte foto's al meerdere malen ben tegengekomen en omdat er foto's van grote eieren bij staan, wat totaal niets zegt over het formaat van de hen die het ei gelegd heeft.

Ik heb de kwartels van de foto's trouwens niet weer, ik kocht ze toen ze al oud waren en de laatste is afgelopen winter overleden. Ik heb nog wel enkele nakomelingen van ze waarvan enkele hennen ook rond de 300 gram wegen.
Ik ben om met deze hennen verder te gaan fokken op gewicht, het valt helaas niet mee haantjes te vinden die ook echt de "jumbo" factor hebben.

Stefaan

Berichtdoor Stefaan » 07 mar 2014 07:35

gerjan schreef:
Ik ben om met deze hennen verder te gaan fokken op gewicht, het valt helaas niet mee haantjes te vinden die ook echt de "jumbo" factor hebben.

Op de website 2dehands.be adverteren er regelmatig fokkers met de "zware soort" Japanse kwartels. Ze versturen broedeieren per post.

http://www.2dehands.be/dieren-toebehore ... /kwartels/

Ik ken die personen niet, dus ik kan niks garanderen. Misschien de moeite waard om informatie te vragen? Je weet maar nooit, hé...

gerjan

Berichtdoor gerjan » 07 mar 2014 18:26

Ik was al van plan om eieren uit België en Duitsland te bestellen, die advertenties met grote kwartels worden al enkele jaren geplaatst, de Nederlandse pas sinds een jaar of 2.
Niet dat kwartels in België of Duitsland perse zwaarder zijn, naar mijn weten worden ze daar ook niet bedrijfsmatig voor het vlees gefokt. In Duitsland in ieder geval niet omdat er daar gelukkig al een wet tegen kwartels in batterijen is. Bij de Duitse advertenties staat er vaak bij dat de ouderdieren uit Tsjechië komen, in Oost Europa worden veel kwartels voor het vlees gefokt en worden ze ook veel door particulieren gefokt voor het vlees.Op het internet is daar veel van te vinden maar je wordt er niet bepaald gelukkig van als je ziet hoe de meeste van die dieren gehuisvest zijn.

n0ralien
Land: Duitsland
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor n0ralien » 09 mar 2014 22:12

Ik woon in Duitsland en als je wilt, kan ik je wat goede adressen geven.

gerjan

Berichtdoor gerjan » 11 mar 2014 19:43

Ik zou die adressen graag willen hebben, een beetje hulp van een local kan nooit kwaad.
Ik weet niet of je ze zo op het forum mag zetten maar stuur anders maar een pb.
Alvast bedankt.

danielb
Land: Belgie

Berichtdoor danielb » 11 mar 2014 20:08

rickskwartels schreef:ik gebruik altijd een warmte plaat voor het natuurlijke dag nacht ritme ik ga voor diervriendelijk en laat de natuur begaan.

dit is voor mij de enige manier :duimop:

de natuur laten begaan?
dan moet je de kwartels zelf laten broeden.

Dieter
Land:
M/V: V

Berichtdoor Dieter » 11 mar 2014 20:13

Geen nut om te reageren op dit bericht. Onze "vriend" Rickskwartels" werd gebannen...

Terug naar “Kwartels”