Jonge kwartels vechten

JCB
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 apr 2008 18:38
Land: Nederland
M/V: M

Jonge kwartels vechten

Berichtdoor JCB » 27 mar 2015 10:18

Bijna 5 weken geleden zijn er 8 Japanse kwartels bij ons uit het ei gekropen.
Nu begint duidelijk te worden dat tussen deze 8 dieren minimaal 3 mannetjes zitten.
2 van de mannetjes kunnen het (voorlopig) nog prima met elkaar vinden. Maar nummer 3 vinden ze beide blijkbaar teveel en jagen hem het hele hok door (van 3 bij 2 meter)

Is hier iets aan te doen? Het is namelijk de bedoeling om een deel van de kwartels naar de ren buiten te doen zodra ze groot genoeg zijn (en de ren is gebouwd..) en een deel is voor de slacht... maar ze zijn pas bij een week of 9 op gewicht daarvoor.

Is de enige oplossing de dieren uit elkaar te halen? En hoe doe je dat dan als je grotere groepen jongen opfokt waar het niet goed gaat? Kan me niet voorstellen dat de fokkers die ze in grotere getalen fokken alle mannen apart zetten.

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jonge kwartels vechten

Berichtdoor Siberianh » 27 mar 2015 17:19

Tot nu toe ging het hier steeds goed tussen de jonge broers. Echter deed ik wel zodra t duidelijk was de hennen van de hanen scheiden. Wellicht dat dit scheelt ? of ik heb tot nu gewoon geluk gehad :P

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Jonge kwartels vechten

Berichtdoor Dieter » 27 mar 2015 20:39

Ik scheid de geslachten op een leeftijd van 4 weken, dan kun je het geslacht reeds zien. Japanse kwartels zijn volgroeid op 6 weken en dan is het vaak tijd om de haantjes te slachten. Bij gebrek aan hennetjes treden ze vaak elkaar.... Het heeft geen nut om de dieren nog een extra 3 weken aan te houden: in die laatste weken zullen ze minstens het dubbele eten van wat ze de eerste 6 weken gegeten hebben en ze worden nauwelijks zwaarder.

JCB
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 apr 2008 18:38
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jonge kwartels vechten

Berichtdoor JCB » 28 mar 2015 18:56

Bedankt voor de informatie.

Wat wegen jou kwartels dan op 6 en op 9 weken oud Dieter?


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten