Hen of haan? Ras?

louisen95
Land: Belgie
M/V: V

Hen of haan? Ras?

Berichtdoor louisen95 » 17 apr 2015 11:03

Een van mijn medestudenten moest als wijze van ontgroeningsopdracht rondlopen met kippen. Hij verkoos 2 kwartels om hun kleine gestalte en nadien wou hij ze lossen op het universiteitsdomein. Echter loopt daar ook een vos rond en dat kreeg ik niet over mijn hart, ik adopteerde ze en nu lopen ze gezellig rond in hun kot.
Ik heb alleen geen flauw idee van hun leeftijd, geslacht of ras. Ik ben te ongeduldig om te wachten of ik een eitje vind, dus vroeg me af of iemand het geslacht kon bepalen aan de hand van onderstaande foto's? Misschien kan iemand me ook verder helpen met het ras, dan kan ik me wat verdiepen in de bijkomende noden van de "kleintjes".
Ze zijn met twee en ik heb ze voor het gemak genummerd.

Alvast bedankt!

Bij deze, de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kip La La
Moderator
Land: Nederland

Re: Hen of haan? Ras?

Berichtdoor Kip La La » 17 apr 2015 12:03

Het zijn Japanse kwartels.
Leuke beestjes!

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 17 apr 2015 14:18

En ik denk zelf twee haantjes maar er komen zeker nog meer kwartelmensen hun expertise delen.

Btw, wat een :censuur: opdracht; met kippen lopen en die daarna dumpen ook nog.
Gelukkig dat jij er bij was!

louisen95
Land: Belgie

Berichtdoor louisen95 » 17 apr 2015 16:15

Bedankt :mrgreen: Ik dacht ze eerst bij de kippen te steken, maar na wat opzoekwerk bleek dat dus geen goed plan te zijn! Nu hebben ze een eigen kotje met hooi (deels in de garage, deels buiten) & op gras.
Zouden het twee haantjes zijn, kan ik ze dan zo houden? Of zet je daar beter een hennetje bij? Of scheidt je dat beter? Ik ben zo'n leek op dit vlak!
Ik denk ook haantjes aan de informatie die ik vind op het internet....Ik wacht nog even af voor verdere antwoorden!

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 17 apr 2015 16:17

Ik denk dat je ze het beste met z'n tweetjes zal kunnen houden.
Deze soort is nogal heftig met de vrouwtjes heb ik gehoord en dan hebben ze meerdere hennen nodig en gaan ze met elkaar vechten.
Veel plezier ermee!

ReneR
M/V: M
Contacteer:

Berichtdoor ReneR » 17 apr 2015 17:08

Het zijn denk ik inderdaad twee haantjes. Zonder hen gaat het meestal wel goed. Indien je toch hennen wilt, moet je wel veel ruimte hebben. Je hebt voor 1 haan minimaal 3 hennen nodig en er is een grote kans dat de haantjes met elkaar gaan vechten.
Als ze volwassen zijn, gaan ze de haantjes wel kraaien. Dat is geen hard kraaien, zoals kippenhanen, maar meer een soort roepen. Dat kan wel ook 's nachts gebeuren.

Siberianh
M/V: M

Berichtdoor Siberianh » 17 apr 2015 23:34

Hallo,

zijn inderdaad japanse kwartels. Persoonlijk vind ik het lastig om te zeggen aan de hand van een foto wat hen of haan is. vind de jouwe iig erg lijken op de gele wildkleur. http://vandorp-dieren.nl/homepage/show/ ... aid=268494 Dan zouden het zomaar twee hennen kunnen zijn. Maar goed foto's vertekenen ook wel eens wat. De keelbandjes lopen niet mooi door en de borsten zijn nog wat vlekkerig. Dat zijn toch tekenen voor hen.

Beste en zeker de makkelijkste manier om te stellen of het hen/haan is doe je door ze eens op te pakken, en op de rug te houden. Dan zie je als het een haan betreft een redelijke bobbel rond de cloaca, wanneer je rond dit gebied zachtjes wrijft verschijnt er ook een beetje schuim. Dan is het dus een haan :) wellicht dat je wel eens poepjes met dit schuim gevonden heb in het hok? Dit is al te doen als ze rond een week of 6 zijn. Deze leeftijd hebben jou kwartels zeker wel. Dus zou het makkelijk zichtbaar moeten zijn.

Tevens hoor je de haan kraaien/fluiten (dus niet zoals een kip) Er zijn in dit forum gedeelde filmpjes van te vinden (volgens mij nog niet heel erg lang terug gepost door Noralien??) Anders even via youtube :)

Dieter
Land:

Berichtdoor Dieter » 18 apr 2015 20:34

2 hennen!
Geef de kwartels kuikenvoer en ze zullen veel beter leggen dan met wat volièrezaad.

n0ralien
Land: Duitsland
Contacteer:

Berichtdoor n0ralien » 21 apr 2015 20:07

op het eerste gezicht: 2 hennetjes

n0ralien
Land: Duitsland
Contacteer:

Berichtdoor n0ralien » 21 apr 2015 20:09

het filmpje helemaal afkijken, want eerst hoor je een kippenhaan kraaien....

het kwartelhaantje laat zich dus ook horen, maar helemaal aan het eind

https://www.youtube.com/watch?v=FqbbybS6htE

Terug naar “Kwartels”