Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22984
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Berichtdoor Kip La La » 29 sep 2020 16:44

Dat is mooi. :duimop:

DeKwartels
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 sep 2020 18:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Berichtdoor DeKwartels » 20 okt 2020 18:04

Hoort het zo dat als het winter wordt dat ze minder actief zijn want de mijne zitten nu de hele dag in het Binnen hok. Ze komen alleen er uit om te drinken en om een ei te leggen (alleen de hen) hoort dit zo ?

DeKwartels
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 sep 2020 18:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Berichtdoor DeKwartels » 26 okt 2020 14:16

Kip La La schreef:De haan rui, de hen kan van alles zijn, klinkt ook wel als coccidiose.

HELP het gaat nu nog slechter met haar ze zit alleen maar te slapen en zit bol wat moet ik doen is dit weer coccidiose? Ik vind het naar om haar zo te zien :(

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22984
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Berichtdoor Kip La La » 26 okt 2020 14:27

Ja wat sneu joh.
Ik weet het ook niet. :puppydogeyes:

DeKwartels
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 sep 2020 18:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Berichtdoor DeKwartels » 26 okt 2020 14:41

Kip La La schreef:Ja wat sneu joh.
Ik weet het ook niet. :puppydogeyes:

Ik kan niks vinden op Google misschien vitamine te kort ?

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 okt 2020 14:49

Heb je het hok helemaal ontsmet? Alles grondig schoongemaakt?
En gebruik je strooisel dat zeker proper is of kan het zijn dat daar evt iets in zit (ik bedoel dan vb hooi van bij de boer oid).

Het zou een herbesmetting kunnen zijn van coccidiose.. Het is iets hardnekkigs wat in de omgeving achterblijft. Ook in zand of de bodem, zelfs als er gras staat, kan er nog ontzettend lang herbesmetting optreden.

Ik zou nog eens behandelen, hok ontsmetten eens de ontlasting beter is (niet te vroeg stoppen met medicatie), ook zeker alle voer en drinkbakken goed ontsmetten. Evt zandbad vervangen en hen een paar weken tot maanden niet buiten laten. En dan zou ik tot het voorjaar voorzichtig zijn met strooisel en voer, hok echt regelmatig schoonmaken, en dagelijks de drinkbak schoonmaken en vers water. Zorg ook zeker dat er geen water gemorst kan worden en geen mest of strooisel in het water komt (vb, drinkbak op een verhoog). Dat is heel belangrijk.
En geregeld wat oregano (of extract) geven zal ook geen kwaad kunnen.

Hopelijk knappen ze zo goed op en zijn ze dan tegen het voorjaar voldoende herstelt om zelf ook wat weerstand op te bouwen zodat je iets minder voorzichtig kan zijn. Want te lang te schoon is natuurlijk ook niet goed voor de weerstand (normaal hebben volwassen dieren voldoende weerstand tegen coccidiose) maar ze moeten nu eerst wel kunnen herstellen en tijdens de winter is weerstand ook minder.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Berichtdoor Dr_Haantje » 26 okt 2020 14:55

DeKwartels schreef:HELP het gaat nu nog slechter met haar ze zit alleen maar te slapen en zit bol wat moet ik doen is dit weer coccidiose? Ik vind het naar om haar zo te zien :(

Heb je echt geen bloedluizen of iets dergelijks in je hok?

DeKwartels
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 sep 2020 18:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Berichtdoor DeKwartels » 26 okt 2020 15:02

Pearlsofpassion schreef:Heb je het hok helemaal ontsmet? Alles grondig schoongemaakt?
En gebruik je strooisel dat zeker proper is of kan het zijn dat daar evt iets in zit (ik bedoel dan vb hooi van bij de boer oid).

Het zou een herbesmetting kunnen zijn van coccidiose.. Het is iets hardnekkigs wat in de omgeving achterblijft. Ook in zand of de bodem, zelfs als er gras staat, kan er nog ontzettend lang herbesmetting optreden.

Ik zou nog eens behandelen, hok ontsmetten eens de ontlasting beter is (niet te vroeg stoppen met medicatie), ook zeker alle voer en drinkbakken goed ontsmetten. Evt zandbad vervangen en hen een paar weken tot maanden niet buiten laten. En dan zou ik tot het voorjaar voorzichtig zijn met strooisel en voer, hok echt regelmatig schoonmaken, en dagelijks de drinkbak schoonmaken en vers water. Zorg ook zeker dat er geen water gemorst kan worden en geen mest of strooisel in het water komt (vb, drinkbak op een verhoog). Dat is heel belangrijk.
En geregeld wat oregano (of extract) geven zal ook geen kwaad kunnen.

Hopelijk knappen ze zo goed op en zijn ze dan tegen het voorjaar voldoende herstelt om zelf ook wat weerstand op te bouwen zodat je iets minder voorzichtig kan zijn. Want te lang te schoon is natuurlijk ook niet goed voor de weerstand (normaal hebben volwassen dieren voldoende weerstand tegen coccidiose) maar ze moeten nu eerst wel kunnen herstellen en tijdens de winter is weerstand ook minder.
ze krijgen elke dag schoon voer en water krijgen regelmatig groen voer in het Binnenhok zit er kattenbak strooisel en speciaal hooi in. Ze kregen elke dag vitamine in het water maar dat hebben we sinds kort vervangen door appelazijn ze hebben een ren van drie meter lang. We kunnen de aarde in de zen niet vervangen omdat we gewoon een hekje in de tuin neer hebben gezet dus de coccidiose bacterie kan nog in de grond zitten.

DeKwartels
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 sep 2020 18:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Berichtdoor DeKwartels » 26 okt 2020 15:05

Water bak had ik al verhoogd ik ga zeker wat oregano geven en ze binnen houden dankjewel voor jullie reacties als jullie nog tips hebben geef die zeker.

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Japanse kwartel hen en haan doen anders ?ziek?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 okt 2020 16:48

Heb je het binnenhok goed ontsmet?
Dat zou ik ook zeker grondig doen.


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten