Wat kan ik doen?

Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Wat kan ik doen?

Berichtdoor Manu76 » 28 mei 2022 17:31

Mijn kwartel kuiken van 2 dagen heeft de voetjes helemaal naar achter staan.

Mijn excuus voor de dubbele post en dubbele vragen maar ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Ik lees veel over vitamines, spalkjes enz.

Maar hoe en wat kan ik doen om de pootjes recht te laten groeien?

Ik weet even niet hoe ik een foto moet uploaden. Kan iemand mij dit uitleggen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat kan ik doen?

Berichtdoor tuff cookie » 28 mei 2022 18:23

Bij kipkuikens komt dit meestal door gebrek aan vitamine B van de ouders. (foktoomvoer geven aan de ouders voor goede broedeieren)
Zelf geef ik in zo'n geval vitamine B in het drinkwater tot het hersteld is. Meestal ongeveer een week. Daar bij kun je om te helpen de teentjes op een driehoekig kartonnetje plakken met "leukopor" papierplakband bedoeld voor de huid zodat het er ook weer af kan later.
Heeft het ook spreidpootjes ? zo ja, dan ook een elastiekje tussen de pootjes maar oppassen dat het niet afknelt.

Foto's kun je plaatsen met myalbum.com

Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat kan ik doen?

Berichtdoor Manu76 » 28 mei 2022 18:42

En welke vitamine B moet ik dan hebben? Er zijn er zo veel. B6,b12 enz. Heb wel meteen leukopor besteld. Zo snel geef ik niet op.

Lopen doet die wel genoeg maar het ziet er zielig uit en niet goed.

Maar dan zal ik hem handmatig moeten voeren en water geven? Wamel lopen met een stuk karton werkt niet. Of moet ik 2 stukjes karton plaatsen? Dus per voetje?

Ik had er gisteren 1 met spreid pootjes maar die werd bijna dood gepikt door de andere en er zat geen verbetering in, dus heb het minst leuke moeten doen, :,(

My album heb ik geïnstalleerd, maar waar zie ik dan de link van de foto's? En kan deze ook een foto (dus geen link maar het plaatje) plaatsen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat kan ik doen?

Berichtdoor tuff cookie » 28 mei 2022 19:14

Het beste is een complete Vitamine B, daar zitten alle soorten B in. Het gaat hoofdzakelijk om Vit B1, maar die wordt pas goed opgenomen in de complete vit B.
Ja, onder ieder voetje een stukje karton of dun plastic kan ook. net zo groot knippen als het voetje is met de teentjes gespreid.
Maar hoe loopt het kuiken dan nu ? niet op de voetjes ?
Het andere kuiken heb je wel goed aan gedaan, hoe naar het ook is.

Met myalbum heb ik ook al een tijdje niet gedaan maar ik herinner me wel dat je een link moet plaatsen hier in je post volgens mij voor forums.
Misschien komt er nog iemand die je op weg kan helpen.

Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat kan ik doen?

Berichtdoor Manu76 » 28 mei 2022 19:26

https://myalbum.com/album/MjGgPi8Le5vB

Ja op zich loopt die goed maar de pootjes staan niet goed. Zie album.

En die vitamines, moet ik dat door het water doen? Of tabletjes fijn maken en door het eten?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat kan ik doen?

Berichtdoor tuff cookie » 28 mei 2022 20:48

Ha gelukt, ik kan de foto's zien.
Ja, dit is wel een extreem geval. Ik denk dat het kuiken ongeveer 2 weken vit B complex in het drinkwater moet hebben. Zelf neem ik gewoon een Vit B capsule voor mensen, open de capsule, gele poeder in het drinkwater, goed roeren. Het water moet echt flink geel worden. Ongeveer een halve capsule op 200ml water.
2x per dag verversen.
Maar als je verder niets zou doen dan zijn de teentjes en pootjes na 14 dagen al vergroeid in die stand en blijft het zo. Dus toch ook de teentjes plat op een driehoekje karton plakken zo als ze horen te staan en een touwtje of elastiekje tussen de pootjes, de wijdte evenwijdig aan hoe ze uit het lichaam komen.
Dit is een priegel werkje dat je met z'n tweeën moet doen. De een vast houden de ander frutselen.
Er is denk ik ook wel een supplement te krijgen van Vit B voor b.v. vogeltjes zoals kanarie of zo. dat kan ook.
Als het allemaal gaat lukken dan moet het kuiken wennen aan de ingrepen maar dat gaat verbazend snel. De volgende dag gaat het meestal al een stuk beter. Het is best zielig maar zo als nu een heel leven is nog zieliger.

Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat kan ik doen?

Berichtdoor Manu76 » 28 mei 2022 21:07

Dankjewel voor het uitgebreide antwoord. Erg fijn. Ja ik moet even nadenken en wachten op die tape.

Ik ben het zeker met je eens dat het dan uiteindelijk zielig is maar zolang er hoop is blijf ik hopen.

Ik heb van de week al 3 uit het lijden moeten verlossen die waren erg misvormd. En 3 eitjes waren wel bevrucht, volwassen kuikens maar helaas niets uitgekomen. Bij 1 leek zelfs het hoofdje geploft.

Ik vind het al erg rot maar ik denk dat ik te maken heb gehad met inteelt. Ik koop nooit geen 16 eitjes meer bij 1 en dezelfde verkoper al kletsen ze nog zo mooi.

Ik heb al aardig wat gebroed waarbij er altijd 1 of 2 niet uitkomen maar zo erg als deze keer breekt weer mijn hart.

Ik vind het verlossen dus echt niet leuk om te doen maar pink toch altijd wat tranen weg ondanks dat ik 45 ben.

:( :( :(

Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat kan ik doen?

Berichtdoor Manu76 » 28 mei 2022 21:14

Vitamine is besteld:

https://myalbum.com/album/zMpHhm5Go6Cy8H

En deze tape Leukopor 2,5 cm breed (5 meter) × 1:

https://myalbum.com/album/3fua2jSyKqJf

En zal ik dan de kuiken apart zetten of hoeft dat niet. Anders weet ik niet of hij de vitamines binnen krijg.

Maar ja alleen vind ik ook zielig.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat kan ik doen?

Berichtdoor tuff cookie » 28 mei 2022 22:47

Het valt niet mee als je eitjes koopt en je krijgt dit, hart verscheurend.
Verlossen moet soms maar het is nooit leuk.
Ik zie dat de vit B van Beaphar die u heeft besteld door het voer gemengd moet worden. Alle kuikens mogen de vit B binnen krijgen want in dit broedsel kunnen ze het allemaal goed gebruiken. Alleen is het moeilijk te bepalen of de kuikens het wel binnen krijgen want ze eten niet al het voer tot het laatste kruimeltje op. Ze kunnen selecteren. Drinken moeten ze altijd en dan weet je zeker dat ze het binnen krijgen.


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten