fazantenkuikentje

Gebruikersavatar
stev
Berichten: 376
Lid geworden op: 21 mei 2006 11:03
Land:
M/V: V
Locatie: eeklo

fazantenkuikentje

Berichtdoor stev » 21 jun 2006 15:39

ik heb sinds deze nacht opnieuw fazantenkuikentjes.
het is zeker niet de eerste keer, integendeel, maar 1 van de jongen houd zijn tenen dicht, dus hij balt een vuistje. de vorige keer zat er ook eentje bij en ik heb het maar zo gelaten, ik dacht het komt wel goed. maar bij het beginnnen lopen zijn zijn tenen scheef gaan groeien.het is te zeggen de tenen geven allemaal een knip naar binnen. hij heeft er duidelijk geen last van, want doet goed mee met de hoop, maar ik vind het geen zicht zo.
kan ik iets doen bij dit nieuwe kuikentje om dit te voorkomen of moet ik het zo laten en hopen dat zijn tenen wel open gaan? ( ik had gedacht om er een stokje tussn te steken zodat hij dit zou " vastklemmen" tussen zijn tenen. mùaar ik ben daar zo niet voor.)
heeft er iemand een idee? hij is nu 15 uur oud ongeveer

Gebruikersavatar
dirk
Berichten: 3140
Lid geworden op: 19 jan 2006 06:41
Land:
M/V: V
Locatie: gelieve in te vullen

Berichtdoor dirk » 21 jun 2006 16:09

het noemt crawl feet ,inteeld of te lang in de broedkast.
je kan het verhelpen met een ijzerdraadje fig 1 en fig 2 en een beetje tape ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
stev
Berichten: 376
Lid geworden op: 21 mei 2006 11:03
Land:
M/V: V
Locatie: eeklo

Berichtdoor stev » 21 jun 2006 16:12

ja, maar ik denk dat jij hier zwempootjes bedoelt...(fig.4)
dus dat de pootjes uit elkaar gaan liggen, dat is het niet... en bij "zwemmers" moet je inderdaad een stukje touw gebruiken.

of is het toch dit niet wat je bedoelt? en als het toch dit is voor gekrulde teentjes?is het dan gewoon ijzerdraad langs de tenen leggen en dan tape erover?

Gebruikersavatar
dirk
Berichten: 3140
Lid geworden op: 19 jan 2006 06:41
Land:
M/V: V
Locatie: gelieve in te vullen

Berichtdoor dirk » 21 jun 2006 16:41

Geen zwemmer !
ijzerdraadje plooien en tape ronddoen ,als het heel erg is kan je achteraan een ijzertje plooien aan de hiel zodat het hele pootje niet naar achter klapt.Ongeveer 5 dagen aanlaten! in 50% van de gevallen geeft het op latere leeftijd(vanaf 6 weken)terug pootproblemen.

Gebruikersavatar
stev
Berichten: 376
Lid geworden op: 21 mei 2006 11:03
Land:
M/V: V
Locatie: eeklo

Berichtdoor stev » 21 jun 2006 17:15

ok bedankt,
dus eigenlijk langs iedere teen een ijzerdraadje leggen en dan tapen..

Gebruikersavatar
dirk
Berichten: 3140
Lid geworden op: 19 jan 2006 06:41
Land:
M/V: V
Locatie: gelieve in te vullen

Berichtdoor dirk » 21 jun 2006 17:38

joak ;)

Gebruikersavatar
stev
Berichten: 376
Lid geworden op: 21 mei 2006 11:03
Land:
M/V: V
Locatie: eeklo

Berichtdoor stev » 22 jun 2006 00:00

hallo

ik heb het geprobeerd, maar het lukte niet. de pootjes zijn zo fijn, ik kan de ijzerdraad niet zo fijn plooien. het fijnste dat ik het kan plooien is nog te groot voor de poot. laat staan voor de teen.
maar ik ben toch heel blij voor de tip. en voor de snelle reactie.
ik heb nu gewoon een tape rond de teentjes gedaan.ze kan ze nu niet meer tot een vuistje ballen. ik hoop dat dit ook volstaat. wel een gaaf zicht zo een kuikentje met 2 getapte voetjes...

wat ik ook zag is dat ze nu met de tape haar pootjes begint te spreiden. en dat deed ze voordien niet. jonge jonge, dat kuiken heeft geen geluk. de broertjes en zusjes maar huppen en zij zit daar. maar ik wil het niet afschrijven, en ik heb aan ieder pootje ook een "vuilniszakelastiekje "gedaan en deze verbonden met een gewone elastiek. ik hoop dat dit goed is? ik denk dat ze dit nu doet omdat ze met heer tenen in de tape geen raad weet dat ze zo raar ligt met de pootjes. dus heb ik maar meteen ingegrepen voor haar poten ook helemaal fout groeien. beter voorkomen dan genezen.

groetjes en bedankt

Gebruikersavatar
dirk
Berichten: 3140
Lid geworden op: 19 jan 2006 06:41
Land:
M/V: V
Locatie: gelieve in te vullen

Berichtdoor dirk » 22 jun 2006 06:43

Je kan ook uit gaas (1cm2)een kruisje knippen.
Knip uit 4 vakjes het middenste kruisje uit ,plooi de 2 zijkanten zodat je een V krijgt ,het achterste stukje kan je omhoog plooien als steun voor de hiel.Je moet wel met 2 zijn om het aan het pootje vast te maken.
Het beste is het kuiken op een ruwe ondergrond of op draad te zetten en de ander fazantjes zullen naar de tape pikken en zelfs ermee rondsleuren!Dus apart zetten voor een paar dagen .
Heb jij met de broedkast uitgebroed?

Gebruikersavatar
stev
Berichten: 376
Lid geworden op: 21 mei 2006 11:03
Land:
M/V: V
Locatie: eeklo

Berichtdoor stev » 23 jun 2006 16:30

ja, met de broedkast, ik doe dit al jaren, nog nooit iets voorgehad.
maar nu zijn het fazanteneitjes dat ik voor iemand anders uitbroed en opkweek. het zijn dus niet mijn kuikentjes.
euh. dat met het draadje wil ik wel proberen, maar ik ben bang van de tape, ik dnek als ik het losmaak dat zijn velletjes zal meekomen? of niet?
ik ben naar hem geweest (eigenaar van de fazanten)
en die vertelde mij dat het broer en zus was. waarschijnlijk zal het dus wel iets te maken hebben met inteelt. de uitkomst was ook al niet te groot vond ik..

Gebruikersavatar
dirk
Berichten: 3140
Lid geworden op: 19 jan 2006 06:41
Land:
M/V: V
Locatie: gelieve in te vullen

Berichtdoor dirk » 23 jun 2006 16:38

Dit jaar is heeeeeel slecht voor fazanten!veel onbevruchte eieren en ook misvormde jongen.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten