pauwen broeden

roel1998
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2014 13:29
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Heerlen

pauwen broeden

Berichtdoor roel1998 » 01 jul 2014 12:36

Mijn pauw hen heeft nu al 3 eieren gelegd in een nestje op het stro maar gaat zei nu zelf broeden want er loopt eem volwassen pauw haan bij, of legt ze gewoon eieren zoals een kip dat doet? Ik heb veel gezocht op internet maar nergens vindt ik een duidelijk antwoord. PS we weten niet of je van natuurbroed of kunstbroed is :frons:

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: pauwen broeden

Berichtdoor Yamatonis » 01 jul 2014 20:55

Als de hen mooi in een nest legt zal ze na het legsel voltallig te hebben normaal broeden.
Pauwen nog niet geselecteerd op legcapaciteit, en bijgevolg is ook het broedgedrag intact gebleven, ongeacht of ze in de broedmachine uitgekomen zijn. Aanwezigheid van een haan is normaal geen probleem.

Greetz,
Yamato

roel1998
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2014 13:29
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Heerlen

Re: pauwen broeden

Berichtdoor roel1998 » 01 jul 2014 21:56

ja ze gaat altijd in het nestje zitten maar zodra ze een ei erbij heeft gelegd gooit ze er stro over en dat haalt ze de keer erna weer weg om te broeden maar dan kan ik maar een ding doen en dat is afwachten. :gulzig: maar is het niet telaat om te broeden? :frons:

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: pauwen broeden

Berichtdoor Yamatonis » 01 jul 2014 22:33

roel1998 schreef: maar is het niet te laat om te broeden? :frons:

Als ze zo mooi in een nest legt en steeds toedekt, zal ze wel goed broeden ook ;) .
Gewoon afwachten en hopelijk heb je gezorgd dat er geen eierrovers bij het nest raken.

Greetz,
Yamato

roel1998
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2014 13:29
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Heerlen

Re: pauwen broeden

Berichtdoor roel1998 » 02 jul 2014 12:23

Ja ze zit sinds vanochtend op het nest dus misschien zit ze nu blijvend? maar we kijken het tot vanavond toe en dan vanavond gaan we het stalletje waar ze in zit dicht maken met een deurtje die overdag open kan

roel1998
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2014 13:29
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Heerlen

Re: pauwen broeden

Berichtdoor roel1998 » 04 jul 2014 17:45

De pauw zit nu al een paar dagen te broeden en heb gisteren eens gekeken en er een kippen ei onderuit moet halen :gutgut: die komen namelijk eerder uit anders had het mij niets uitgemaakt maar ik zie overal vanalles wat pauwen kuikens eten maar kan iemand mij precies vertellen wat ze eten en/of ik dat bij de boerenbond kan kopen of aveve ofzo :gulzig: :frons:

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: pauwen broeden

Berichtdoor Yamatonis » 04 jul 2014 20:39

Ben je van plan om de kuikens bij de moeder te laten?
Pauwenkuikens hebben veel warmte nodig, en vrezen vochtige/modder omstandigheden.
Een goede kalkoenkruimel is het beste wat je kan geven aan jonge pauwen, maar een ruime vrije loopruimte, waar de kuikens met de moeder kunnen rondscharrelen is ideaal ;)
Greetz,
Yamato

roel1998
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2014 13:29
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Heerlen

Re: pauwen broeden

Berichtdoor roel1998 » 04 jul 2014 21:25

ja ik ben van plan ze bij de moeder te laten totdat ze groot zijn en dan verkopen of houden daar zijn we nog niet over uit hahaha en we hebben 2 lege paarden stallen waar ik ze even in wil laten zitten(1 weekje of korter moet ik dan kijken) en daarna als het mooi droog weer is kunnen ze de grote weide op lopen als ze willen :gulzig: :gulzig:

janco96
Berichten: 1106
Lid geworden op: 03 aug 2009 09:25
Land: nederland
M/V: M

Re: pauwen broeden

Berichtdoor janco96 » 06 jul 2014 02:26

pauwen jongen kunnen niet tegen vocht! ook vochtig gras is al te nat en gaan ze kapot aan. 3 maanden moeten ze minimaal droog zitten! ik heb ze zelf momenteel op 6 weken nog in een hok in de schuur. gaan over 2/3 weken onder een afdak (met nog steeds lamp). en gewoon als voer geef ik ze een dierlijk eiwit rijk kalkoenen/fazanten opfok kruimel. eerste 4 weken kregen ze http://www.beaphar.nl/dier-producten/si ... 1kg/_P3697 en aten voornamelijk de insecten.

jonas__
Berichten: 441
Lid geworden op: 25 mei 2013 16:15
Land: Belgie
M/V: M

Re: pauwen broeden

Berichtdoor jonas__ » 08 jul 2014 16:03

Ik geef ze kalkornmeel.

Ze zitten al snel in de pluimen maar ik laay ze ook wat langer binnen.

Ik zou ze een week of 3 in dat stalletje laten en daarna gewoon laten doen.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast