Eerste eit(je)

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Jpderuijter
Account gedeactiveerd
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2012 17:30
Land: Nederland
M/V: V

Eerste eit(je)

Berichtdoor Jpderuijter » 17 aug 2012 15:03

Hoera onze Friese kriel heeft een ei gelegd! Het eerste ei(tje). Alleen weet ik niet welke kip hem heeft gelegd. Maar de kippen lopen hier dus de hele dag los over het erf. En we waren al bang dat ze ergens op het erf zouden gaan leggen. En ja hoor, vandaag hoorde ik tijdens onze koffiepauze :gutgut: een kip kakelen alsof er een ei gelegd was. Maar ja, wij dachten dat ze dat pas eind september/oktober zouden gaan doen. Dus niet echt gezocht of het ook zo was.
Maar ik zag vanmiddag elke keer de haan alleen met vier hennen lopen. Dus ik op zoek naar hen nummer 5. En ja hoor die zat lekker onder de bosjes op een EI !
We hebben wel even allemaal geprezen, dat het zo goed was. Maar ja, buiten heb ik het toch liever niet.
Dus hoe zorg ik nu dat ze in het leghok gaan leggen?
Anders kan ik elke dag hier het erf afstruinen naar eieren. Het is overigens wel een erg klein eitje. zo een vier cm maar wel helemaal goed.

Gebruikersavatar
wouterkip
Berichten: 728
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:32
Land: nederland
M/V: M

Re: Eerste eit(je)

Berichtdoor wouterkip » 17 aug 2012 15:34

Gefeliciteerd! en dan te bedenken dat hier nog niks is.. ;)

Jpderuijter
Account gedeactiveerd
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2012 17:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste eit(je)

Berichtdoor Jpderuijter » 17 aug 2012 15:57

We zijn der ook helemaal confuus van.

Gebruikersavatar
Krissy
Berichten: 2476
Lid geworden op: 22 apr 2012 01:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland, Duin- en bollenstreek

Re: Eerste eit(je)

Berichtdoor Krissy » 17 aug 2012 22:57

Gefeliciteerd! En ik wil ook wel graag weten, hoe je ervoor kunt zorgen, dat de hennen in de legbak leggen en niet ergens onder een struik, dus ik lees mee.

nicoleenwim
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 aug 2012 13:21
Land: nederland
M/V: V

Re: Eerste eit(je)

Berichtdoor nicoleenwim » 17 aug 2012 23:33

wij hebben dit met onze hennen voor elkaar gekregen door ze wat langer in de ren te laten vertoeven die bij het nachthok en het hok met de legnesten zit.
als de hennen in de ren liepen (wij hebben geen haan) sloten wij het nachthok af zodat alleen het hok met legnesten open bleef, onder dat hok zit meer als voldoende schuilruimte en natuurlijk in het hok zelf.
daarnaast hebben wij een aantal stenen kunst eitjes in een van de legnesten gelegd en eigenlijk hebben we het zo vrij simpel voor elkaar gekregen omdat de hennen hun eitjes blijkbaar graag bij de andere "eitjes" legde.
als de eitjes gelegd waren ging de ren en het nachthok weer open.

natuurlijk was er ook wel eens een eigenwijs hennetje wat toch haar ei ergens in een hoekje in de ren heeft gelegd, maar uiteindelijk leggen ze nu steenvast hun eieren in het hok waar de legnesten zich bevinden.


succes ermee in iedergeval
en laat eens weten hoe het ermee vergaat.

grt nicole

nicoleenwim
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 aug 2012 13:21
Land: nederland
M/V: V

Re: Eerste eit(je)

Berichtdoor nicoleenwim » 17 aug 2012 23:37

oeps en natuurlijk van harte gefeliciteert.

wij hebben de eerste eitjes van onze kippjes ouderwets uitgeblazen en bewaard, net als dat we de eerste uit gebroede eierschillen hebben bewaard(koste me wel wat gepik in mijn vingers want kloek lief was er niet zo blij mee geloof ik), blijven toch leuke kippemijlpaaltjes.

grt nicole

Jpderuijter
Account gedeactiveerd
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2012 17:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste eit(je)

Berichtdoor Jpderuijter » 18 aug 2012 13:31

Ik heb het ei eerst maar gewoon in het leghok gelegd. Ik denk niet dat wij het zullen eten, en uitblazen is een idee.
Ik zal eens kijken of er ook zulke kleine stenen eieren zijn.......

nicoleenwim
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 aug 2012 13:21
Land: nederland
M/V: V

Re: Eerste eit(je)

Berichtdoor nicoleenwim » 18 aug 2012 15:20

nu weet in niet waar jij vandaan komt, maar hier in rotterdam hebben wij een soort marmeren eitjes gekocht bij sowlow (budget winkel) veel asiatische winkeltjes hebben dit soort eieren ook in alle maten en kleuren en hier werkt het perfekt, anders is het misschien nog een idee om dat ei, uit te blazen en met gips te vullen, hoewel mijn kippen niet zo kieskeurig zijn met het formaat ei wat we onder ze leggen zolang er maar iets ligt. en bij ons werkte het zo, toen de ene het doorhad volgde de andere vrijwel vanzelf.

grt nicole

Jpderuijter
Account gedeactiveerd
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2012 17:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste eit(je)

Berichtdoor Jpderuijter » 18 aug 2012 20:12

Misschien hebben ze die eitjes ook wel bij de xenos. Hier in de dierenwinkel hebben ze alleen formaat xl ei en die lijken me toch wat te groot voor de kippen?

Gebruikersavatar
jessy
Berichten: 1380
Lid geworden op: 24 apr 2012 21:17
Land: belgie
M/V: V

Re: Eerste eit(je)

Berichtdoor jessy » 18 aug 2012 21:47

leuk toch ,elke dag pasen .
:mrgreen:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten