kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

Berichtdoor 3kiekskes » 22 sep 2014 19:47

Ik heb gisteren van mijn broer deze kuikentjes gekregen. Ze zijn 4 weken oud maar lijken me wel vrij klein. Ze wegen nu 74 en 93 gram. Die van 74g heeft duidelijk een andere kam dan het iets grotere kuiken. (meer 'stekels', de andere plat) Duid dit op haan/hen. Ze hebben ook al echte veertjes aan hun vleugeltjes.
Mijn broer heeft willekeurig laten broeden, hij heeft Cochin hen en Brahma hen, Cochin haan. Wat denken jullie dat ik nu in huis heb. (heb nog 2 Brahma hennen van een jaar of 2)

Afbeelding


Kuikentjes hebben altijd buiten gezeten zonder lamp ofzo, maar nu zonder moeders beschermende vleugels heb ik ze nog even binnen, overdag wel buiten in een rennetje op het gras. Ook omdat ik een kat heb die nogal graag mussen enzo vangt... normaal komt ze niet bij de kippen maar de dames waren niet echt beschermend naar de kuikens dus ik vertrouw het niet echt. Dus mogen ze nog even groeien dicht bij mij en de kids, en de kids, die vinden dat super!

Cochinnekes
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2014 21:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

Berichtdoor Cochinnekes » 22 sep 2014 22:15

Lief zo klein :ilove: ....maar voo r zover ik het kan beoordelen kijken het mij geen cochinnen.

Benieuwd of iemand anders het weet.

In ieder geval veel plezier van die kleine pluisjes

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

Berichtdoor Lieve » 22 sep 2014 22:31

Lijkt inderdaad haan en hen. Maar voor 4 weken nog opvallend weinig veren. Hoewel die achterste toch al schouderveertjes lijkt te hebben? Zit wat weggestopt achter het haantje. Dus dat zou dan een hennetje kunnen zijn.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

Berichtdoor brenda17 » 23 sep 2014 09:22

Vind ze inderdaad voor 4 weken erg klein.

danielb
Berichten: 7183
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

Berichtdoor danielb » 25 sep 2014 00:49

het kuiken met recht kammetje is geen brahma.
brahmas worden met een platte kam geboren. ( al zeker niet met een zo groot recht kammetje)
dus met het recht kammetje zou wel eens cochine kunnen zijn en met het plat kammetje brahma.
maar ze hebben beide donkere poten en brahmas hebben normaal gezien gelige poten.
denk beide een mix van iets.

danielb
Berichten: 7183
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

Berichtdoor danielb » 25 sep 2014 00:53

danielb schreef:het kuiken met recht kammetje is geen brahma.
brahmas worden met een platte kam geboren. ( al zeker niet met een zo groot recht kammetje)
dus met het recht kammetje zou wel eens cochine kunnen zijn en met het plat kammetje brahma.
maar ze hebben beide donkere poten en brahmas hebben normaal gezien gelige poten.
denk beide een mix van iets.


dus het kuikentje met recht kammetje is misschien een cochin en met het plat kammetjes is zeker half brahma omdat je zei dat ze van een brahma hen of cochine hen zijn en de haan ook cochine is.

Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Re: kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

Berichtdoor 3kiekskes » 07 okt 2014 13:30

Ik dacht het ook zoals Danielb zegt. We zijn nu ruim 2 weken verder, ze krijgen nu speciaal Kuiken meel en zijn intussen flink gegroeid. Ik zal proberen straks een nieuwe foto online te zetten.
Ze eten supergoed, meel, keukenresten en brood. Hebben nu al een pak meer veren ook en het verschil in grootte is alleen maar groter geworden. Dus ze hebben in elk geval een andere moeder. Nu nog afwachten of ze haan of hen zijn...

Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Re: kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

Berichtdoor 3kiekskes » 07 okt 2014 21:43

Afbeelding

foto van vandaag, wel niet heel duidelijk, maar je ziet wel dat ze gegroeid zijn en dat er al een pak veren zijn. De grootste doet ook al vliegpogingen. Hij zit geregeld bovenop de kooi, wat toch zo'n 35 a 40 cm is.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

Berichtdoor brenda17 » 08 okt 2014 08:29

Achterste is zeker een haantje, andere kan je niet zo duidelijk zien op de foto.

Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Re: kuikentjes 4 weken, cochin of brahma? geslacht?

Berichtdoor 3kiekskes » 17 okt 2014 21:01

Foto van vandaag, het kuiken met de grote kam is helaas overleden.
Ze waren goed gegroeid (130 en 165g) dus had ik ze zondag bij mijn kippen gezet, de eerste dag verliep dat prima. Maandagochtend piepten ze nog vrolijk rond en tegen de middag vond ik het kleinste kuiken met zijn kopje vol bloed... helaas. Deze wilde maandag niet gevangen worden dus liet ik het maar. Maar hij is weten te ontsnappen en dinsdagochtend stond hij/zij aan het hekje bij de speelweide van de kindjes. Sindsdien woont hij weer in zijn hokje. 's nachts binnen, overdag buiten. Hij lijkt het leuk te vinden en geniet van de aandacht van de kindjes. Toch zal hij op een dag naar de tuin terug moeten...
3 maand geleden is een konijn bij ons komen wonen en die werd door de kippen wel aanvaard, ze eten gezellig samen uit dezelfde pot!

Op deze foto krijg je ook een idee van hoe groot hij nog maar is, nu ongeveer 8 weken oud, een kleine 200 gram. Ik denk Cochin hen... maar ben nog niet zeker... (kids willen graag een naam kiezen)

Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten