broedse kippen, broeds af maken.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

broedse kippen, broeds af maken.

Berichtdoor kippie kip » 18 jul 2015 17:10

dag allemaal,

2 van mijn 4 hollandse krielen zijn broeds geworden.
de een al 2 dagen, de ander sinds gisteren avond.
omdat het niet handig uitkomt om er eitjes onder te leggen (wegens op vakantie gaan), wil ik ze weer broeds af maken.
hoe doe ik dit het beste?
als ik ze uit het nestkastje haal en dan buiten neer zet, kijken ze even rond maar rennen dan gauw weer naar boven.

ik heb wel een paar mogelijkheden om ze apart te zetten:
- een leeg konijnenhok, met een nachthok van 85 cm bij 50 cm, en ren (eronder) van 125 cm bij 50 cm.
- een kuikenren, met een nachthok van 85 cm bij 30 cm, en een ren (ernaast) van 85 bij 100 cm.

welk hok zou het beste zijn om ze apart te zetten, of moet ik ze niet apart zetten? :puppydogeyes:
het bovenste konijnenhok kan afgesloten worden(tussen ren en nachthok).

moet ik ze dan bij elkaar zetten of apart?

hoor het graag van jullie!!!

groetjes kippie kip :roll:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedse kippen, broeds af maken.

Berichtdoor Trea » 19 jul 2015 07:41

Twee van mijn hollandse krielen waren ook broeds geworden toen ik terug kwam van vakantie. Gelukkig had de oppas de eitjes wel steeds weggehaald.

Ik heb de hennen eerst een paar keer van het nest gehaald en het schuifdeurtje naar het nachthok/ legnesten even dichtgemaakt. Maar ze gingen idd terug zodra het hok weer open ging.

Daarna heb ik ze in de tuin gelaten waar ze dolblij gingen scharrelen en het hok langer dichtgehouden.
Toen het bijna schemerig werd gingen ze op de zitstokken in het buitenhok om te slapen. Het hok heb ik toen weer opengezet. De hennen hoefden niet meer naar hinnen en waren broeds af.

Een eitje heb ik echter nog niet van ze gekregen. :cry:
Maar ik was wel blij dat ik geen hondenbench hoefde te kopen om ze daarin op te sluiten (zie andere topics over dit onderwerp). :duimop:

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: broedse kippen, broeds af maken.

Berichtdoor Dieter » 19 jul 2015 08:13

Je kunt de kippen in beide hokken broedsaf maken, dat maakt geen verschil. Als ze elkaar tolereren dan mag je ze gerust samen plaatsen.

Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

Re: broedse kippen, broeds af maken.

Berichtdoor kippie kip » 20 jul 2015 08:23

heb ze in het konijnenhok gezet, maar dat vonden ze blijkbaar niet zo leuk want ze gingen de hele tijd voor de tralies lopen... :(
ik dacht toen: even hard zijn!!
ze hebben toen een nacht in dat konijnenhok doorgebracht (had er wel een stok ingemaakt).
de volgende ochtend zaten ze nog op stok!(8 uur)
toen heb ik ze bij de andere gezet, en even gekeken wat ze gingen doen.
ze gingen eerst opnieuw de pikorde instellen... :puppydogeyes:
daarna bleven ze gewoon beneden, en die avond zaten ze op stok!!!!!! :duimop:

nou ja, ieder geval bedankt!

groetjes kippie kip

lovesiep
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jul 2015 10:36
Land: huissen
M/V: V

Re: broedse kippen, broeds af maken.

Berichtdoor lovesiep » 26 jul 2015 09:43

hallo allemaal ik heb twee broedse kippen en die zijn nu al dik 4 maanden broeds .
het zijn cochin krielen . ik heb al van alles geprobeert ik haal ze iederen dag van het nest af maar het werkt niet . ik heb ze met hun kont in water gedaan maar ook dat helpt niet . ik heb gehoord dat je ze ook met hun hoofd in koud water kunt doen . ik vind dat egt dierenmishandeling dus ik ga dat niet doen maar zijn er nog meer tips ?en is het wel egt dierenmishandeling ? ik heb julie tips egt nodig !! :duimneer: :duimneer: :kopmuur:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5725
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedse kippen, broeds af maken.

Berichtdoor tuff cookie » 26 jul 2015 20:21

Je kan de kippen samen in een hondenbench zetten. De bench moet van de grond afstaan omdat er lucht onderdoor moet kunnen, zodat hun buik afkoelt. Je kan de bench op 4 stenen zetten. De bodemplaat moet er dus uit, zodat er alleen gaas onder hun zit. Wel eten en drinken in de bench zetten. Normaal duurt het 3 dagen en dan zijn ze broeds af. Maar omdat ze al zo lang broeds zijn zal het wat langer duren. Je hoort het wel aan het geluid wat ze maken. Zolang je ze nog hoort klokken zijn ze nog broeds. Gewoon een kwestie van volhouden.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: broedse kippen, broeds af maken.

Berichtdoor Dieter » 26 jul 2015 20:41

Och, het hoeft niet steeds zo ingewikkeld...
Eigenlijk is het vrij logisch: een hen legt eieren op een bepaalde plaats (het nest, dus) en begint op een bepaald moment op deze eieren te broeden. Deze hen zal, net zoals de wilde vogels in de tuin, alles proberen om dit legsel uit te broeden.
Twee mogelijkheden:
de eerste stap is het wegnemen van de eieren; veel hennen geven het met deze werkwijze reeds na enkele uren of na een dagje wel op!
Indien mogelijk verwijder je het nest.
Daarom mijn pleidooi sedert jaren: maak gebruik van tijdelijke, verplaatsbare legnesten!
Ideaal zijn manden, kartonnen dozen, houten kratjes...
Wil je dat je hen niet meer broedt? Neem gewoon doos en eieren weg, zo heeft de hen niets meer om naar terug te keren!
Voor de hardnekkige hennen: zorg dat de hen het nest niet meer kan bereiken! De hen 5 keer per dag van het nest gooien haalt dus meestal niets uit, want die hen is geprogrammeerd om terug naar dat nest te gaan!
Neem de hen en plaats ze in een ander hok, een bench, een ren,... gelijk waar, maar zorg dat ze nest niet kan bereiken. Natuurlijk is de hen onrustig en zal ze mogelijks uren langs het gaas lopen; die wil naar haar nest, natuurlijk. Niets van aantrekken en 3-4 dagen laten zitten (met voer en water, natuurlijk!)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23273
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: broedse kippen, broeds af maken.

Berichtdoor Kip La La » 26 jul 2015 20:59

lovesiep schreef: ik heb gehoord dat je ze ook met hun hoofd in koud water kunt doen . ik vind dat egt dierenmishandeling dus ik ga dat niet doen:


Dat is nou echt weer zo'n "grappig" verhaal van "volwassenen."
Als je m lang genoeg onder water houdt gaat de kip dood en is ze niet broeds meer. :-x

lovesiep
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jul 2015 10:36
Land: huissen
M/V: V

Re: broedse kippen, broeds af maken.

Berichtdoor lovesiep » 27 jul 2015 09:17

bedankt voor julie reactie .
ik zal het proberen .


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 74 gasten