Wyandotte op 6 eieren....of 5?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Madelief » 16 mei 2016 13:55

Hallo allemaal,

Ik had een oude manke Barnevelderkriel die in een groep niet happy was. Die heb ik een Wyandotte kriel als gezelschap gegeven en met zijn tweetjes waren ze heel happy. Nu is afgelopen week de Barnevelder overleden (met wat hulp van de DA); ze was niet ziek, ze was gewoon op en ging sterven.

Ik heb direct gezocht naar een leuke hen erbij, want alleen is niks, maar ik vond niet zo gauw iets van de juiste leeftijd. De Wyandotte was net broeds en ik was al bezig met haar bij het nest weghouden etc, maar al snel bedacht ik dat ze nu ook een keer kan gaan broeden. Ik heb dus snel twee eieren terug gegeven en ben gaan zoeken naar eieren. Zo is zij iig tevreden.

Dit weekend dan ook een paar broedeieren gehaald (kakelvers, Bielefelder kriel, bewuste keuze voor dat ras :ilove: ) en die er onder gestopt. Ze blijft goed zitten. Maar de eieren zijn vrij fors en hoewel de Wyandot veel veren heeft, is ze qua lijf niet veel. Dik is ze ook niet, dus we moeten haar goed in de gaten houden. Gisteren om 10:00 was ze uit zichzelf even eten en drinken, dus dat doet ze prima.

Nu mijn vraag. De eieren zijn vrij fors (tuss 45 en 50 gram) en ik heb dus al van de beschikbare 7 eieren er maar 6 onder gelegd. Vanmorgen toen we haar even van het nest zetten was 1 ei koeler dan de rest. Daarom later nog eens gekeken en toen was alles warm.

Is het nu verstandig nog een ei weg te halen en voor 5 eieren te gaan? Of zal het toch wel goed gaan als ze nu wel alle 6 warm waren? Er ligt er nooit 1 naast. Als ze zelf van het nest komt willen we haar graag zoveel mogelijk met rust laten natuurlijk, maar nu krijgen willen we vanavond nog eens voelen of ze alle 6 warm zijn en dan een beslissing nemen.

Ik vind op internet dat Wyandottes best wat eieren aankunnen, maar het zou zonde zijn als ze allemaal niet goed ontwikkelen wegens afkoelen. Of zijn we onnodig onzeker door dat ene koelere ei?

Hartelijk dank alvast voor jullie adviezen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Roan12 » 16 mei 2016 14:36

Hoe lang zit ze nu te broeden? Heb je al een keer geschouwd?
Ik zou als ze nog niet lang zit te broeden eerst een keer schouwen en als er dan een ei onbevrucht is. Kun je die weghalen. Anders zou ik het zo laten. Een Wyandotte kriel kan op eieren van eigen ras (gemiddeld 40-45 gram) zeker wel een 10 stuks aan. Maar dat vind ik dan ook het max.! Ik heb hier eens een hen gehad, die zat toen op Hollandse kriel eieren. Ook best fors, dacht een 35 gram ofzo. Die heeft met gemak op 10 eieren gezeten, allen uitgekomen en ging erg goed.

Belangrijker vind ik dat er gekeken wordt naar wat een hen aankan als de kuikens ouder worden! Al kan ze nog zo goed zitten op 10 eieren, als alles bevrucht is en alles komt uit, moeten die kuikens nog steeds onder haar passen. Ook als ze 4 weken oud zijn.

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Madelief » 16 mei 2016 14:54

Dank je Roan. Ze liggen er pas sinds zaterdagavond laat onder.

Ja, ik begrijp wat je zegt, zeker ook met "later". Maar dan kunnen ze ook lekker onder veren en tegen elkaar en ze kan wel héél breed ;-) Maar de eieren zitten natuurlijk tegen de huid.
Ik vind 5 kuikens ook prima, maar omdat ik niet durf te hopen op 100% uitkom-percentage zou ik 6 wel prettiger vinden.

Wanneer kan ik dan het beste schouwen? Woensdag?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Roan12 » 16 mei 2016 15:11

Afhankelijk van je ervaring kun je al op dag 5 schouwen. Dus op z'n vroegst donderdag zou ik zeggen. Als ik zelf broed met de machine heb ik vaak 3 korte schouwmomentjes. Op dag 5, op dag 10 en op dag 18. Op dag 5 kijk ik welke er bevrucht zijn en de onbevruchte gooi ik dan weg. Op 10 toen kijk ik vooral naar de luchtkamers of die goed ontwikkelen. Zo niet dan pas ik de LV aan, hoeft dus bij een broedse hen niet! Op dag 18 kijk ik voor het laatst nog een omdat ik ze dan toch over moet leggen in de uitkomstlade. Heb ze dan toch in de hand en dan gaan de eieren weg die eerder zijn afgestorven als nog weg.

Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor kippie kip » 16 mei 2016 19:54

Ik heb hier ook een broedse hen.
dit is een antwerpse baardkriel, en dus een stuk kleiner dan een wyandotte.
ik had 6 eieren gekocht van de orpington kriel, maar toen ik ze er alle 6 onder had gelegd, kon de hen er bijna niet op zittten! hier was toen ook 1 ei wat koeler dan de anderen. dit ei heb ik toen weggehaald, omdat de hen dan beter kan broeden.
ze broedt vanaf afgelopen zaterdagmiddag op 5 eieren, en is dolgelukkig! :duimop: (dat betekent dat we op dezelfde dag kuikens hebben! :gulzig: :ilove: )
ze eet en drinkt heel even, en gaat dan weer broeden!
Dit is de eerste keer dat er bij mij een hen op bevruchte eieren zit te broeden, en ik hoop dat het goed gaat.

Als ik jou was zou ik ook 1 ei weghalen. dit is misschien wat beter voor de kip, en 5 kuikens zijn ook leuk!

groetjes kippie kip

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Roan12 » 16 mei 2016 22:00

Niet weghalen! Zou zonde zijn als en voor het schouwen een bevrucht ei weggooit en dan kom je erachter als je schouwt dat je nog een onbevrucht ei hebt. Nou die moet je dus ook weghalen want dat ei wordt toch niks. Dan houd je straks geen eieren meer over!

@kippie kip: ik weet niet of een Antwerpse baardkriel nu zo geschikt is voor Orpington kriel eieren. Als 5 eieren maar net passen. Hoe moet dat dan als de kuiken 4 weken oud zijn? Dan zijn ze net zo groot als hun moeder. Dat past echt niet onder haar.

Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor kippie kip » 17 mei 2016 07:36

@ Roan12 : Er pasten wel 6 eieren onder, maar het leek mij toch best zwaar voor de hen (als er 6 van die kuikens om haar heen darrelen, ze heeft namenlijk nog nooit eerder een nest gehad). Waarschijnlijk kon ze het wel aan, maar ben ik gewoon te bezorgd geweest...
Ik ga donderdag of vrijdag voor het eerst schouwen, en misschien haal ik er dan nog 1 weg, omdat die niet bevrucht is.
Ik heb de ouderrdieren gezien, en deze waren wel wat groter dan mijn hennetje, maar niet 3 keer zo groot ofzo.
En de man bij wie ik ze gehaald heb, zij dat het net moest kunnen (6 eieren onder een antwerpse baardkriel).
groetjes kippie kip

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Madelief » 21 mei 2016 11:26

We zijn niet ervaren in schouwen al denk ik dat ik het best kan zien. Maar we hebben besloten ze alle 6 te laten liggen. Ze zijn altijd warm sinds die ene keer dat een ei koeler leek. Gelukkig! We gaan dus wel merken wat er uit komt.:duimop:

Ze zit nu een kleine week en ze is wel vrij mager ondanks dat ze wel dagelijks zelf van het nest kwam om te eten. Dus nu zetten we haar toch een keertje extra er af (2 x per dag, ze gaat er dan zelf niet meer af denken we) en dan eet (en drinkt) ze ook gulzig. Straks wat meelwormen halen en zo'n Garvo kippensnoep krijgt ze ook wat van. Ze was al nooit een dik kippetje maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze er aan onderdoor gaat.

Iemand nog tips hoe we haar wat meer conditie kunnen geven (of iig op deze conditie kunnen houden)?

We zijn maar vast begonnen met zoeken naar een goed opfokvoer, liefst biologisch.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor José » 21 mei 2016 16:55

Haal haar er alsjeblieft niet af! Ze regelt het zelf wel. Zet gewoon voer en water op een paar meter afstand van het nest, zodat ze er wel af moet komen. Met elke keer dat je haar van het nest afhaalt verstoor je haar 'trance' en heb je risico dat er eieren kapot gaan. Een klein barstje is genoeg om het ei te laten stoppen met ontwikkelen!
Het feit dat je haar misschien niet ziet eten en drinken wil niet zeggen dat ze het niet doet als jij even niet kijkt.

Ik zou toch 1 keer schouwen, morgen of overmorgen. Dan zit je op dag 8 resp. 9 (de eerste dag broeden telt niet mee).
Je doet dat dan als ze van het nest af is gegaan om te eten/drinken. Je kan op dat moment echt wel zien welk ei ontwikkelt en welke niet. Zie je er totaal doorzichtige eieren bij dan kun je die weglaten en heeft de hen het ook wat gemakkelijker.

Het risico van eieren laten liggen is dat een onbevrucht ei of een ei waar bacterierot in zit kan exploderen en een vieze bende van het nest en de overige eieren maakt.

Mijn advies is dus: op dag 8,9 of 10 één maal schouwen, de goedgekeurde eieren terug onder de hen en er dan verder helemaal afblijven. Geeft de meeste kans op een goed resultaat.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor heusnoorn » 21 mei 2016 17:19

Ik ben geen expert, maar 6 eieren lijkt me haalbaar, als je zorgt dat het nest smal genoeg is, zodat de eieren automatisch dicht bij elkaar blijven liggen. De cochinkriel van mijn vader heeft 13 eieren van haar eigen soort uitgebroed zonder problemen (12 + eentje bijgelegd). Ook de kuikentjes zitten overal onder en rond haar en voorlopig gaat het goed. (Al hoop ik dat het niet te belastend wordt als de kuikens groeien).


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten