Kuikens op komst, eerste keer!

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

Kuikens op komst, eerste keer!

Berichtdoor kippie kip » 20 mei 2016 11:05

hallo allemaal!
sinds zaterdag 14 mei zit een van mijn hennetjes te broeden op 5 orpington kriel eieren (kleurslag rood porselein).
de kuikens verwacht ik 4 juni.
nou heb ik nog nooit kuikens gehad, en vraag daarom jullie om advies.
ik heb de volgende vragen:
-kan de hen met de kuikens bij de andere kippen, of zet ik ze beter apart?
-geef ik het beste kuikenvoer met anti-coccidioside?
-mag de hen dit kuikenvoer ook eten, of moet ik het afschermen, zodat alleen de kuikens het kunnen eten?
-kan de hen met kuikens in het nachthok blijven waar ze nu zit, of moeten ze een rennetje hebben?
-mijn plan was om de kuikens 2 weken in het nachthok te houden met hun moeder, en daarna buiten in een rennetje met nachthok?
het zijn veel vragen, maar ik wil het zekere voor het onzekere nemen.
foto's volgen nog!
groetjes kippie kip

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23273
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuikens op komst, eerste keer!

Berichtdoor Kip La La » 20 mei 2016 11:51

Om even op één vraag te reageren; 2 weken in een nachthok!
Waarom in hemelsnaam, dat is nergens voor nodig.
Geef ze dan maar meteen dat rennetje met nachthok. :duimop:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kuikens op komst, eerste keer!

Berichtdoor Roan12 » 20 mei 2016 12:22

-kan de hen met de kuikens bij de andere kippen, of zet ik ze beter apart?

Zo lang het goed gaat kun je de kuikens gewoon bij de rest laten. Ik weet niet of je een haan hebt? Maar die helpt vaak mee met de bescherming. In principe kan een moeder dat ook alleen.

-geef ik het beste kuikenvoer met anti-coccidioside?

De keuze is aan jou. De een doet het wel, de andere niet. Mij maakt het niet uit of het er wel of niet in zit. Maar volgens mij zit het in het voer wat ik nu gebruik niet. Voordeel van een anit-coccidiosemiddel is dat de kuikens een bescherming opbouwen en zo door de kwetsbare periode helpen. Als er in je stam wel eens coccidiose geweest is, dan raken de kuikens minder snel besmet.

-mag de hen dit kuikenvoer ook eten, of moet ik het afschermen, zodat alleen de kuikens het kunnen eten?

Ja hoor de hen mag gewoon mee eten. Is alleen maar goed voor haar om weer aan te sterken. Ze heeft tenslotte 3 weken lang haar energie in het broeden gestoken en is daarom ook wat verzwakt.

-kan de hen met kuikens in het nachthok blijven waar ze nu zit, of moeten ze een rennetje hebben?
-mijn plan was om de kuikens 2 weken in het nachthok te houden met hun moeder, en daarna buiten in een rennetje met nachthok?


Als het mooi weer is kunnen ze direct met moeders mee op stap naar buiten. Direct zonlicht is alleen maar goed voor de groei van de kuikens. Zo lang het droog is kunnen lekker mee en zal moeders alles laten zien wat een kip doet om dat aan de kuikens te leren. En alleen maar prachtig om te zien!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens op komst, eerste keer!

Berichtdoor Trea » 20 mei 2016 12:55

Top antwoorden Roan. Op een ding na. Het is beter voor kuikens om geen cocciodosemiddel te krijgen als daar geen speciale reden voor is.

Alleen als je eerder een besmetting hebt gehad is dat wel beter. Of je haalt iets bij de dierenarts. Kuikenvoer met cocciodosemiddel is bij mij in de buurt nergens te verkrijgen. Volgens de Welkoop is dat sinds enige jaren verboden in Nederland.

Welk merk /waar kan je dat kuikenvoer met cociodosemiddel dan kopen?

Veel haast hoef je niet te maken met het overzetten. Overzetten doe je in ieder geval niet voor de kuikens er zijn. Sommige hennen gaan dan van het nest af.

Mijn hennen die in het nachthok zaten gingen met de kuikens na een dag of 5 in de ren (nachthok met een trappetje en met raampje). Een andere hen zat elders in een hokje op de grond en ging na twee/drie dagen al met de kuikens op stap in de ren.

Met regen moet je echt oppassen. Mijn hennen lieten de kuikens gewoon nat worden. En toen gingen ze niezen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kuikens op komst, eerste keer!

Berichtdoor Roan12 » 20 mei 2016 15:19

Trea schreef:Top antwoorden Roan. Op een ding na. Het is beter voor kuikens om geen cocciodosemiddel te krijgen als daar geen speciale reden voor is.

Mijn mening is dat dat niet uitmaakt. Coccidiose is nu eenmaal een nare ziekte waar je door onoplettendheid vele dieren kwijt aan kunt raken. Als je een stam hebt waar het regelmatig bij voorkomt zou ik er voor kiezen om het wel te geven. Ik heb nog nooit coccidiose gehad en nog geen voer gegeven waar anti-coccidiosemiddel in zit. Hopelijk blijft dat zo doorzetten en krijg ik er nooit last van!

Ik had mijn antwoord iets beter moeten afmaken: Ik had er nog bij moeten zetten dat als er eerder coccidiose is geweest, ik er wel voor zou kiezen. Anders is het niet per se nodig. Maar de keuze blijft altijd bij de persoon zelf!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kuikens op komst, eerste keer!

Berichtdoor José » 20 mei 2016 15:21

@Trea: antwoord op je vraag over 'waar te koop' staat hier:
viewtopic.php?f=11&t=79752&start=10
Toevallig net hetzelfde onderwerp ;)

Kuikens die een paar dagen niezen is geen ramp. Onderdeel van hun weerstand-opbouw. Vroeger hadden kippen geen hokken en liepen dus ook de kuikens direct buiten in de regen. Toch zijn kippen vandaag de dag nog gewoon aanwezig.
Het loopt allemaal zo'n vaart niet. Lang niet elk kuiken krijgt snot van wat minder goed weer. Als de kloek het genoeg vindt neemt ze ze wel weer onder de vleugels.

Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

Re: Kuikens op komst, eerste keer!

Berichtdoor kippie kip » 20 mei 2016 16:41

bedankt voor de antwoorden!
Ik denk dat ik ze in het rennetje met nachthokje doe, als moeders op stap gaat.
na 1 a 2 dagen dus.
ik heb nog niet gekeken naar wat voor kuikenvoer ze hier verkopen, maar volgens mij hebben ze het allebei.
ik heb hier nog nooit die ziekte gehad.
ik heb zelf geen haan, en er lopen drie andere hennen bij (totaal dus 4 hennen).
dit zijn wel hele felle kipjes, ook tegen elkaar.
ik denk dat ik ze maar apart zet.
hier een foto van mijn broedende hen:
Afbeelding
en een andere:
Afbeelding

Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

Re: Kuikens op komst, eerste keer!

Berichtdoor kippie kip » 20 mei 2016 17:02

ik liet vandaag de hen even los, en tot mijn schrik zie ik dat er in 1 van de eieren een barstje/deukje zit... :duimneer:
dit ei was bevrucht, maar kan onmogelijk nu al uitkomen.
moet ik deze weghalen?
ik denk dat de hen dat per ongeluk gedaan heeft... :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kuikens op komst, eerste keer!

Berichtdoor Roan12 » 20 mei 2016 17:13

Tja, dat zal je weg moeten halen. Dat zal bij dat ei niet meer goed gaan. Voor dat het een bende wordt is het maar beter dat het ei weg is.

kipmetkop
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2015 16:16
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens op komst, eerste keer!

Berichtdoor kipmetkop » 20 mei 2016 21:45

Hier ook beginnen broeden de 14de. Hier is het de tweede keer. Vorig jaar slechts 3 kuikens. Ik had 10 eieren onder de kip gelegd en ik denk dat dit de reden was. Eéntje hiervan zit nu te broeden en deze keer heb ik slechts 8 eieren gegeven. Duimen maar, vandaag is zuster Marans ook beginnen broeden... ze zitten elk aan een kant in de hondenkennel, het kuiken/broedhok zit vol met de kuikens die ik machinaal heb uitgebroed (30 uitgekomen op 48 eieren). Maar zo'n kip zien rondscharrelen met haar kuikens is toch nog altijd veel mooier. Succes!!!
Ondertussen nog één vraagje: bij het hondenhok is geen kuikenproof buitenrennetje dus ik dacht ze na uitkomst bij de andere kippen te zetten. Na hoeveel tijd is dit mogelijk?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten