Kuikens bij de rest.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Kokkie
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Kuikens bij de rest.

Berichtdoor Kokkie » 03 aug 2017 15:43

Ik heb sinds 1 week, 3 kuikens. De moeders zitten al ruim 4 weken in het hok. Incl broedperiode. Nu willen de moeders graag naar buiten. Kan ik ze nu al bij de rest van de kippen doen? Er lopen ook nog kuikens rond van 4 weken. Het nachthok is vrij hoog en bereikbaar via een loopplank.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens bij de rest.

Berichtdoor Trea » 03 aug 2017 16:53

Ik zou het zeker wel proberen.
Dat is fijn voor de hennen. En waarschijnlijk gaan ze de kuikenstjes verdedigen als de andere hennen of grotere kuikens ze lastig proberen te vallen. Zonlicht en scharrelen is heel gezond voor de hennen en kuikens.

Waar je wel naar moet kijken:
Kunnen de kuikens veilig de loopplank gebruiken? Je kan bv. een langere en bredere plank (waar een handoek op is geniet) over het trappetje heen maken.
Is de ren voldoende groot? Hoeveel ruimte hebben ze?
Zijn er voldoende verstop plekjes zo dat de hennen en kuikens uit het zicht van de rest kan scharrelen?

Als dat allemaal in orde is. Dan zou is ik het hok gewoon open zetten en kijken wat er gebeurt. Als het niet goed gaat dan ben je er snel genoeg bij om in te grijpen.

Gebruikersavatar
Kokkie
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens bij de rest.

Berichtdoor Kokkie » 03 aug 2017 19:30

Ik weet wel zeker dat de hennen de kuikens gaan verdedigen. Mijn kippen hebben ruim 50m2 tot hun beschikking. Dus ruimte zat. De loopplank is redelijk breed.
Als ik puur vanuit de natuur ga kijken dan zal het zeker goed gaan. Maar meestal houd ik mijn kuikens ongeveer 3 weken apart van de rest.
Ik ga van het weekend wel kijken wat er gebeurt.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast