Nieuwe eieren onder broedse kip (na mislukte eerste poging)

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Elbiest
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2020 14:13
Land: Belgie
M/V: V

Nieuwe eieren onder broedse kip (na mislukte eerste poging)

Berichtdoor Elbiest » 22 jul 2021 17:18

Hallo

Eergisteren hadden de eitjes onder onze broedse kip moeten uitkomen, maar dat is niet gebeurd. (Schouwen is moeilijk, het zijn van die heel donkere marans-eitjes). Ze waren in de beginfase een beetje vuil geworden door een kapot ei, en waarschijnlijk heeft dat de boel letterlijk en figuurlijk verziekt. We hebben ze nochtans zo goed mogelijk afgeveegd, maar ja :(

Onze kip is nog steeds superbroeds en in relatief goede conditie, dus we vroegen ons af: leggen we er gewoon nieuwe eitjes onder (aan bevruchte eieren geen gebrek), voor een tweede ronde, als het ware. Of is dat dierenmishandeling en gaan we beter ergens een paar eendagskuikens kopen zodat ze kan beginnen moederen?

Groetjes
Liesbet

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe eieren onder broedse kip (na mislukte eerste poging)

Berichtdoor tuff cookie » 22 jul 2021 17:25

Eendags kuikens lijkt mij de beste optie. Vooral voor de kloek. 6 Weken achter elkaar broeden is niet echt aan te bevelen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Nieuwe eieren onder broedse kip (na mislukte eerste poging)

Berichtdoor jantien » 22 jul 2021 19:05

Heel vaak gaat het goed fout met eendagskuikens onder plaatsen dus ik zou het zeker niet doen!
Als de kip nu nog in goede conditie is en ook regelmatig zelf van het nest kwam om te eten , drinken en de poten te strekken en het hok en nest! is zou ik zelf er nog een ronde eieren onder leggen.

Elbiest
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2020 14:13
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe eieren onder broedse kip (na mislukte eerste poging)

Berichtdoor Elbiest » 22 jul 2021 19:31

Ja, ze is wel nog in goede conditie vermoed ik. Ze lijkt niet erg vermagerd en ze heeft tussendoor zelfs af en toe de tijd genomen om een stofbadje te nemen. Ze verzorgt zichzelf goed denk ik, naar broedse normen. Misschien dat ze het ergens wel prettig vindt, de afzondering, want als 'favoriete' van de haan had ze het soms nogal te verduren. :shock:

Herbeginnen is makkelijker omdat we de nieuwe eieren al hebben, maar ik vind het wel zielig om haar nog eens 3 weken tot 'eenzame opsluiting' te veroordelen. Moeilijke beslissing dus :denk:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe eieren onder broedse kip (na mislukte eerste poging)

Berichtdoor tuff cookie » 22 jul 2021 19:48

Je kunt het wel doen en dan in de gaten houden of het nog steeds goed gaat met haar.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Nieuwe eieren onder broedse kip (na mislukte eerste poging)

Berichtdoor jantien » 22 jul 2021 19:54

tuff cookie schreef:Je kunt het wel doen en dan in de gaten houden of het nog steeds goed gaat met haar.


:duimop:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten