Worden brahma's redelijk broeds ?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Worden brahma's redelijk broeds ?

Berichtdoor Chantal » 03 apr 2008 09:02

Dinsdag is mijn dierenartse langsgeweest om de katten hun jaarlijkse enting te geven. Ze vond in elk geval mijn kippen héél mooi maar volgens haar zijn brahma's geen kippen die makkelijk broeds worden. Haar voorstel was om eventueel uit te kijken welke rassen héél makkelijk broeds worden en daar dan één hen van bij te steken. Is dat eigenlijk wel waar dat brahmahoenders niet makkelijk broeds worden ? Hmm, ze had het eigenlijk niet hoog op met die brahma's :roll: volgens haar zijn het zelfs domme kippen :| toen ik zei dat ze eigenlijk niks lusten stelde ze zelfs voor om er één gewone huiskip tussen te laten lopen. "die zal alles eten dat je aanbiedt en de rest zal volgen was haar oordeel, en wat uitbroeden betreft... zij zal wel broeden als jou hennen dat niet zien zitten !"

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Lieve » 03 apr 2008 10:46

Is dat eigenlijk wel waar dat brahmahoenders niet makkelijk broeds worden ?

Neen dat is niet waar. :!:

Hier wordt elke hen minstens 1 x per jaar broeds. En als ze een 2de keer broeds worden, dan ben ik daar niet blij mee. :roll: :lol:
Je zal het wel zien volgende maand is het zover ;)

om al inde sfeer te komen:
Afbeelding

:-D
Laatst gewijzigd door Lieve op 03 apr 2008 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Masja
Berichten: 130
Lid geworden op: 11 okt 2006 15:22
Land:
M/V: V
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Masja » 03 apr 2008 10:48

Tja, ik heb zelf geen ervaring met Brahma's, maar uit ervaringen van anderen hoor ik altijd dat ze erg makkelijk broeds worden, en erg goede kloeken zijn. Laatst nog van iemand op het forum mooie foto's gezien van Brahmakloeken (weet niet meer van wie).
Altijd "fijn", een dierenarts met "goede" adviezen, de mijne kan ook erg eigenwijs zijn.
Ik zou maar lekker even afwachten, want volgens mij moet het echt geen probleem zijn. Voor mij is het juist een rede ze niet aan te schaffen, omdat ik geen kuikens meer wil (vanwege het aantal haantjes wat je vaak treft).
Meerdere fokkers hebben ook wel tegen me gezegd dat Hollandse krielen niet broeds worden, dat er altijd een machine aan te pas komt, maar bij mij was de ene na de andere broeds!
Succes!

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 03 apr 2008 10:54

het verschilt een beetje per dier, maar heb er hier eentje lopen, die een maand geleden broeds was, heb haar er toen vanaf gekrgen, maar die is nu weer broeds.

nu heeft zij verleden jaar wel een nestje uit mogen broeden, dus ze heeft de smaak te pakken :lol:



@masja. het is raar dat er tegen jou gezecht word dat HK niet broeds worden, want dit ras staat bekend als een ras wat gewoon tot goed broed

n.verbeken
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:19
Land:
M/V: V
Locatie: Ternat (vlaams- brabant)
Contacteer:

Berichtdoor n.verbeken » 03 apr 2008 12:30

brahma's worden wel broeds maar je moet er op letten dat je genoeg stro in de nestbakken legt want anders doen ze makkelijk hun eieren stuk en dan is alles naar de vaantjes :-)

Gebruikersavatar
gs.jerry
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 jan 2007 12:30
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Olen

Berichtdoor gs.jerry » 03 apr 2008 12:34

Dag Chantal,

Onze beide Brahma-dames werden vorig jaar maar al te makkelijk broeds hoor - :roll: en probeerden dit zelfs koppig vol te houden ondanks alle truukjes. :roll:
Maar ze begonen wel pas in juli, eerst Tessa en dan ongeveer een 3 weken later Noortje.
Dus nog even geduld - het komt wel (sorry voor het 'even geduld' :oops: - jij lijkt wel veel geduld te moeten hebben: eerst om je kippen te mogen ophalen, dan op het eerste eitje...)

groetjes

Gebruikersavatar
friekie
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mar 2008 10:08
Land:
M/V: V
Locatie: Nieuwolda

Berichtdoor friekie » 03 apr 2008 17:43

Hoi

Die van ons zijn ook steeds broeds ondanks alle trukjes om ze er van af te helpen.
Of het goede kloeken zijn kan ik je geen antwoord op geven, want dat is vorig bij ons goed mis gegaan.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 03 apr 2008 18:00

Bedankt voor de antwoorden. En ja... ik heb een goede dierenartse maar eigenwijs is ze wel een beetje :roll:
Tja, ik ben benieuwd wat er me nog allemaal te wachten staat met de kippen. Als prille kippenbezitster ben ik natuurlijk nieuwsgierig en ongeduldig. Ik zal in elk geval al de goede raad die ik hier kan vinden gebruiken en er voor zorgen dat de legnesten voorzien zijn van alles wat nodig is om de eieren héél te laten. Ik besef natuurlijk dat het eigenlijk van moeder kip zelf zal afhangen en ik hoop dat ik niet teveel kuikenomeletten zal moeten oprapen als het eens zover zal zijn :?

Masja
Berichten: 130
Lid geworden op: 11 okt 2006 15:22
Land:
M/V: V
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Masja » 03 apr 2008 20:30

@wodkacola: inderdaad, ik vroeg er speciaal naar omdat ik het wel vaker gelezen had. De keuze was kuikens uitbroeden of aanschaffen bij een fokker. Omdat een paar fokkers zeiden dat ze niet makkelijk broeds worden heb ik toen kuikens aangeschaft. Een week later zat er een hen op een paar eitjes. Toch een leuke ervaring, maar alledrie haantjes helaas. Daarna volgden de andere hennen, maar ben ik er niet meer aan begonnen.
Ik dacht dat de eigenschap misschien bij hennen afkomstig uit de machine eruit gefokt zo zijn, maar nee dus...


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten