De kippen zitten weer samen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Chantal » 22 jun 2008 11:02

Fluffy legt alweer eitjes... het werd dus tijd om de boel weer samen te zetten.
Hier zitten haar kleintjes bij haar terwijl ze een eitje aan het leggen is.
Afbeelding

Ik stond klaar om foto's te nemen toen ze samen kwamen :

Afbeelding

Oeps... de patrijshen kwam eventjes te dicht bij de kuikens :?

Afbeelding

De haan doet een charme offensief maar Fluffy wil nog niet gedekt worden.

Afbeelding

De kuikens... die trekken zich niets aan van de andere kippen. Ze vinden het spannend dat ze nu zoveel scharrelruimte hebben :gulzig: de haan doet niks aan de kuikens, nu althans nog niet.

Afbeelding

Afbeelding

Hier staan ze weer alle drie netjes samen zonder ruzie te maken :

Afbeelding

En dat is het voorlopig. We zijn de hele dag thuis en morgen ook nog. Ik kan dus alles in het oog houden. Ik ben wel benieuwd wat er vanavond gaat gebeuren. Hopelijk zullen ze de broedende hen nu niet storen. Het is in feite maar best dat de loopruimte zo groot is. Ze hebben geen tijd om aan de broedende hen te gaan denken en zijn met andere dingen bezig.

[ Haantje ]
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 jun 2008 18:07
Land: Nederland
M/V: M

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor [ Haantje ] » 22 jun 2008 11:14

Okeej, maar wel even een tip:
Zet kippen alleen 's nachts bij elkaar.
Als ze dan 's ochtends wakker worden, hebben ze het idee dat ze altijd al bij elkaar waren.
Dan weet je in íeder geval zeker dat je geen ruziemakende kippen krijgt!

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Chantal » 22 jun 2008 11:28

Eigenlijk hoop ik dat Fluffy in haar eigen hok zal blijven slapen met de kuikens. In het tuinhuis heb ik een broedende hen en ik vrees dat ze gestoord zou worden door de kuikens. Onze kippen hebben wel veel ruimte voor zo een kleine groep en ik denk niet dat er ruzie zal zijn. Iedereen heeft zijn eigen stekje om zich terug te trekken. De haan en de patrijshen zitten trouwens alweer in hun eerste stuk ren achter de haag en Fluffy zit gezellig te scharrelen in haar eigen ren met haar kuikens. Ze hebben nog geen poging ondernomen om de andere ren te gaan bezoeken.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Lieve » 22 jun 2008 13:50

Goed zeg! :-D
Het cruciale moment zal zijn wanneer de andere kippen de eerste keer in het "kuikengedeelte" komen en ook van het eten en drinken willen proeven. Als de kloek dat aanvaardt denk ik dat alles in orde zal zijn.
Vannacht zullen moeder en kuikens wel in hun eigen nest gaan slapen, daar twijfel ik niet aan ;)

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Chantal » 22 jun 2008 15:11

Lieve schreef:Goed zeg! :-D
Het cruciale moment zal zijn wanneer de andere kippen de eerste keer in het "kuikengedeelte" komen en ook van het eten en drinken willen proeven. Als de kloek dat aanvaardt denk ik dat alles in orde zal zijn.
Vannacht zullen moeder en kuikens wel in hun eigen nest gaan slapen, daar twijfel ik niet aan ;)


Ook dat bracht geen probleem mee. De haan en de hen zijn ook eventjes gaan loeren in het kuikenverblijf. Fluffy houdt wel de patrijshen in het oog. Deze middag is Fluffy dan samen met de kleintjes in het andere deel van de ren gegaan. De haan blijft rond Fluffy en de kuikens hangen en zij kan dat verdragen. De patrijshen die mag niet te dicht komen want dan pikt Fluffy naar haar. Het is eigenlijk onze Fluffy die de eerste stond in de pikorde en blijkbaar is dat toch zo gebleven. De twee patrijshennen die zijn duidelijk lager in rang dan haar. De kuikens en hun moedertje hebben ook gegeten en gedronken van het eten van de andere kippen en dat bracht geen ruzie mee. Er was eventjes paniek toen er een kuiken door de draad heen liep... in de grote tuin. Die kunnen dus toch nog door die gaten, pfft... als daar maar geen brokken van komen. Ik hoop dat ze algauw te dik zullen zijn om daar door te kunnen. Ik zie het nu niet zitten om weer meters kuikengaas te gaan kopen.
Ik heb nog een paar foto's genomen :

Afbeelding

Afbeelding

Deze heeft een andere kam dan de twee overige kuikens, het is nu natuurlijk geen close-up maar ik vraag me af of dit geen haantje zou kunnen zijn ?

Afbeelding

En hier is de ontsnapte... zou dat eventueel een hen kunnen zijn ? Ik hoop natuurlijk van wel...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In elk geval zijn het wel brahma's. De beige beginnen nu ook voetbevedering te krijgen. Die andere die niet kleurzuiver is heeft al vroeg voetbevedering gekregen. Dat kuiken heeft ook veel meer patrijskleuren dan buff kleuren. Misschien heb ik dan toch geluk dat het ook een hen zal zijn.

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Zweedse Kip » 22 jun 2008 15:35

Heeerlijke fotos....gezellig alles weer bij elkaar.

Gebruikersavatar
gs.jerry
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 jan 2007 12:30
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Olen

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor gs.jerry » 22 jun 2008 18:29

Leuk om te zien - ik volg dit topic op de voet Chantal, want ik zit hier met hetzelfde probleem: zo snel mogelijk heel de bende terug bij elkaar zien te kunnen zetten.
Maar bij jou lukt het prima lijkt me.
p.s. mooie foto's trouwens - en Fluffy lijkt me een heel goede moederkloek te zijn.

groetjes,

greta
Berichten: 861
Lid geworden op: 09 okt 2005 19:55
Land:
M/V: V
Locatie: Smilde- Drenthe

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor greta » 22 jun 2008 22:06

erg leuk beeld "verhaal " ik heb er van genoten....

Kitty
Berichten: 834
Lid geworden op: 09 dec 2007 10:21
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Kitty » 22 jun 2008 22:29

mooie kuikens heb je, knap van Fluffy!

Die van mij zitten gewoon in hun eigen ren, als er iemand te dichtbij komt worden de mama's ninja's, haha, maar normaal scharrelt ieder vredig met zijn eigen kuikens rond. O ja, de kuikens schieten ook soms door een gaatje in de andere ren, maar als ze zo weer terug kunnen is dit natuurlijk nog geen probleem. De problemen komen meestal als ze te dik worden en vast komen te zitten ... :roll:

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Kareltje » 23 jun 2008 00:08

jee chantal ik hoop het voor je, en ik ga ook geloven dat je in iedere geval 2 buff columbia's heb, wantje zie de hals beveerdering al komen.
ps hanntjes krijgen pas laat staart veertjes.
heb hier al ontdekt dat mijn patrijs haantje hen is :shock: dus hopen dat het andere haantje wel haan is, anders kan ik nog een jaar wachten. :puppydogeyes:
en uuuh hier liepen de kuikens al door het gaas en waren al gelijk geaccepteerd door de rest, kareltje had de meeste moeite met het zijdehoentje de rest hadden respect voor haar als zij een pik uit deelde.
nu vandaag het rennetje afgesloten naar hun hokje toe, en jaa ze slapen in de schuur bij de rest. :lol:
dus kan kippie in haar hokje en kan ikhet hokje van kippie schoonmaken, die komt trouwens beneden in de tuin te staan [iets voor eind van de zomer :oops: om te doen]


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten