Uitslag raden hen of haan

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
baru0501
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20 jun 2008 22:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Warfstermolen (Friesland)
Contacteer:

Uitslag raden hen of haan

Berichtdoor baru0501 » 11 jul 2008 20:31

Op dit forum kom ik regelmatig de vraag tegen van forumleden om het geslacht van hun kuikens te raden, maar ik zie maar zelden wat het uiteindelijke resultaat is geworden.
Mij lijkt het een leuk idee als iedereen die deze vraag (ooit) heeft gesteld, óók aan het eind van de topic of in een update het eindresultaat vermeldt. Zo kunnen wij wellicht leren welke methode het beste werkt om het geslacht te bepalen. Is dit een goed en haalbaar idee?

Gebruikersavatar
kippenvrouwtje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 05 feb 2008 11:35
Land:
M/V: V

Re: Uitslag raden hen of haan

Berichtdoor kippenvrouwtje » 11 jul 2008 20:49

Hoe kom je op dat goede idéé , het is waar, meestal zie je er niets meer van , en dat is jammer , je kan er zoveel van leren uiteidelijk , :duimop: geweldig hoor ;)

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: Uitslag raden hen of haan

Berichtdoor Zweedse Kip » 11 jul 2008 22:23

Een goed idee hoor............. :duimop:

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Uitslag raden hen of haan

Berichtdoor wodkacola » 11 jul 2008 22:37

het is een een goed en leuk idee.

maar in de praktijk veel moeilijker dan je denkt, neem bijvoorbeeld de staarten methode van gonda, die gaat echt niet voor elk ras op, heel extreem, maar bij een bolstaart is het al onmogelijk, dan is er de veren methode die word bij de bramha's gebruikt, maar werkt op heel veel andere rassen ook niet. dan heb je de enkel kammige dieren. waarbij je het vaak redelijk snel aan de kam kan zien. maar er blijven zoveel andere rassen over. andere veerstructuur, andere verschillen in tekening tussen hen en haan, andere kam opbouw.

je zou het per ras of groep al moeten doen, anders krijg je dat mensen de methode van de ene kip, rusitg op een andere gaan plakken, dat zie al regelmatig gebeuren, met dus de meest rare antwoorden. om de meest rare redenen.

om er echt iets van te kunnen leren, is er of heel veel kennis nodig van verschillende rassen, of er moet constant duidelijk uitgelegd worden, waardoor het kwam, dat je op een bepaalde leeftijd, bij een bepaald ras al kon zien of het een haan of een hen is geworden.

als dat laatste gebeurd, dan zou er dus al iemand een ropic bij moeten gaan houden, waarin alles gefilterd word. ;)

Gebruikersavatar
baru0501
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20 jun 2008 22:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Warfstermolen (Friesland)
Contacteer:

Re: Uitslag raden hen of haan

Berichtdoor baru0501 » 12 jul 2008 01:08

Daar heb je helemaal gelijk in Wodkacola. Er zijn dus twee opties:
1) Bijhouden per ras (als er iemand dit dus op het topic kan en wil filteren) om te kijken welke methode per ras de meeste slagingskans biedt bij inschatten van geslacht.
2) Bijhouden per kuiken (ongeacht ras) om te kijken welke methode in zijn algemeenheid de meeste slagingskans biedt bij inschatten van geslacht. Dit laatste is zeker aantrekkelijk voor mensen die kuikens van onbekend ras hebben of kuikens waar verschillende rassen ingekruist zijn.
Natuurlijk kan dit topic ook begonnen worden als optie 2, hier kunnen alle forumleden iets aan hebben. Als er genoeg rassen zijn opgenomen, kan dit daarna altijd nog uitgefilterd worden per ras.

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: Uitslag raden hen of haan

Berichtdoor malle molen » 12 jul 2008 08:05

Lijkt mij een goed idee :idea:
Aangezien ik 3 mixkuikens heb rondlopen waarvan de ouders verschillende staartvormen en kamvormen hebben weet ik ècht niet meer waar ik aan kan zien wat nu hen is en wat :roll: haan

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Uitslag raden hen of haan

Berichtdoor wodkacola » 12 jul 2008 09:48

juist bij mixjes is het onhaalbaar, om een standaard sexmethode toe te passen.

je moet dan al 100% zeker weten wat de ouders zijn, dan moet je ook nog weten welke verervings factoren dominant zijn, en dan hou je nog de eigenschapen over die die niet dom. of resecief zijn, maar die mengen, of toevallig de ene of de andere kant opslaan. kamvormen kunnen soms mengen. en je zou dan ook nog een zuivere ouders moeten hebben , anders is het helemaal niet te doen.

persoonlijk denk ik dat alleen de ras/groep vorm potentie heeft.

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: Uitslag raden hen of haan

Berichtdoor malle molen » 13 jul 2008 16:02

Ik was er al bang voor :huil: dan maar wachten op het eerste ei of gekukel :roll:

Gebruikersavatar
Eelke
Berichten: 1224
Lid geworden op: 29 apr 2008 12:20
Land:
M/V: V

Re: Uitslag raden hen of haan

Berichtdoor Eelke » 15 jul 2008 12:25

Ik neem aan dat het al duidelijk is dat mijn kuiken een HEN is? haha.

ik kijk elke dag al uit naar het eerste eitje! ze is al bijna 11 weken hoor! :gulzig:

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Re: Uitslag raden hen of haan

Berichtdoor Kareltje » 15 jul 2008 17:38

ja zeg maar dan wel met foto's hé :mrnono:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 3 gasten