Zou ik nog kuikens halen-update/foto's*

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Zou ik nog kuikens durven halen ?

Berichtdoor Chantal » 09 jul 2009 10:35

Ik zie op internet alvast diverse prijzen voor zo een warmteplaat. Zal eens kijken of ze dat verkopen bij Aveve en wat het daar zou kosten.

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Re: Zou ik nog kuikens durven halen ?

Berichtdoor basselierke » 09 jul 2009 11:31

duur genoeg in ieder geval ... met dat geld kan je vaneerste keer gewoon volwassen brahma's kopen...
als je 3 broedse hennen hebt , waarom dan nog zo een dure lamp of warmteplaat ?
en deze kuikens zullen later als ze ouder zijn veel moeilijker aanvaardt worden door de andere kippen hoor , als je ze onder de lamp of warmteplaat zet ... Dus ik denk dat het beter is gewoon onder de hennen verdelen die de kuikens wel aanvaarden. ( en waarschijnlijk zullen ze ze allemaal wel aanvaarden hoor ;) )

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Re: Zou ik nog kuikens durven halen ?

Berichtdoor basselierke » 09 jul 2009 11:33

Spikkel schreef:wat ga je doen als de kloek de kuikens niet gaat accepteren?
Daarom zou ik nu de eitjes halen en die eronder schuiven. De kloek zal ze dan zeker accepteren. Dat het bij jou eerder mis gegaan is kan ook aan het broedsel gelegen hebben. Ik neem aan dat de broedeieren in de broedmachine allemaal goed zijn anders had hij ze wel verwijderd.


wat maakt dit nu uit ? ik heb al vaak gelezen dat er kippen zijn die hun pasgeboren kuikens doodpikken , dus laat die 'zeker' maar weg ...

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: Zou ik nog kuikens durven halen ?

Berichtdoor Zweedse Kip » 09 jul 2009 11:37

Ik vind dat je gewoon voorzorgmaatregelen moet nemen als je een nestje dieren neemt...kuikens, kittens, puppies what ever.
Er kan altijd iets gebeuren met bijv de moeder.
Dus warmtelamp is toch wel het minimale wat je in huis hoort te hebben als je aan kuikens oid begint.

Als men een baby krijgt, heb je toch ook alles in huis VOOR de geboorte...of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Dieter T
Berichten: 1756
Lid geworden op: 07 jul 2009 20:11
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Zou ik nog kuikens durven halen ?

Berichtdoor Dieter T » 09 jul 2009 11:42

Juist het kan misschien nog vanpas komen als je begint met een broedmachine (laters) !! :lol:

Spikkel
Berichten: 1460
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:42
Land:
M/V: V
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zou ik nog kuikens durven halen ?

Berichtdoor Spikkel » 09 jul 2009 14:03

basselierke schreef:
Spikkel schreef:wat ga je doen als de kloek de kuikens niet gaat accepteren?
Daarom zou ik nu de eitjes halen en die eronder schuiven. De kloek zal ze dan zeker accepteren. Dat het bij jou eerder mis gegaan is kan ook aan het broedsel gelegen hebben. Ik neem aan dat de broedeieren in de broedmachine allemaal goed zijn anders had hij ze wel verwijderd.


wat maakt dit nu uit ? ik heb al vaak gelezen dat er kippen zijn die hun pasgeboren kuikens doodpikken , dus laat die 'zeker' maar weg ...



de kans dat een kloek eendagskuikens verstoot die ze niet zelf uitgebroed heeft is vele male groter dan dat ze bebroedde eitjes onder zich krijgt die een paar dagen later uitkomen.
Een broedse hen heeft al contact met haar kuikens voordat ze uitkomen. Dit contact is er niet als ze kuikens onder zich geschoven krijgt.
Een kloek die haar eigen kuikens dood pikt zonder aanleiding zou ik nooit meer als kloek gebruiken.

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Re: Zou ik nog kuikens durven halen ?

Berichtdoor basselierke » 10 jul 2009 19:59

Zweedse Kip schreef:Ik vind dat je gewoon voorzorgmaatregelen moet nemen als je een nestje dieren neemt...kuikens, kittens, puppies what ever.
Er kan altijd iets gebeuren met bijv de moeder.Dus warmtelamp is toch wel het minimale wat je in huis hoort te hebben als je aan kuikens oid begint.

Als men een baby krijgt, heb je toch ook alles in huis VOOR de geboorte...of zie ik dat verkeerd?


wel geen vervangmoeder voor de baby ?

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Zou ik nog kuikens durven halen ?

Berichtdoor Chantal » 12 jul 2009 15:22

tja... ik ben dus weer een ervaring rijker. Totnutoe had ik nog geen problemen gehad met het geven van ééndagskuikens aan een broedse hen. Fluffy was trots met haar 3 kuikens en Hortense was supertrots met haar 3 kuifhoentjes. Nu gaat het eerlijk gezegd niet zo vlot. Deze morgen ben ik dus de kuikens gaan halen. Er waren er 8. Ik wou er 6 kopen en die mensen vroegen 2,80 euro voor een kuiken. Ze vroegen of ik ze niet alle 8 wou nemen want voor 2 kuikens verplaatsen de mensen zich niet echt. Ik zou ze dan krijgen voor 2,50 euro. Ik dacht waarom niet en ik heb ze dus alle 8 genomen. Toen ik thuiskwam heb ik dus voorzichtig onder de broedende cochins kuikens gezet maar dat verliep helemaal niet zoals de vorige keer. Ze begonnen alle drie naar de kuikens te pikken de kuikens liepen dus snel uit de legnesten en gingen in het hok gaan staan. Toen gebeurde er iets vreemds. De kloek met haar 6 kuikens, mijn brahma dus, die ging naar binnen in het hok gevolgd door haar 6 kuikens. Ze keek naar de nieuwe kuikens en maakte kloekgeluiden. Ze ging helemaal breed in een hoek van het hok zitten en alle kuikens, die van haar en de nieuwe gingen onder haar vleugels gaan zitten. Na een kwartier heeft ze echter het hok verlaten en haar kuikens volgden maar die nieuwe die bleven in het zaagsel zitten. Ik heb toen nog een poging gedaan bij de cochins. Die aanvaarden dan ineens toch kuikens. Twee kuikens moesten ze echter niet hebben. Ik heb die twee dan voorlopig in een bakje gezet, met eten en drinken, een knuffel en een warme lamp. Die staan nu in de badkamer. Twee uur later echter ging de gladverige cochin ook uit haar hok zonder kuikens. Ze had haar twee kuikens dus achtergelaten. Omdat ze na 10 minuten nog steeds niet terugkwam zitten ze nu ook bij de twee kuikens in de badkamer. De witte en krulcochin die zitten momenteel op hun kuikens en grommen boos als je het deksel van het legnest opent. Ik kruis dus mijn vingers dat die momenteel wel hun kroost aanvaarden.
Het is warm in de badkamer en onder de lamp dus voor deze nacht zal het wel lukken met de kuikens. Ik wacht af en zal dus wel verplicht zijn om een warmteplaat te gaan kopen bij Aveve.

Oké, ik hoor het jullie al zeggen, waarom heb je dat risico dus toch willen nemen :oops: maar aldoende leert men en ik heb ook nog niet zo héél lang kippen. Een mens leert uit zijn fouten en dat weet ik nu dus ook alweer, jammer genoeg. Het was zo vlotjes verlopen de vorige keren dat ik echt nooit dacht dat het nu zo verkeerd zou kunnen gaan. Ik zal het risico om adoptiekuikens te plaatsen onder een hen dus nooit meer nemen. In elk geval durf ik toch zeggen, dat ik ze nu kocht of iemand anders... die kuikens waren nu al geboren en die mensen verkochten ze als eendagskuiken. Het was hoedanook de bedoeling om ze ofwel onder andere kloek ofwel onder een warmteplaat te leggen.

Wat kunnen jullie me nu als tip geven voor de kuikens die binnen zitten en natuurlijk doe ik een schietgebedje dat ze straks ook niet die vier andere kuikens zullen laten vallen.
Is het ook niet vreemd dat de brahma zich over die kleintjes wou ontfermen ?

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Zou ik nog kuikens durven halen - update*

Berichtdoor Marti » 12 jul 2009 15:39

Wat jammer dat het niet (helemaal) gelukt is! Ben wel erg blij dat je deze ervaring deelt, daar kunnen veel mensen hun voordeel mee doen. Er wordt zó vaak het advies "doen, gaat op zeker goed!" gegeven terwijl de praktijk helaas anders is. Jouw ervaring en post hier op het forum geven een eerlijker beeld: bij de ene kloek gaat het goed, bij de andere niet. En voorspellen welke kloek welke reactie gaat geven blijft heel lastig ...

Denk dat ik zelf zou proberen de kuikens 's avonds aan de Brahma te geven die interesse toonde. Dat is de 1e keer niet helemaal succesvol verlopen, maar ze waren ook nog maar net bij elkaar. Als de kuikens een nachtje onder moeders vleugels hebben geslapen gaat het misschien stukken beter. Ook hier weer geen garanties, maar lijkt me het proberen waard.

Koop hoe dan ook een warmteplaat; je weet niet of de kuikens allemaal een kloek vinden & houden tot ze op eigen pootjes komen te staan.

Heel veel succes en ik hoop dat je hier wilt beschrijven wat je allemaal wel & niet probeert en hoe het gaat!

Gebruikersavatar
hami
Berichten: 201
Lid geworden op: 13 mei 2008 15:23
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Loenen
Contacteer:

Re: Zou ik nog kuikens durven halen - update*

Berichtdoor hami » 12 jul 2009 15:54

Jammer dat het niet helemaal gelukt is :cry:

Wij hebben dit voorjaar ook 8 kuikens gekocht voor onze broedse dames, die hebben ze gelukkig wel geaccepteerd, maar vorig jaar was onze moeke niet blij met haar eendagskuikens en die hebben we toen aan een andere broeds miep kado gedaan.

Tja het is niet anders het kan dus wel goed gaan maar ook niet, maar gelukkig zijn ze bij jouw in goede handen en worden ze vanzelf groot met jouw verzorging :gulzig: :P

SUCCES ERMEE enne gefeliciteerd met je jonge spul :gulzig:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten