Kuikens 100% juist sexen is toch een luxe voor kwekers !

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Kuikens 100% juist sexen is toch een luxe voor kwekers !

Berichtdoor Chantal » 12 apr 2011 09:59

Je leest het hier zo vaak... mensen gaan kuikens kopen en vragen hennen en ze komen dan tenslotte tot de ontdekking dat ze hanen gekocht hebben :? Ik heb er nog niet bij stilgestaan maar die jonge kerel uit onze buurt die "gesexte" kuikens verkoopt, dat is toch een echte luxe die hij de mensen kan geven. Een dame die werkt voor firma's van broedkippen komt al zijn kuikens sexen vanaf de eerste dag !! Hanen en hennen (hij verkoopt alleen maar raskippen) worden dan appart gezet. Als je bij hemt een eendagskuiken koopt kies je gewoon het geslacht en het is 200% juist :gulzig: zo kocht ik er vorig jaar twee zijdehoentjes en twee buff columbia's. Hij wist mij te vertellen dat die dame nog nooit een fout maakte bij het bepalen van het geslacht. ik zou haar geheim wel willen kennen... :gutgut:

lauren
Berichten: 1529
Lid geworden op: 03 okt 2010 15:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens 100% juist sexen is toch een luxe voor kwekers !

Berichtdoor lauren » 12 apr 2011 10:22

Ik wou dat ik haar een dagje kon lenen,
Ik ga morgen nl. kuikentjes halen en de verkoper heeft geen idee wat het zijn,
waarschijnlijk kiezen we weer 3 haantjes :shock:
kunt je het al zien bij kuikentjes van 12 dagen?

Gebruikersavatar
Vorwerk
Berichten: 127
Lid geworden op: 18 mar 2008 11:01
Land:
M/V: V
Locatie: Puiflijk

Re: Kuikens 100% juist sexen is toch een luxe voor kwekers !

Berichtdoor Vorwerk » 12 apr 2011 10:28

Hoi Chantal,

Ik broed mijn kuikens altijd met een broedmachine uit. Gelijk de eerste dag (daarna kan je het niet meer zien) kan ik de beestjes seksen. De hennen hebben namelijk al pennen aan de vleugeltjes en de hanen nog niet. Kan echt alleen de eerste dag want daarna zijn ze gelijk. Als ik ze gesekst heb, dan doe ik een nagellak stip op de hennen, zodat ik ze uit elkaar kan houden.

Je kan veel vinden op broedpagina.nl

succes ermee!

Groetjes Vorwerk

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Kuikens 100% juist sexen is toch een luxe voor kwekers !

Berichtdoor Jan Sch » 12 apr 2011 11:21

Bij veel rassen met een enkele kam kun je vrij zeker op een leeftijd van 3 weken bepalen of het een haan of een hen is. Voor de eerste dag de hanen eruit te doen; ben je geen kweker.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Kuikens 100% juist sexen is toch een luxe voor kwekers !

Berichtdoor Chantal » 12 apr 2011 13:22

Hij doet niemand dood hoor :gutgut: ik schreef "hij verkoopt alleen maar raskippen" ik bedoel eigenlijk dat hij alleen maar rasdieren verkoopt :oops: 't is dus niet dat je daar alleen maar kippen en geen hanen kan kopen hoor ;) Nee, iedereen zit per ras en per geslacht afzonderlijk. Ik kon er dus uit een grote bak vol zijdehoenders :gutgut: twee hennentjes uitkiezen en uit een andere bak kon ik twee buff columbia hennen kiezen. Iedereen was pas 3 dagen oud. Ze werden alle 4 grootgebracht door mijn superkloekje, de grijze krulcochin.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Kuikens 100% juist sexen is toch een luxe voor kwekers !

Berichtdoor brenda17 » 12 apr 2011 13:30

Zo komt ook elke zaterdag iemand bij ons. Hij verkoopt ook alleen de hennen en de twijfelgevallen als eendagskuiken.
De haantjes maakt die direct dood en die dienen als voer voor de roofvogels.

Hij heeft het me al een paar keer voorgedaan maar het is een vies werkje hoor :P De poep moet er eerst uitspuiten en dan kan je pas zien of het een haan of een hen is.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuikens 100% juist sexen is toch een luxe voor kwekers !

Berichtdoor jantien » 12 apr 2011 14:44

lauren schreef:Ik wou dat ik haar een dagje kon lenen,
Ik ga morgen nl. kuikentjes halen en de verkoper heeft geen idee wat het zijn,
waarschijnlijk kiezen we weer 3 haantjes :shock:
kunt je het al zien bij kuikentjes van 12 dagen?


Soms wel.
Dan is het kammetje toch al duidelijk zichtbaarder bij haantjes dan bij hennen.

Gebruikersavatar
Roeland
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 mei 2009 20:30
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikens 100% juist sexen is toch een luxe voor kwekers !

Berichtdoor Roeland » 12 apr 2011 16:31

Met mijn Barnevelders kan ik het dus ook vrij zeker weten na de eerste dag. 90% is juist, soms zit ik er naast.
Voor mij is het een luxe, maar dat is niet altijd. Een normale fokker kan zonder problemen eendagskuikens verkopen. Als ik er verkoop wil ik eerlijk zijn en ga ik mensen dus geen haantjes meegeven. Met als gevolg dat je met de haantjes blijft zitten. Daarom dat ik dus (bijna) geen eendagskuikens verkoop.
Voor de koper een voordeel, voor de fokker (voor de verkoop, anders niet natuurlijk) een nadeel.

Gebruikersavatar
Flou Flou
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 mar 2011 02:57
Land: Italia
M/V: V

Re: Kuikens 100% juist sexen is toch een luxe voor kwekers !

Berichtdoor Flou Flou » 13 apr 2011 01:46

Ik heb de luxe dat ik nooit haantjes hoef te selecteren; er is bijna meer vraag naar hanen dan naar hennen v.d. Sultanhoenders. Ben zò benieuwd of en hoeveel en hoe mooie kuikens er uit de eieren komen, ze staan bekend als slechte broedsters en erg slechte kloeken voor hun kroost. Ze zit nou 10 dagen te broeden in onze wijnkelder en heb haar er nog nooit van af zien komen, dan zijn alle vooroordelen toch meteen overboord? :roll:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten