Vertraging uitkomen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Dino
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Maaseik

Vertraging uitkomen

Berichtdoor Dino » 10 apr 2011 17:25

Hallo,
ik vroeg mij af met hoeveel dagen een ei vertraging kan hebben met uitkomen? Ik heb namelijk een 10 eieren in mijn motorbroedmachine liggen die 2 dagen geleden zouden moeten uitgekomen zijn. Ik hoor of zie nog altijd niets. Ze waren nochtans allemaal bevrucht en ik heb ze zien groeien tot dat ze het hele ei vulden (buiten de luchtkamer). Nu is er een bij waarvan de luchtkamer gisteren stuk is gegaan, want ik zie dat er water in is gekomen, maar uit dat ei hoor ik ook niets en zie ik ook geen beweging. Ik heb wel de eerste week te droog gebroed, kan dit kwaad? Is er nog een kans dat ze alsnog uitkomen?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Vertraging uitkomen

Berichtdoor brenda17 » 10 apr 2011 18:31

Normaal zit er geen vertraging in eieren en komt alles netjes op de 21ste of 22ste dag uit.
Ik zou nog eventjes wachten voor de zekerheid...

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Vertraging uitkomen

Berichtdoor kiekenboerinneke » 10 apr 2011 23:23

Heb je juist geteld? De dag dat je de eieren inlegt is dag 0...Pas vanaf de dag erna mag je beginnen tellen...

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Vertraging uitkomen

Berichtdoor Dieter » 11 apr 2011 20:32

Is eigenlijk simpel: maandag inleggen is maandag uitkomen, zondag inleggen is zondag uitkomen,....
Nog een dagje wachten op de laatkomers en dat is het.

Gebruikersavatar
Dino
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Maaseik

Re: Vertraging uitkomen

Berichtdoor Dino » 11 apr 2011 20:45

Ik denk wel dat ik juist geteld heb, ik heb ze op een vrijdag ingelegd en drie weken later op vrijdag moesten ze uitkomen. Ondertussen zijn ze er nog niet. Ik heb nog eens grondig alles nagekeken op internet en heb een kleindiervereniging gecontacteerd en alles wijst erop dat ik te droog gebroed heb. Voor de zekerheid laat ik ze er nog enkele dagen inliggen. Bedankt voor jullie reacties.
:(

Gebruikersavatar
Vorwerk
Berichten: 127
Lid geworden op: 18 mar 2008 11:01
Land:
M/V: V
Locatie: Puiflijk

Re: Vertraging uitkomen

Berichtdoor Vorwerk » 12 apr 2011 10:35

Als ze na 3 dagen te laat er nog niet zijn, dan moet je de eieren eruit halen. Ik maak ze dan altijd open om te zien wat of er fout is gegaan. Wel uitkijken, want zo'n ei kan ineens knallen en dat stinkt :puppydogeyes: Meestal is er dan op het laatst toch nog wat fout gegaan. Zie je ze ook niet bewegen?

Gebruikersavatar
Dino
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Maaseik

Re: Vertraging uitkomen

Berichtdoor Dino » 14 apr 2011 09:53

Met een schouwlamp was er geen beweging te zien en ik heb de eieren ook in water gelegd om te zien of ze bewogen maar er gebeurde niets. Ik heb er een opengemaakt en er zat een volgroeid kuiken in, maar het leefde niet meer. Ondertussen zijn er van de volgende die aan de beurt waren wel de helft uitgekomen, maar een dag te vroeg. Ik moet toch maar eens mijn broedmachine wat bijstellen denk ik...

Gebruikersavatar
marionw
Berichten: 1266
Lid geworden op: 04 feb 2011 22:06
Land: nederland
M/V: V
Locatie: achterhoek
Contacteer:

Re: Vertraging uitkomen

Berichtdoor marionw » 14 apr 2011 10:16

een dag (tot 2 dagen) te vroeg is juist goed (zijn vaak de sterkere kuikens)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 6 gasten