21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2007 11:33
Land:
M/V: V
Locatie: Boesingheliede

Re: 21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

Berichtdoor Angela » 11 jun 2008 19:07

Oh gelukkig!
Er zit al bijna geen kleur meer op....en dat veroorzaakt dus weer zorgen bij mij.
Hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: 21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

Berichtdoor wodkacola » 11 jun 2008 20:30

is je hok bloedluis vrij??

nmaatman
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2006 20:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: 21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

Berichtdoor nmaatman » 11 jun 2008 23:14

Als je straks de hen gewoon mee laat eten met de kuikens, knapt ze snel weer op door alle voedingsstoffen in het kuikenmeel. En zo te lezen verwen je haar al met lekkere dingen, dus dat komt goed.
Weet je zeker dat ze maar twee keer van het nest is geweest? Ik neem aan dat je er niet steeds naast heb gezeten, of kon ze er niet uit?
Mijn ervaring is dat de hen veeeeel beter weet wat ze met haar eitjes en kuikens moet doen dan wij. Maar het feit dat je ingegrepen hebt toont wel je betrokkenheid en goede bedoeling. En dat is prima.

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Re: 21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

Berichtdoor Ria » 12 jun 2008 08:26

Angela, hopelijk gaat het goed.
We maken allemaal fouten, inderdaad, omdat we zoveel om dieren geven en ang zijn, dat het verkeerd gaat.
Ik ga voor je (en het kuiken) duimen.

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2007 11:33
Land:
M/V: V
Locatie: Boesingheliede

Re: 21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

Berichtdoor Angela » 12 jun 2008 09:03

Vanochtend lag er her en der eischaal behoorlijk naast het nest.
Ik zag moeder met een geplet kuiken onder haar borst.
Heb haar toch even iets omhoog gehaald en het kuiken bekeken.
Het zat nog krom en half met de rug in de schaal. Eigeel over haar heen geplakt, kop in kruis en benen gespreid. Wel zacht en nat, maar zonder geluid of ademhaling. Zelfs een zonnepit zit op haar hoofd geplakt.
Zielig hoor. Ik vermoede gisteren al dat het kuiken al dood in het ei zat toen ik er een piepklein gaatje in maakte, want ik hoorde helemaal niets in het eitje. Ze is wel begroeid met nat kuikendons.

Het tweede en laatste eitje hadden we gisteren ook aangeprikt. Hierin verscheen geen bloed en ik zag eigenlijk niets door het kleine gaatje. Het is licht en als je het neerzet, gaat het vanzelf op het puntje staan (niet dat je veel verschil tussen puntje en bodem ziet, maar toch).
Is dit ei leeg? Ze zit er gewoon op en het is nog niet aangeprikt.
Anders ga ik namelijk vandaag op zoek naar een kuiken wat vandaag geboren is. dan plaats ik dat vanavond onder haar.
Iemand tips?

Gebruikersavatar
Sjaakje
Berichten: 4901
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:59
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Re: 21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

Berichtdoor Sjaakje » 12 jun 2008 10:07

Angela, waarom vraag je advies en doe je er vervolgens niks mee?

Gebruikersavatar
hami
Berichten: 201
Lid geworden op: 13 mei 2008 15:23
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Loenen
Contacteer:

Re: 21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

Berichtdoor hami » 12 jun 2008 12:06

Je zou het eitje moeten schouwen, dan kan je zien of het bevrucht is, of misschien zoals eerder al eens is verteld in een bakje lauw water doen, beetje half in het water als het beweegt dan zit er een kuiken in je zou het ook aan je oor kunnen houden misschien hoor je wel wat gekras of gepiep.
Ik las dat jullie nu toch het 2de eitje ook hebben aangeprikt :crazyeyes: , terwijl je de eerste keer zo ongerust was? :evil:
Snap dat je ongeduldig bent dat was ik 2 weken terug ook maar heb gewoon rustig afgewacht, meer omdat we 2 dagen daarvoor ook een rot ervaring hebben gehad met het openen van een ei. :evil:

Het is misschien beter op idd de kip en kuiken te geven.

Groetjes Miranda

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Re: 21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

Berichtdoor Kareltje » 12 jun 2008 12:14

jeetje dat je een keer een fout maak oke, maar dat je daarna nog een fout maakt ..... :shock:
op deze manier krijg je dus geen kuikens, je moet de kip zelf zijn eitjes uit laten broeden, heb je geen geduld das dan pech gehad. maar als je al advies krijg en je heb zo iets van ....
waarom dan om advies vragen, ook al is het de 21e dag dat wil niet zeggen dat de eitjes dan uit gaan komen, dit hangt af van het tijd stip dat je die eitjes er onder heb gelegt, ook het weer kan een rol spelen. etc, en krielen kunnen eerder uit komen dan grote rassen.

ik vind het zonder van de kuikens :puppydogeyes:

Hannelore
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 apr 2008 11:42
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Wevelgem

Re: 21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

Berichtdoor Hannelore » 12 jun 2008 13:22

Dom, dom, dom, ... :mrnono: Je krijgt de info om de kip gewoon met rust te laten en toch prik je nog eens in het andere eitje.

Ik heb ook nog eitjes gehad die pas na 25 dagen zijn uitgekomen. Ik moest ook wachten.

Zolang de kip goed eet en drinkt, maken een paar daagjes echt niets uit. Je kan ze eventueel schouwen.

Moest je er een eendagskuiken onder steken, wacht dan af tot de kip goed slaapt (maw als het donker is) en steek het kuiken er onder langs de achterkant.

Toch nog veel succes ermee

NvB
Berichten: 761
Lid geworden op: 12 okt 2007 18:08
Land: Belgie
M/V: M

Re: 21e dag gaatje gemaakt zijkant...bloed...wat nu?

Berichtdoor NvB » 12 jun 2008 14:44

Ze zei gisteren... het kan dus nog zijn voor dat ze dit advies gekregen gehad! Zoals ze zeggen in BE; Je bent ontschuldig tot het tegendeel bewezen is :-)

Ik hoop natuurlijk wel dat het zo was, anders vind ik het heel dom! :roll:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 2 gasten