De kippen zitten weer samen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor malle molen » 23 jun 2008 08:42

Wat een mooi gezicht zeg dat de hele familie weer bij elkaar is :cool:
Erg leuke foto's Chantal :-D

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Chantal » 23 jun 2008 09:28

Ja, het zullen dan toch brahma's zijn. Wat ben ik toch stom zeg... toen ik bij de eerste kuikenfoto's reacties kreeg dat dit geen braham's waren heb ik een mail gestuurd naar die mensen van de kinderboerderij... :? om te zeggen dat het toch niet netjes was dat ik geen brahma's had :oops: :oops: ik had best wat gewacht, wat zullen die mensen nu wel denken :? de enige fout is dat ik er een niet-kleur zuiver kuiken bij gehad heb maar het ras was dan wel juist :gutgut:
Ach, het is nu met spanning afwachten of het hanen of hennen zullen zijn. Ben benieuwd wat het in juli zal worden met die andere hen die aan het broeden is.

Het samenzetten is inderdaad prima gelukt. Gisteren is Fluffy met haar kroost in haar eigen hok gegaan. Eigenlijk kent zij het tuinhuisje nog niet want ze heeft er nog nooit in geslapen. Ik ben dus wel benieuwd of ze in de toekomst terug mee zal gaan met de andere kippen. Nu zit de hele bende samen te scharrelen in het nieuwe gedeelte van de ren. Het was wel mooi om te zien. De grote kippen lagen alle 3 samen in het gras en naast Fluffy lagen ook de drie kleintjes. Onze haan dat is eigenlijk wel een lieve. Gisteren schrokken de kleintjes eventjes toen hij zijn vleugels uitsloeg maar nu zijn ze helemaal niet bang meer. De enige die eftjes venijnig zou doen is de patrijshen maar vandaag doet ze normaal tegen de kuikens. Het was inderdaad een goed idee om iedereen samen te zetten terwijl moeder nog voor haar kroost zorgt. Ze is overbeschermend voor de kuikens en ik denk dat dit wel de reden is dat ze zo bang zijn voor mij. Ik heb toch het idee dat brahma's tam worden na de leeftijd van 1 jaar want zo is het toch gegaan met de mijne. Die zijn héél lang bang geweest van mij. Ik zal ook nog moeten wachten met oppakken tot Fluffy niet meer voor ze zorgt want nu kan ze het echt niet verdragen. Ze valt mij gewoon aan. Zoals die kamikaze foto met de patrijshen... dat is dus zeker te vermijden :?

Fons
t'pluimpje
Berichten: 1708
Lid geworden op: 23 apr 2006 15:58
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Gent

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Fons » 23 jun 2008 12:13

Ik dacht het wel dat dat geen probleem zou zijn :gulzig: ;) .Ze zien er een gelukkige famile uit hoor :-)

Spikkel
Berichten: 1460
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:42
Land:
M/V: V
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Spikkel » 23 jun 2008 18:47

hai,
Hoe doe je het eigenlijk met het voer?
Opfokkorrel is toch niet geschikt voor leggende hennen? Tenminste bij mij staat op de verpakking bij opfokkorrel 2 dat je een wachttijd hebt van 5 dagen of geldt dit niet voor de eieren?
Wel fijn voor je dat het zo goed gaat met de kleintjes en de groten samen.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Chantal » 24 jun 2008 10:04

Toen onze hen appart zat met haar kuikens kon ze niet anders of het opfokmeel eten natuurlijk. Ze kregen wel elke dag ook verse graantjes. Nu ze overal kunnen rondlopen heb ik gezien dat de hen naar de silo gaat en van de legkorrels eet. De twee andere kippen die eten niet van het kuikenmeel dat in het ander stuk van de ren staat.
Mijn brahma's hebben tot hun 10/11 maanden opfokmeel gekregen; Dit werd mij aanbevolen door de fokker waar ik ze kocht. Ik heb dat zo gedaan en ik heb inderdaad wel mooie en forse brahma's.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Lieve » 24 jun 2008 10:12

Ik heb niet graag dat mijn kuikens van de legkorrel meeëten. De legkorrels heb ik dus even verbannen. Nu staat er alleen nog graan en kuikenvoer voor allemaal.

Spikkel schreef:Opfokkorrel is toch niet geschikt voor leggende hennen? Tenminste bij mij staat op de verpakking bij opfokkorrel 2 dat je een wachttijd hebt van 5 dagen of geldt dit niet voor de eieren?

Dan zit er waarschijnlijk een anticoccidiosemiddel in jouw opfokkorrel :?

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Chantal » 24 jun 2008 12:35

Oeie dat weet ik niet, zal eens naar de verpakking kijken. De volwassen kippen eten er bijna niet van hoor. Amaai wat moeilijk allemaal... je moet ze appart zetten... je moet ze weer samen zetten... de ene mag dit wel en de andere mag dat niet eten.... wat moet je dan doen om het goed te doen ???

Gebruikersavatar
kippenvrouwtje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 05 feb 2008 11:35
Land:
M/V: V

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor kippenvrouwtje » 24 jun 2008 14:33

Hoi chantal , ik heb eerst vanmiddag eens heerlijk van jou foto's zitten te genieten , wat een mooie haan en kippen en lieve kuikentjes , daar kan ik echt super van genieten , bedankt voor de mooie beelden hoor , 4 julie komen de andere uit meen ik hé , zijn dat ook brama's , ik ben benieuwd , ;)

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Chantal » 24 jun 2008 15:25

De patrijshen is op 5 eitjes beginnen broeden. Ondertussen is er eentje gebroken... ze heeft er dus nog 4.
Jammer, dat is gisteren gebeurd toen ze na haar pauze terug in het nest ging. Toen ik het gemerkt had was het al te laat... ze had het ei opgegeten... en er zal veel bloed in dus het was een bevrucht eitje geweest :? ik ben dan in de loop van de dag elk uur eventjes gaan kijken maar gelukkig liet ze de overige eitjes netjes, ongemoeid, onder haar liggen.
Onze vorige hen die had ook één ei gebroken toen ze aan het broeden was. Ook zij had het ei helemaal leeggegeten :?
Als er kuikens geboren worden zullen het ras- en kleurzuivere zijn. Ze zijn immers van de twee patrijshennen en de patrijshaan. Ik ben benieuwd en inderdaad, als alles goed verloopt zal het spannend worden na de 4de juli. In elk geval, lukken of niet, het is wel het laatste nest dit jaar. Mocht ik nog een broedse hen krijgen dit jaar dan zou ik haar zeker broedsaf proberen te maken. Hopelijk gebeurd er niks meer want dat broedsaf maken is volgens mij ook geen makkelijke zaak.
Ondertussen moet ik in spanning afwachten voor twee dingen... welk geslacht zijn mijn huidige kuikens en hoe zal dat aflopen na juli ?

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: De kippen zitten weer samen

Berichtdoor Lieve » 24 jun 2008 15:49

Chantal schreef:Oeie dat weet ik niet, zal eens naar de verpakking kijken. De volwassen kippen eten er bijna niet van hoor. Amaai wat moeilijk allemaal... je moet ze appart zetten... je moet ze weer samen zetten... de ene mag dit wel en de andere mag dat niet eten.... wat moet je dan doen om het goed te doen ???


Als je legkorrel geeft, zorgen dat de kuikens daar niet bij kunnen (ergens hoog zetten bvb)
als je kuikenkorrel met medicatie geeft, zorgen dat de grote kippen er niet aan kunnen (ergens onder zetten of er gaas rondzetten waar alleen de kuikens doorheen kunnen.
Of kuikenvoer zonder medicatie kopen :idea:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten