Wyandotte op 6 eieren....of 5?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor José » 21 mei 2016 17:41

heusnoorn schreef:Ik ben geen expert, maar 6 eieren lijkt me haalbaar, als je zorgt dat het nest smal genoeg is, zodat de eieren automatisch dicht bij elkaar blijven liggen. De cochinkriel van mijn vader heeft 13 eieren van haar eigen soort uitgebroed zonder problemen (12 + eentje bijgelegd). Ook de kuikentjes zitten overal onder en rond haar en voorlopig gaat het goed. (Al hoop ik dat het niet te belastend wordt als de kuikens groeien).


Ik help het je hopen, met de 13 kuikens van je vader bedoel ik. In de natuur is dat een heel hoge uitkomst en sterven er daarna vaak nog een aantal totdat het redelijk te doen is voor de kloek. Maar okee, er zijn mega-moeders die het voor elkaar krijgen. Zo'n hen mag je dan wel in een gouden lijstje plaatsen, compleet met oorkonde, toeters en bellen, champagne....
(flauwekul :gossip: , maar het is wel echt een prestatie!)

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor heusnoorn » 21 mei 2016 18:08

De hen zit binnen, droog en tochtvrij apart van alles en iedereen, en een dikke week (9 dagen) later leven alle kuikens nog. Het was een jonge haan en een jonge hen (van vorig jaar) en we hadden de haan nauwelijks zien treden, dus eigenlijk hadden we maar op enkele kuikens gehoopt, maar er zijn 12 of 13 kuikens uitgekomen. (laatste bijgelegde ei kwam achter, dus weet niet meer of er nog op gewacht is of niet). Mijn vader zijn eerste poging met kippen was dus iets TE succesvol. We zullen zien wat het geeft, ofwel beperken we de kuikens in het vervolg, ofwel hebben we inderdaad een superkloek die we moeten koesteren.

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Madelief » 21 mei 2016 18:39

José schreef:Haal haar er alsjeblieft niet af! Ze regelt het zelf wel. Zet gewoon voer en water op een paar meter afstand van het nest, zodat ze er wel af moet komen. Met elke keer dat je haar van het nest afhaalt verstoor je haar 'trance' en heb je risico dat er eieren kapot gaan. Een klein barstje is genoeg om het ei te laten stoppen met ontwikkelen!
Het feit dat je haar misschien niet ziet eten en drinken wil niet zeggen dat ze het niet doet als jij even niet kijkt.



Natuurlijk zie ik dat. Of liever, merk ik dat. Ik heb namelijk water en voer afgepast en kan zien of er wel of niet van gegeten is. De eerste twee dagen at ze goed, daarna niet meer. Ze is enigst kip. Ik kan haar moeilijk nog twee weken zonder eten laten zitten? Het staat zeker ver genoeg van het legnest. Ik wil het best nog weer een keer aankijken, maar in mijn optiek gaat de gezondheid van de kip voor. Maar je denkt dus dat ze toch wel van het nest zal gaan?

Ik ben niet de hele dag thuis dus ik kan inderdaad niet precies zien wanneer ze er af is. Dat betekent ook dat ik niet kan wachten tot ze er af is om te schouwen tenzij ik geluk heb. De eerste twee dagen was ze er toen ik toevallig ging kijken om 10 uur 's ochtends af, ik had begrepen dat ze dat ook vaak op dezelfde tijd doen. Inderdaad de twee opeenvolgende dagen ook. Maar daarna is er geen hap meer gegeten tot ik haar weer eraf haalde.

Bedankt voor je advies.

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Madelief » 21 mei 2016 18:55

Ik kan het bericht al niet meer wijzigen, maar ik zag 1 keer dat ze er om 10 uur af was (zondag ochtend, de eieren lagen er sinds de avond ervoor) en de twee dagen daarop deed ze dat ook. Daarna niet meer. Niet dat het erg belangrijk is ;-)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor José » 21 mei 2016 19:21

Nee, is inderdaad niet belangrijk. Een kip heeft geen horloge en heeft dat ook niet nodig. Ze gaat er af als zij vindt dat ze dorst en honger heeft, of even haar benen wil strekken en haar darmen legen. In de eerste 2 weken gaat de ene hen 2-3 keer per dag van het nest af, de andere 1 x om de dag of soms zelfs met 2 dagen ertussen. Naar believen. Ik heb zelf een kruising Brahma/Araucana gehad die eens in de 4 dagen even een snelle pitstop mooi genoeg vond en succesvol een nest kuikens heeft grootgebracht. De laatste 3 dagen zitten ze sowieso alleen maar op het nest, tenzij er echt hoge nood is. Deze kip zat begin juli, toen het echt heel warm was.
Dat er dus een paar dagen niet gegeten en gedronken wordt is zeker niet abnormaal.

Uiteraard jouw keuze wat je er zelf aan stuurt, maar de hen had waarschijnlijk liever dat ze het zelf kan sturen.

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Madelief » 25 mei 2016 13:52

We hebben haar er verder niet meer afgehaald om te kijken wat ze zou doen en gelukkig is ze na een tijdje toch weer zelf gaan eten en drinken.
Hopelijk blijft ze dat goed doen. En wij wachten verder rustig af. Zolang ze af en toe eet ben ik tevreden.

Fijn om te lezen dat sommige kippen maar eens in de 4 dagen eten. Ik ben zelf een soort kloek ;-) Moederdieren gaan bij mij voor het kroost. Kuikens leuk, maar kipje mag er niet aan onderdoor gaan. Teef gaat voor de pups, Poes gaat voor de kittens. Maar ik ben geen overbezorgd type en laat de natuur het liefst zijn gang gaan en grijp zo min mogelijk in. Zij weten het zelf het best (tenzij doorgefokt). Dat doen we nu dus. Niks. Behalve dan dagelijks lekker vers voer en water neerzetten.

Hopelijk kan ik over een kleine 2 weken kloek en kroost aan jullie voorstellen :duimop:

Thanks!

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Madelief » 05 jun 2016 13:54

Zes eitjes bleek prima te doen voor onze wyandot.
Vanmorgen is het laatste kuikentje uitgekomen. Alle 6 present. 2 Hanen en 4 hennetjes, een pracht verdeling wat mij betreft.

Moeders had een kattenbak als legbak en dat is nu nog te diep voor de kuiks (denk ik?), dus hebben we haar een fris nestje gegeven van waaruit de kuikens met moeders op stap kunnen en ze niet onverhoopt achter blijven en te koud raken. Ze had nu ook voor het eerst in het nest gepoept. Ze leek nog te willen doorbroeden op de lege schalen (als de bolle kant bovenlag probeerde ze te rollen) dus ook die hebben we maar even weggehaald. De oudste kuikens hebben al trek om te eten. Erg schattig hoe zo piepjong dingske meteen scharrel bewegingen met de pootjes maakt. :ilove:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Roan12 » 05 jun 2016 14:32

Ben heel benieuwd naar de foto's!
Kun je er dan ook gelijk even uitleg bij geven hoe jij nu al kunt zien wat de geslachten zijn?

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Madelief » 05 jun 2016 14:41

Ik zal vanavond een paar foto's plaatsen, maar op je vraag kan ik wel al antwoord geven.
Het zijn Bielefelders en daarvan zijn de kuikens scheikuikens. De haantjes zijn veel lichter dan de hennetjes en dat zien we ook echt heel erg duidelijk :duimop:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte op 6 eieren....of 5?

Berichtdoor Roan12 » 05 jun 2016 15:06

Ben benieuwd! ;)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten