eieren bebroeden of niet? met foto

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
liefbeesje
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 feb 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: Twente

eieren bebroeden of niet? met foto

Berichtdoor liefbeesje » 08 mei 2008 22:42

Ik heb 2 kippen die leggen. De eieren verschillen heel duidelijk van elkaar. Waar de één mooie glanzende eieren legt met een dikke schaal, is de schaal van de eieren van de andere kip dunner (je tikt ze wat makkelijker kapot bij het bakken) en het oppervlak voelt wat ruwiger aan. Af en toe zitten er ribbels of onregelmatigheden in of hebben ze een iets andere vorm. Soms legt ze een windei of een enorm groot ei. Maar ze legt meestal normale eieren die wat ruwer aanvoelen en een wat dunnere schaal hebben.

Hier een plaatje: links is de "gekke kip", rechts is de gewone kip. Het is niet duidelijk te zien, maar toch...

Afbeelding

Nu heeft een kennis van ons een broeds kipje zitten en wil er wat eieren van onze kippen onder leggen. Gekke eieren met ribbels zijn daar natuurlijk niet voor bestemd, maar ik vroeg me af: kunnen de "niet zo gekke" eieren van deze kip gewoon bebroed worden? Of is dit af te raden? Ik wil natuurlijk geen kansloze eieren weggeven...

Waarom legt deze kip trouwens anders? Ze krijgt namelijk wel gewoon kalk. Beiden kippen zijn leghybriden...

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Berichtdoor mac » 09 mei 2008 00:18

Ik zou de eieren niet laten uitbroeden, vooral de kans op breken is aanwezig en je weet niet of deze manier van leggen in de genen zit.
Zowel dan heb je straks een hele lading hennen die slecht leggen.

Niet doen zegt mijn gevoel.

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Berichtdoor Kareltje » 09 mei 2008 09:40

is je hen pas begonnen met leggen, want dat was hier ook het geval .
nu legt ze net als de rest normale eieren.

misschien zou je iets meer kalk kunnen geven, bv in de vorm van kapotte eier schalen.

kippenboerje
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 apr 2008 07:51
Land:
M/V: V
Locatie: braamt en schouwen duiveland

Berichtdoor kippenboerje » 09 mei 2008 09:58

alleen de rechtse eieren

Gebruikersavatar
liefbeesje
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 feb 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: Twente

Berichtdoor liefbeesje » 09 mei 2008 10:06

@ Mac: Dat het "slecht" leggen in de genen zou zitten lijkt mij heel sterk bij een leghybride. Als leghybrides ergens op genetisch uitgeselecteerd zijn, is het op het leggen van veel mooie eieren. Ik denk eerder dat ze ooit wat aan haar eileiders heeft gehad, of misschien ooit infectueuze bronchitis ofzo? Daar las ik net wat over en de eieren hebben er wel iets van weg. Kan je de eieren van een kip die dit heeft gehad nog uit laten broeden?

Dat deze eieren wat sneller breken zou goed kunnen. Maar wat is snel... Ze kunnen best wat hebben...

@ Kareltje: Nee, het is een hen die al wat langer legt. Ik weet niet hou oud ze is, maar zeker ouder dan een jaar. Ze legt verder elke dag. Ze krijgt kalk (oesterschelpen, yoghurt), maar dat doet niet zoveel.

Het punt is dat die kennis nu een kip broeds heeft en ik kan kiezen: 6 eieren van de "normale" kip eronder (meer heb ik er niet) of 11 eieren van allebei. Hij wil er graag 11...

Gebruikersavatar
kippenvrouwtje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 05 feb 2008 11:35
Land:
M/V: V

Berichtdoor kippenvrouwtje » 09 mei 2008 22:04

neem echt alleen de goede eieren , dat scheelt een hoop elende , te dunne schillen is 100x niks , ook ribbels en ruwe schalen niet nemen hoor , wij hebben ook zulke eieren maar die zijn om op te eten , we hebben van de 20 eieren die er prachtig glanzend uitzagen , 20 mooie kuikens zonder problemen , dus wees wijs ;)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense, Pietjejan en 3 gasten