Kuikens nog onder lamp

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
fiftyfifty
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2008 23:10
Land:
M/V: V
Locatie: overijssel

Kuikens nog onder lamp

Berichtdoor fiftyfifty » 13 mei 2008 09:16

Hallo allemaal...

Heb nog weer een vraagje. Onze kuikens, die al echt kleine kipjes zijn, hebben we een week terug naar buiten gedaan. 's Nachts in het nachthok en overdag in de ren. Ze lijken het prima te doen en groeien als kool.
Na 4 keer in het nachthok stoppen, gingen ze vanzelf het trapje op! Geweldig om te zien! :-D
Van de week zaten ze zelfs een keer met z'n vieren op stok!
Ze zijn nu ruim 4 weken oud en ik vraag me af of ze 's nachts nog onder de lamp moeten? Ook i.v.m. het prachtige weer.

Greetje

Gebruikersavatar
Jordyy
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 okt 2007 16:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Berichtdoor Jordyy » 13 mei 2008 09:30

Ik denk dat ze al wel zonder kunnen hoor ;)

kippenboerje
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 apr 2008 07:51
Land:
M/V: V
Locatie: braamt en schouwen duiveland

Berichtdoor kippenboerje » 13 mei 2008 09:54

officieel moeten ze tot 6 weken onder de lamp maar als het zulk mooi weer is kan het wel zonder

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 13 mei 2008 10:30

kippenboerje schreef:officieel moeten ze tot 6 weken onder de lamp maar als het zulk mooi weer is kan het wel zonder

dat ze ' officieel' zes weken onder de lamp moeten, is absoluut niet waar.
De temperatuur 's nachts, de raseigenschappen, vlugge bevedering of niet, kriel of groothoender, zullen samen de nood aan een lamp bepalen.

Officieel zijn namelijk gegevens die welbepaald en wettelijk zijn.
Richtlijnen is een beter woord om in deze context te gebruiken. Richtlijnen zijn ook niet wettelijk.

kippenboerje
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 apr 2008 07:51
Land:
M/V: V
Locatie: braamt en schouwen duiveland

Berichtdoor kippenboerje » 13 mei 2008 10:33

het lijkt erop :lol:

kippenboerje
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 apr 2008 07:51
Land:
M/V: V
Locatie: braamt en schouwen duiveland

Berichtdoor kippenboerje » 13 mei 2008 10:34

en in alle kippenboeken staat dat ze tot zes weken onder de lamp moeten en daar heeft voetbevedering en dat soort dingen niks mee te maken

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 13 mei 2008 10:55

kippenboerje schreef:en in alle kippenboeken staat dat ze tot zes weken onder de lamp moeten en daar heeft voetbevedering en dat soort dingen niks mee te maken

Voetbevedering is een woord dat ik niet gebruikt heb, ik heb namelijk de woordcombinatie ' vlugge bevedering' gebruikt.
Ik zal je het verschil uitleggen, want met 11 jaar kun je natuurlijk niet alles weten.
Sommige rassen bevederen zeer snel, bv een marans heeft heel vlug haar bepluiming, andere rassen daarentegen bevederen zeer langzaam, bv de aziatische vechthoenders krijgen zeer langzaam hun bevedering, hun pluimen of veren.
concreet betekent dit, dat een ras dat vlug haar bevedering krijgt, veel vlugger onder de lamp uitkunnen dan een ras dat langzaam haar bevedering krijgt.

Een ander voorbeeld van raseigenschappen dat bepalend is, is bv de groeisnelheid, sommige rassen groeien zeer langzaam op, andere rassen groeien veel vlugger op. Een ras dat langzaam opgroeit heeft veel langer de lamp nodig.
Anderzijds hebt ge dan ook rassen die zeer snel opgroeien, maar daardoor ook een zeer langzaam vederontwikkeling krijgen.
Bv een mechels hoen groeit zeer snel op, maar de bepluiming gebeurt zeer langzaam, daardoor hebben zij langer een lamp nodig.
Daarentegen een Isegems hoen, ook een groothoender zoals het mechels hoen, groeit iets langzamer, maar zijn bevedering groeit in dezelfde snelheid, zodat dit isegems hoen in vergelijking met het mechels hoen veel vlugger onder de lamp uitkan.

Raseigenschappen zullen zeker en vast de tijdsduur van de lamp bepalen.

kippenboerje
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 apr 2008 07:51
Land:
M/V: V
Locatie: braamt en schouwen duiveland

Berichtdoor kippenboerje » 13 mei 2008 14:33

hehe dank je :oops:

maritha
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2008 19:29
Land:
M/V: V
Locatie: baarle nassau

Berichtdoor maritha » 13 mei 2008 18:16

ik heb mijn kuikens zijn ook rond de 4 weken oud, ook niet meer onder de lamp gedaan, het is warm genoeg nu buiten en het zijn al flinke kippen. De eerste nacht ben ik gaan kijken of ze het niet koud hebben,maar nee hoor. Ik heb ze nog niet buiten lopen, heb namelijk maar 1 ren en ze kunnen nog niet bij mijn andere kippen, heb het vandaag eens geprobeerd maar ze vallen mijn kuikens aan, dus nu moeten ze even wachten totdat ze groter zijn dan kunnen ze naar buiten.

fiftyfifty
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2008 23:10
Land:
M/V: V
Locatie: overijssel

Berichtdoor fiftyfifty » 15 mei 2008 15:34

Bedankt voor alle antwoorden!
Mijn kipjes hebben alleen op de kop nog wat donzig spul. Verder zijn ze al heel flink in de veren.
Ik heb nu voor de nacht nog een 40 Watt lampje branden. Dat laat ik nog even zo. Ook omdat het weer nu iets minder fraai wordt.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten