Broedsheid bij barnevelders

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
reinier
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2008 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Broedsheid bij barnevelders

Berichtdoor reinier » 30 jun 2008 09:18

hallo.Ik heb een paar dagen geleden een toom grote barnevelders gekocht.In een kippen encyclopedie staat dat barnevelders zelden of nooit broeds worden.Mijn buurman heeft een barnevelderkriel die elk jaar broeds word.Weet iemand toevallig of grote barnevelders nou wel of niet broeds worden?

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Broedsheid bij barnevelders

Berichtdoor buldog » 30 jun 2008 13:17

Ik heb pas voor het eerst sinds jaren dat ik Barnevelders heb een broeds hennetje gehad.
Maar dat was met een paar dagen weer bekeken. (Krielen).
Maar uiteindelijk zullen ze best eens broeds worden want anders zou, zonder broedmachine, het ras uitsterven.

Ik geloof wel dat zowel de grote als de kriel veel minder snel broeds worden dan de meeste andere rassen

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Broedsheid bij barnevelders

Berichtdoor nyckle » 01 jul 2008 18:32

Wij hebben voor het 3 e jaar Barnevelders. Nog noot een broedse kip gehad. Ik denk dan ook dat het een zeldzaamheid is, dat een barnevelder broeds is. Barnevelders zijn ooit zo doorgefokt op eieren leggen, dat het broeden niet meer voorkomt. Te gedomestiseerd zeg maar. Om de soort in stand te houden is een BM of een kip die wel goed broed noodzakelijk.
Prachtige kippen, maar reken niet op broedsheid..:-)

Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Broedsheid bij barnevelders

Berichtdoor AnjaR » 11 jul 2008 20:18

Heb ik weer :roll: . Ik heb zes barnevelder hennen en ben al twee weken aan het proberen om er één broedsaf te maken. Ze is erg hardnekkig, dus tot nu toe zonder resultaat :( .

Niet handig, maar ik hoop dat ze het volgend jaar weer broeds wil worden, dan heb ik weer een haan, dus wie weet, kan ik dan wel kuikens uit natuurbroed krijgen.

Maar goed, eerst maar eens zien of ze nu eens op wil houden met broeden en volgend jaar aub weer broeds wil worden :gulzig: :gulzig:

Gebruikersavatar
Romme
Berichten: 44
Lid geworden op: 20 sep 2007 15:40
Land:
M/V: V
Locatie: Bladel

Re: Broedsheid bij barnevelders

Berichtdoor Romme » 12 jul 2008 17:40

Hier af en toe weleens een broedse hen, maar is na een paar dagen weer over. Het zijn naar mijn mening geen goede kloeken.

Gebruikersavatar
ROMAN
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 apr 2008 10:22
Land:
M/V: V
Locatie: WESTMALLE

Re: Broedsheid bij barnevelders

Berichtdoor ROMAN » 01 aug 2008 15:40

Een van mijn dubbel gezoomde hennen is al 3 dagen broeds :evil:
Ze blijft op het legnest zitten en zet haar veren recht en krijst en pikt wanneer ik haar pak. De vorige 2 dagen heb ik haar telkens in de ren gezet maar na een uur zat mevrouw weer op het nest.
Ik heb nu een vierkante meter gazon omheind, er roofing op gelegd en mevrouw daar ingestoken. Ik laat haar daar een nachtje zitten en ik hoop dat het dan over is :roll:

Gebruikersavatar
ROMAN
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 apr 2008 10:22
Land:
M/V: V
Locatie: WESTMALLE

Re: Broedsheid bij barnevelders

Berichtdoor ROMAN » 07 aug 2008 20:12

Even een update:
in tegenstelling tot wat ik eerder schreef heb ik haar tegen de avond terug in de ren gelaten. Korte tijd daarna is ze samen met de andere op stok gegaan.
's Morgens stond ze gewoon in de ren maar rond een uur of 10 ging mevrouw weer op de nest zitten (ook al lag daar geen ei) met hetzelfde broeds gedrag als voorheen. Ik heb haar weer van de nest gehaald, in afzondering gestoken, daar de nacht laten doorbrengen en pas de volgende avond weer in de ren laten lopen. Nu is ze toch al 3 dagen broeds af. Hout vast houden :lol:

reinier
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2008 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedsheid bij barnevelders

Berichtdoor reinier » 25 aug 2008 14:32

vreemd :? 1 van mijn gezoomde barnevelder hennen broed nu al weer 8 dagen

foppe
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2007 13:12
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: enschede
Contacteer:

Re: Broedsheid bij barnevelders

Berichtdoor foppe » 25 aug 2008 16:26

Hallo,
Ik heb drie grote barnerveldse kippen, waarvan er eentje nu voor de vierde maal in drie jaar broeds is.
Dat barnervelders niet broeds kunnen worden is een fabeltje.
Wel moet je geluk hebben dat je er een treft die broeds wordt en er werk van maakt.
Bij mij is het op het moment zo dat de broedse kip haar eigen eieren begint op te eten.
Zonde van het nest. Ik had gehoopt dat de eieren een deze dagen zouden uitkomen.
Als iemand weet hoe ik kan voorkomen dat ze de eieren kapot pikt en opeet.......

foppe
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2007 13:12
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: enschede
Contacteer:

Re: Broedsheid bij barnevelders

Berichtdoor foppe » 25 aug 2008 17:00

Ik zal aan mijn laatste bericht nog even toevoegen dat ik ook wel geloof,
dat barnervelders nou niet de beste broedsters zijn.

Zelf denk ik serieus na om een kip erbij te nemen die de barnervelder eieren kan uitbroeden.
Ik heb dus grote barnerveldse kippen en een barn.veldse haan.
Wat zou een geschikt ras zijn hiervoor?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten