Kuikentje dood

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
charroxx
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2006 07:59
Land:
M/V: V
Locatie: drenthe

Kuikentje dood

Berichtdoor charroxx » 03 jun 2009 10:50

Hallo allemaal,

Ik post niet veel maar lees wel heel vaak met jullie mee. IK heb nu wel een vraag. Wij hebben 2 broedse brahma hennen. Deze zitten beide in een nieuw hok ieder apart in een legnest. Alle andere kippen en haan nog even in het oude hok.
Nu was er gisteren 1 ei uitgekomen met een schattig kuikentje. Ging de hele dag goed, bleef goed bij de moeder (die zat op nog 1 ei). s Middags zag ik dat ze opeens bij de andere kip zat. Ik heb het kuikentje terug gezet. De andere kip deed niets. Aan het eind van de middag lag het kuiken opeens weer bij de andere kip maar was nu aangepikt. Kuiken weg gehaald, schoongemaakt en tegen kruiken aangelegd, maar het heeft niet mogen baten.

Nu is mijn vraag, we zijn leken (maar dat hadden jullie vast al begrepen :cry: )wat is er fout gegaan? Op het forum staan hierover verschillende meningen en nu weten we het echt niet meer. De een laat ze gewoon bij de andere kippen lopen, de ander juist weer niet.

Moet ik broedse kippen die samen broeden zodra er een kuiken is gescheiden houden? Wanneer kunnen hennen met kuikens bij elkaar? Is een apart rennetje (bij de welkoop) aan te bevelen voor moeder met kuikens buiten? Ik wil voor de zekerheid een warmtelamp, waar moet ik dan op letten?

Ik hoop echt dat jullie ons kunnen helpen, want dit was echt heel naar en verdrietig :cry: Oja, we hadden nog 5 eitjes liggen en die hebben we weer onder de kip geschoven. Blijft de kip nog eens 3 weken zitten of is dit niet aan te raden? Wanneer kunnen kuikens bij de rest van de kippen gezet worden?

Nou meer kan ik even niet verzinnen. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Re: Kuikentje dood

Berichtdoor Ria » 03 jun 2009 12:51

Dit is, niet aan te raden, lijkt mij. gezien, het broeden veel vergt van een kip. Meestal eten en drinken ze te weinig, waardoor ze sterk vermageren. dit zorgt dan weer, voor minder weerstand en sneller vatbaar voor ziektes.

Hopelijk krijg je snel advies van een deskundige. Ik ben ook maar een leek, maar zie, hoe mijn broedse hen, inmiddels wel al is vermagert.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Kuikentje dood

Berichtdoor wodkacola » 03 jun 2009 13:03

het kan gewoon goed gaan 2 hennen die naast elkaar zitten te broeden, maar er zijn voldoende situaties bekend dat het fout gaat, dus is het advies altijd , zet je hen appart. want dan weet je dat je een veilig advies hebt gegeven.

het feit dat het kuiken is aangepikt is dus niet goed, en ik zou ze gewoon scheiden van af nu, de hen die blijft broeden apart zetten, en als het even kan iets met een eigen ren, de ren dan weer tegen die andere ren aanzetten is het best, want dan zullen de dieren eerder aan elkaar gewent zijn.

het samen zetten ligt heel erg aan de kloek, is ze heel fel op hgaar kuikens, en tegen de andere hennen, want dan kan ze eerder er bij. of je moet heel veel ruimte hebben dan is het ook geen probleem.

je hoeft geen lamp te kopen, de moeder zal alles regelen.

charroxx
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2006 07:59
Land:
M/V: V
Locatie: drenthe

Re: Kuikentje dood

Berichtdoor charroxx » 03 jun 2009 13:04

Hoi,
vermageren valt wel mee. Ik haal ze iedere ochtend van het nest af en zet ze buiten neer. Dan eten en drinken ze wat, lopen achter vliegjes aan te rennen en ga na een minuut of 20 weer zelf weer naar binnen en op het nest zitten. Dan gaat het hok weer dicht en dan mogen de andere kippen "buiten spelen". Voor extra eten de dames af en toe rijst, stukjes appel etc. Wormen en vliegen zitten ze zelf achter aan in die 20 minuutjes. Water en graan staat altijd schoon bij de dames, maar mijn ervaring is dan ook dat ze dat niet eten. Vandaar het eraf halen. Ze wegen echt nog zo een rond 4 kg, niet veel lichter als de andere hen die niet broeds is.

charroxx
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2006 07:59
Land:
M/V: V
Locatie: drenthe

Re: Kuikentje dood

Berichtdoor charroxx » 03 jun 2009 13:11

@ wodkacola,

Bedankt voor je reactie. Feit is dat we 2 hokken hebben. We kunnen nu de hen die nog het langste moet broeden in de kattenmand zetten (het is een hele grote voor 2 katten)Maar die moet dan wel in dat kippen hok gezet worden. Voor rennetjes heb ik gekeken bij de welkoop iets van 10m. Is dat genoeg voor brahma hen en kuikens. Mijn kippen hebben totaal zo een 300m2 om te scharrelen. Kan nog meer worden maar dan lopen ze bij de schapen en geiten en dat wil ik liever niet. We hebben 4 brahma's en 1 klein kipje (is komen aanlopen, geen idee wat voor ras) en een barnevelder. Het rennetje zou dan op het gras komen waar de andere kippen ook lopen. Het is 50 cm hoog. Denk je dat dat voldoet?

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Kuikentje dood

Berichtdoor wodkacola » 03 jun 2009 13:22

denk dat dit wel voldoende is, maar je zou ze natuurlijk ook bij de schapen en geiten kunnen zetten ;)

met 300m2 kunnen ze trouwens redelijk snel bij elkaar gezet worden, een ieder kan dan zijn eigen gang gaan, en daar gaat het vooral om.

charroxx
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2006 07:59
Land:
M/V: V
Locatie: drenthe

Re: Kuikentje dood

Berichtdoor charroxx » 03 jun 2009 13:41

@wodkacola
Haha, denken ze dat ze schapen zijn :gulzig: Maar vind het veel te leuk om ze vanaf het huis te zien op het erf. Hoe snel is snel bijelkaar? Weglopen kunnen ze genoeg het is gras en een klein stukje bos met naaldbomen en struiken.

charroxx
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2006 07:59
Land:
M/V: V
Locatie: drenthe

Re: Kuikentje dood

Berichtdoor charroxx » 04 jun 2009 06:50

Niemand?

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Kuikentje dood

Berichtdoor wodkacola » 04 jun 2009 08:47

je kan het eigenlijk al de tweede dag al proberen, vooral de eerste dagen hangen de kuikens echt om de kloek heen, en zullen dus door de andere hennen veel minder als vervelend beschouwd worden.

AsEeL
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2008 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: België

Re: Kuikentje dood

Berichtdoor AsEeL » 04 jun 2009 10:04

Vreemd, vriend van mij had tot vorige week 3 brahma kippen in 1 nest zitten op een 6tal eiren.
Spijtig genoeg is er maar 1 eitje uitgekomen. Echter zit het kuiken bij alle 3 zijn moeders :D
De drie moeders lijken geen problemen te maken, in tegendeel ze vormen steeds een kringetje rond het kuiken en zijn steeds met hun 4 op stap :)
Ze zijn niet jaloers op elkaar in alle geval.

Zelf had ik ooit een kippetje dat 1 eitje heeft uitgebroed.
Echter na ongeveer een dag moest ze niet meer van het kuiken hebben.
Ze pikte er naar en liet het lings liggen.
Volgens mij kwam de oorzaak deels uit het feit dat het kuiken een afwijking had aan een pootje en slecht stapte.
Het is in de week daarna gestorven.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten