kapotte eieren

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
VeganCatgirl
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 jun 2009 20:55
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Tielt België

kapotte eieren

Berichtdoor VeganCatgirl » 11 aug 2009 21:10

mijn kippen prikken de laatste tijd hun eieren steeds kapot...

er was één ei helemaal kapot gegaan en is natuurlijk uitgelopen in het hok, zou dat er ook mee te maken?

hoe kunnen we dit vermijden??

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: kapotte eieren

Berichtdoor gonda » 11 aug 2009 22:37

VeganCatgirl schreef:mijn kippen prikken de laatste tijd hun eieren steeds kapot...

er was één ei helemaal kapot gegaan en is natuurlijk uitgelopen in het hok, zou dat er ook mee te maken?

hoe kunnen we dit vermijden??

geef hun een dag of drie een ei gevuld met sterke mosterd, dan zullen ze het wel afleren

Joeri...
Berichten: 1778
Lid geworden op: 11 aug 2009 00:00
Land: be
M/V: M

Re: kapotte eieren

Berichtdoor Joeri... » 11 aug 2009 23:11

Ben je zeker dat ze ze kapot pikken? Ik heb een hen gehad die regelmatig een ei kapot trapte in het nest. Hier gebruiken ze hetzelfde nest en als er een ei of drie in lag slaagde dat dier er vaak in een kapot te trappen. Met de tip van Gonda heb ik geen ervaring, zal die onthouden, bedankt Gonda.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: kapotte eieren

Berichtdoor Lieve » 12 aug 2009 07:42

Als je zeker bent dat ze het kapot pikken is de tip van Gonda een goed idee.

Maar het kan ook zijn dat het ei kapot valt omdat ze het stro wegkrabben en het ei op de blote bodem neerkomt. Dan moet je een dikker pak stro leggen of onder het stro een stuk karton (van een kartonnen doos bvb) leggen.

Gebruikersavatar
VeganCatgirl
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 jun 2009 20:55
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Tielt België

Re: kapotte eieren

Berichtdoor VeganCatgirl » 12 aug 2009 08:41

het is zeker kapotgeprikt, want de eieren zijn meestal nog heel, er zit gewoon één gat in

hoe doe ik mosterd in een ei? met het ei nog heel zijn? en moet het nog rauw zijn? (misschien zijn dat domme vragen)

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: kapotte eieren

Berichtdoor gonda » 12 aug 2009 09:20

VeganCatgirl schreef:het is zeker kapotgeprikt, want de eieren zijn meestal nog heel, er zit gewoon één gat in
hoe doe ik mosterd in een ei? met het ei nog heel zijn? en moet het nog rauw zijn? (misschien zijn dat domme vragen)

domme vragen worden hier nooit gesteld.. :gutgut:

je neemt een groot ei, je maakt met een dikke naald een gatje, aan weerszijden van het ei
dan blaas je de inhoud eruit,
heb je nergens geen spuitje om injecties te geven?
ik vul dan een spuit met hevige mosterd en vul dan het ei.

wat je ook kunt doen, ik doe dat meestal, maar vergt ook wat oefening
Neem een boormachine, steek er een boor in van een drie à vier mm, en boor dan een gatje (waar je eerst hebt ingeprikt met een naald) uitblazen en vul dan met hete mosterd

Misschien doen anderen het anders, maar op deze manier lukt het vrij gemakkelijk

Joeri...
Berichten: 1778
Lid geworden op: 11 aug 2009 00:00
Land: be
M/V: M

Re: kapotte eieren

Berichtdoor Joeri... » 12 aug 2009 09:55

Als er slechts 1 gat inzit dan twijfel ik of ze het erin gepikt hebben. Hier is het zo dat als ze een ei aanpikken ze het helemaal vernielen. Ze eten dan dooier, eiwit en schelp mee op. En alles is verder nog heel. Maar dit is enkel mijn ervaring en hebben anderen andere ervaringen. ;)

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: kapotte eieren

Berichtdoor marjolijn1957 » 12 aug 2009 10:02

Heb je wel eens gezien hoe snel ze een ei ophebben als ze die inderdaad aan hebben gepikt. Nou dan is het echt oorlog hoor.
Ik heb ook wel eens een kapot ei gevonden in het leg/ nachthok. Ook onder de zitstok. Net of ze dan het ei niet langer op konden houden 's nachts :-D :-D
Maar daar hebben ze echt niets mee gedaan.
Maar o wee als je een eierpikker erbij heb. Die staat bij wijze van spreken te wachten tot een ander een ei heeft gelegd om het dan vervolgens te roven.

Gebruikersavatar
kikkertje17
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 jun 2008 10:08
Land: nl
M/V: V
Locatie: warffum

Re: kapotte eieren

Berichtdoor kikkertje17 » 13 aug 2009 11:59

De methode van Gonda werkt prima. Ik doe er hete sambal in en 1 ei met dat goedje is tot nu toe voldoende geweest.. :gna:

Gebruikersavatar
VeganCatgirl
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 jun 2009 20:55
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Tielt België

Re: kapotte eieren

Berichtdoor VeganCatgirl » 13 aug 2009 19:15

er vertelden me mensen dat ik kalkgrind moest geven, dat ze blijkbaar kalk tekort hebben, ik probeer het eerst even zo


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten