Kuikens verzorgen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
RonvdB
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jul 2009 15:43
Land: Nederland
M/V: M

Kuikens verzorgen

Berichtdoor RonvdB » 06 jan 2010 20:57

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over het verzorgen van kuikentjes;

- Hoeveel ruimte hebben een paar kuikens en een kloek nodig?
- Wat voor voer hebben ze nodig?
- Wanneer mag je gemende granen geven?
- Wat voor bodembedekking? Gewoon stro?
- Wanneer kan je de eerste eitjes het beste uit laten komen? Rond begin maart?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Jan Sch » 06 jan 2010 21:36

Kijk maar eens rond in dit forum. Er is een functie zoeken.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Frank- » 06 jan 2010 21:55

RonvdB schreef:Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over het verzorgen van kuikentjes;

- Hoeveel ruimte hebben een paar kuikens en een kloek nodig?
Wat bedoel je precies met een paar?

- Wat voor voer hebben ze nodig? - Wanneer mag je gemende granen geven?
Ik geef geen opfokmeel o.i.d. Ik begin gelijk met een goede gemengde graan mix. Wel fijnmalen!

- Wat voor bodembedekking? Gewoon stro?
Ik gebruik altijd gewoon stro.

- Wanneer kan je de eerste eitjes het beste uit laten komen? Rond begin maart?
Je hebt het over kuikens en een kloek, dus dat ligt er aan waneer de hen broeds is. Ik zou zeker de hen niet voor Maart laten broeden.

Bedankt!
Geen dank ;)

Gebruikersavatar
RonvdB
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jul 2009 15:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor RonvdB » 06 jan 2010 22:09

Bedankt!

Waarschijnlijk worden het er 6.

Ik kan de tussenschotten van de legnesten openmaken, en de legnesten zijn 30x30x30, ik heb er 4.

Zoiezo 1 voor de andere kippen, dus heb ik 90x30x30, in lengte,breedte,hoogte. Is dit voldoende?

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Frank- » 06 jan 2010 22:25

Het is niet heel groot maar wel groot genoeg.
Als de kuikens beginnen te wandelen zal ik wel kijken of je het evt. uitbreiden kan.

Gebruikersavatar
stempelstift
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 jul 2009 19:56
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor stempelstift » 08 jan 2010 20:10

RonvdB schreef:Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over het verzorgen van kuikentjes;

- Hoeveel ruimte hebben een paar kuikens en een kloek nodig?
Als ze vrij klein zijn dan bedoel ik echt nog kuikens hebben ze gewoon wat plaats nodig waar ze fatsoenlijk kunnen rondlopen samen met de kloek ( 2m op 2m is genoeg ) naar gelang de kuikens gaan groeien kun je ze beter in een grotere ruimte plaatsen.
- Wat voor voer hebben ze nodig?
kuikenmeel later korrel
- Wanneer mag je gemende granen geven?
Begin hier mee wanneer ze groot genoeg zijn ( minstens 1 maand ) anders is er gevaar dat het graantje in de keel blijft zitten en het kuiken kan stikken.
- Wat voor bodembedekking? Gewoon stro?
Stro is het beste, dan kan de kloek ook haar nestje wat maken, je kan eventueel onder het stro wat houtschafeling leggen om te voorkomen dat het gaat stinken.
- Wanneer kan je de eerste eitjes het beste uit laten komen? Rond begin maart?
Ja maart - april

Bedankt!

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Marti » 08 jan 2010 20:21

Ik heb vorig jaar de kloek in de schuur laten broeden, dat is erg goed bevallen. Flinke laag stro in de hoek en ze hadden meteen ruimte om rond te lopen - hebben ze goed gebruik van gemaakt!

Opfokvoer geef ik niet - zit vaak middel tegen coccidiose in wat ik absoluut niet wil geven, en geen korrel kan tegen graan op :nuffig: Trouwens grappig, ik had wel wat Opfok II korrel gekocht voor ze, maar de kloek leerde ze al meteen om die niet te eten maar de graanmix te nemen :mrgreen:
Maar, zoals Frank al schrijft, wél zelf fijnmalen!

Ik mixte er dan nog universeelvoer en wat eivoer door, daar hebben ze de eerste 2 weken op gezeten. Toen met de kloek mee de tuin in, die leerde ze scharrelen dus vulden ze al rap hun dieet aan met allerhande beestjes, gras en wil-ik-niet-weten :mrgreen:

Hier Nel in de schuur, aan de broed:

Afbeelding

Al heel rap een 'kuikenren' geflanst van een rol doodsimpel kippengaas (dag of 3, 4 oud):

Afbeelding

Ook binnen hadden ze de ruimte:

Afbeelding

De kloek heeft het meeste werk gedaan, en die 2 pluisjes die je ziet zijn nu, goed 6 maanden later, 2 prachtige Brahma's! Zie avatar, dat is dat bruine kuikentje dat je ziet.

Gebruikersavatar
RonvdB
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jul 2009 15:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor RonvdB » 09 jan 2010 16:44

Oke, bedankt!

Nog een paar vraagjes:

- Dus de kuikens moeten vanaf hun geboorte kuikenmeel, tot 4/5 weken, en dat gemengd graan? (Ik laat ong. 7 eieren uitbroeden.)
- Moet moeder ander eten dan de kuikens? (Apart)
- Wat zijn nu de maten? (voor uitbroeden, eerste daagjes, tot paar weken etc.)
- Hoe heet de dakbedekking die in rollen(?) wordt verkocht en uit hele kleine zwarte korreltjes bestaat?

Oh, en Marti, mooie kips! ;)

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Marti » 09 jan 2010 16:54

RonvdB schreef:Dus de kuikens moeten vanaf hun geboorte kuikenmeel, tot 4/5 weken, en dat gemengd graan?


Nee, het is meer een keuze, hoewel je ook kunt combineren, natuurlijk. Ben je voorstander van korrel en heb je geen bezwaar de kuikens voeding met een middel tegen cocc. te geven, dan kun je Opfokkorrels/opfokmeel kopen. In dat geval moeten de andere dieren niet kunnen mee-eten (behalve de kloek, beetje lastig te regelen anders ;)).

RonvdB schreef:Moet moeder ander eten dan de kuikens? (Apart)


Nee. Maar: kies je voor opfokvoer met middel tegen cocc. dan moet je na de laatste keer dat moeders daarvan eet een week of 6 wachten met het eten van haar eieren. Maar laat ze gewoon het zelfde eten, des te beter kan de kloek haar kuikens alles leren.

RonvdB schreef:Wat zijn nu de maten? (voor uitbroeden, eerste daagjes, tot paar weken etc.)


Voor het broeden op zich heb je natuurlijk niet veel ruimte nodig, veel wandelen doen kippen niet als ze broeden ;)

Maar de kuikens gaan vanaf dag 2 ook aan de wandel en ook de kloek zal dan héél graag de benen willen strekken. De handel verkassen kan natuurlijk maar is stressvol, ik zou er zelf voor kiezen ze in een schuur of iets te zetten waar het alle 2 kan: broeden en de eerste dagen doorbrengen (+ nachten etc.).

Zou het zelf niet doen zonder minstens 4m2 aan beweegruimte, maar er zijn genoeg mensen die de hele handel in een heel klein hokje hebben zitten (helaas).

Als de kuikens pakweg een week of 3 zijn en je hebt een goede kloek (!) dan kun je ze ws. wel bij de rest zetten, de kloek verjaagt de andere kippen dan wel.

RonvdB schreef:Hoe heet de dakbedekking die in rollen(?) wordt verkocht en uit hele kleine zwarte korreltjes bestaat?


Oh, ik zie het zo voor me maar hoe dat heet? Dakleer?

Gebruikersavatar
RonvdB
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jul 2009 15:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor RonvdB » 09 jan 2010 18:42

Dus gewoon kuikenmeel bevat niet al die rommel tegen cocc? Oke, dan pak ik kuikenmeel.
Vanaf 1 maand gemengd graan, ok.

Dat dakleer, dat klopt! :gulzig:

En het hok wordt een slaapplek van 50x50, met een kuikenren van 2x2.

Bedankt!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten