Graag kuikens erbij, maar ben een groentje!

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Basje
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2009 15:57
Land:
M/V: V

Graag kuikens erbij, maar ben een groentje!

Berichtdoor Basje » 19 mei 2010 15:22

Wij hebben nog maar 2 zijdehoenders, en ik wil het kloekje graag uitbreiden. Nou is het echt onmogelijk om aan broedeiren te komen. Heb een oproepje in Landleven gedaan, al tig keer op Marktplaats gezet en gekeken, hier gevraagd, maar helaas. Nou kreeg ik een mail van iemand waar ik kuikens zou kunnen ophalen (paar dagen oud) en die mailde dat ik ze dan onder de kip kan schuiven als ze 2 weken broeds is.
Werkt dit echt? Verstoot ze ze dan niet? Als dat de manier is wil ik dat wel proberen. Ik durf er gewoon geen volwassen kippen bij te doen, de dames hebben nogal karakter...
Wie weet raad?

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Graag kuikens erbij, maar ben een groentje!

Berichtdoor Frank- » 19 mei 2010 15:30

Ik zou het niet doen! Bij eendags kuikens is de kans dat het goed gaat nog wel aanwezig, maar bij kuikens van een aantal dagen is de kans niet heel groot.

Kan je geen broedeieren van een ander ras er onder leggen of haar anders broeds af maken?

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Graag kuikens erbij, maar ben een groentje!

Berichtdoor Marti » 19 mei 2010 15:31

Welkom, Basje.

Eéndagskuikens (niet ouder!) bijplaatsen gaat vaak goed, maar net zo vaak dramatisch mis. Ik zou het risico niet nemen .. Doe je dat wel, en weet je 100% zeker dat de kuikens niet ouder zijn dan 1 dag, dan kun je de gok nemen.
Je moet dan wel opfokmogelijkheden in huis hebben, en bereid zijn de diertjes eventueel zelf groot te brengen.
Kuikens die al een paar dagen oud zijn: niet doen!

Ook loop je het risico op hanen in plaats van hennen, natuurlijk, die je dan weer kwijt moet zien te komen.

Voorop gesteld dat je dieren ruim genoeg gehuisvest zitten is bijplaatsen van volwassen dieren écht geen probleem! Jonge dieren juist wél, dus als je aan kuikens begint moet je daar de ruimte voor hebben cq. een kuikenren maken.

Het is wat dat betreft vele malen handiger om volwassen dieren bij te plaatsen :mrgreen:

Mag ik vragen hoeveel m2 de ren is die de dieren hebben, en hoe de inrichting is (beplanting enzo)?
Laatst gewijzigd door Marti op 19 mei 2010 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Graag kuikens erbij, maar ben een groentje!

Berichtdoor marvin2985 » 19 mei 2010 15:38

Basje schreef:Wij hebben nog maar 2 zijdehoenders, en ik wil het kloekje graag uitbreiden. Nou is het echt onmogelijk om aan broedeiren te komen. Heb een oproepje in Landleven gedaan, al tig keer op Marktplaats gezet en gekeken, hier gevraagd, maar helaas. Nou kreeg ik een mail van iemand waar ik kuikens zou kunnen ophalen (paar dagen oud) en die mailde dat ik ze dan onder de kip kan schuiven als ze 2 weken broeds is.
Werkt dit echt? Verstoot ze ze dan niet? Als dat de manier is wil ik dat wel proberen. Ik durf er gewoon geen volwassen kippen bij te doen, de dames hebben nogal karakter...
Wie weet raad?


Volgens mij zijn er wel zijdehoender broedeieren te krijgen hoor. gewoon vragen of iemand ze opstuurd. niet zo super resultaat als met eieren uit de buurt maar op 50 procent resultaat kan je bij goede ouders en goede broed wel rekenen hoor.

Mvg,
marvin.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Graag kuikens erbij, maar ben een groentje!

Berichtdoor brenda17 » 19 mei 2010 18:39

In welke provincie woon je dan als ik vragen mag ?

Basje
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2009 15:57
Land:
M/V: V

Re: Graag kuikens erbij, maar ben een groentje!

Berichtdoor Basje » 19 mei 2010 21:01

OK, duidelijk verhaal. Doen we dus niet die kuikens...
Wij wonen in Zuid-Holland maar zitten voor de paarden vaak door heel het land, dus ergens ophalen is vaak ook geen probleem.
Ik heb een verhoogd nachthok van 2 m2 en daar aan vast een ren waar ze in kunnen van zeg maar een 5 m2 en vanuit daar kunnen ze ook onder het nachthok waar ze voer en water hebben. Maar ze zitten daar alleen 's nachts in en als het echt extreem slecht weer is. Verder lopen ze heel de dag los op het erf en kunnen ze zelf de ren en hok in en uit. Afgelopen winter hadden we een hele schuur voor ze ingericht, omdat ze met die sneeuw niet buiten konden.
Maar ik dacht altijd dat volwassen dieren niet bij elkaar konden?

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Graag kuikens erbij, maar ben een groentje!

Berichtdoor Marti » 19 mei 2010 21:45

Volwassen dieren kun je prima bij elkaar zetten, juist jonge dieren zijn kansloos als je ze bij volwassenen zet :mrgreen:

Natuurlijk moeten ze de pikorde opnieuw onderling vaststellen, maar bij voldoende ruimte (en die heb je als je ze los laat lopen dus da's bij jou geen probleem) gaat dat zonder al te veel problemen. Zolang er geen bloed vloeit (en dat is zelden) vooral niet mee bemoeien is het devies ;)

Plaats wel 2 of meer dieren bij, een eenzaam kipje kan het erg zwaar krijgen maar 2 samen is al prima te doen.

Succes!

Lautje
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2010 19:01
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: Graag kuikens erbij, maar ben een groentje!

Berichtdoor Lautje » 20 mei 2010 10:04

Ik had een paar weken geleden 4 hennen op eieren zitten. Onder één hen was niks uitgekomen, we probeerden daar kuikens bij te zetten maar ze snapte er helemaal niks van. Blijkbaar hebben ze het toch door als er geen kuikens onder hunzelf uitkomen (dat beweegt natuurlijk).

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Graag kuikens erbij, maar ben een groentje!

Berichtdoor Marti » 20 mei 2010 11:08

Kippen zijn niet dom :mrnono:

Kuikens en kloeken hebben al contact tijdens het broeden. Die babbelen heel wat af voor de kuikens uit het ei komen.
Een kloek weet dus écht wel of het bekende of vreemde kuikens zijn en beslist zelf of ze de kuikens wil adopteren ...


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten