broedse hen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

broedse hen

Berichtdoor sjoeke » 02 jul 2011 17:07

een van mijn hennen is al een week broeds.ik pak iedere dag de eieren weg omdat ik geen kuikens wil.is er een manier om dit te stoppen?kan het kwaad voor de hen als ik haar gewoon bezig laat?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: broedse hen

Berichtdoor brenda17 » 02 jul 2011 17:17

Kan zeker kwaad voor de hen. Als je haar de hele tijd op het nest laat zitten dan verspilt ze energie.
Beste is haar broedsaf maken.

Zelf doe ik dit door de kippen onder een aardappelenkist te zetten zonder bodembedekking. Enkel op kranten.
Wel met water en voer.
Na een paar dagen stoppen ze meestal met broeden.

Maar er zijn meer methodes.

gerda haubourdyn
Berichten: 1697
Lid geworden op: 07 mar 2011 22:02
Land:
M/V: V

Re: broedse hen

Berichtdoor gerda haubourdyn » 02 jul 2011 18:15

ik geef ze steeds broedeitjes.na 21 dagen heeft ze kuikens en is ze zo blij.Ik vind kuikentjes heel plezant.En na een tijdje verkoop ik de kippetjes en worden ze weer broeds.Kip content en ik ook.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: broedse hen

Berichtdoor sjoeke » 02 jul 2011 18:23

tja kuikentjes zijn ook wel leuk.maar ik heb kippen omdat mijn buurman het vorig jaar is afgebolt en zijn kippen aan hun lot had overgelaten.ik heb ze alllemaal gevangen .ik heb nu 9 hennen en 2 hanen en heb ondertussen nog eens 8 hanen naar de vogelbescherming gebracht.de bedoeling is dat ik alle kippen vang zodat ze mijn bos niet meer bevolken en kweken.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: broedse hen

Berichtdoor Frank- » 02 jul 2011 18:52

Er is een FAQ waarin verschillende manieren staan om een hen broeds-af te maken: viewtopic.php?f=28&t=22666 ;)

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: broedse hen

Berichtdoor kippenloverken » 02 jul 2011 22:33

gerda haubourdyn schreef:ik geef ze steeds broedeitjes.na 21 dagen heeft ze kuikens en is ze zo blij.Ik vind kuikentjes heel plezant.En na een tijdje verkoop ik de kippetjes en worden ze weer broeds.Kip content en ik ook.

jou antwoord helpt niets , hij heeft aangegeven dat hij geen kuikens wilt .
je hoeft niet steeds in elk topic te zeggen dat je steeds broedeitjes geeft .

amarins
Berichten: 701
Lid geworden op: 04 jul 2009 10:17
Land: Friesland
M/V: V

Re: broedse hen

Berichtdoor amarins » 02 jul 2011 23:51

Een van mijn hennetjes is sinds vijf dagen broeds en het wordt alleen maar "erger", ondanks alle pogingen om haar broeds-af te krijgen. Nu zit ze sinds vanmiddag op twee gekookte eitjes :|
Sneu, maar ik wil ook geen kuikens. Dan haar maar laten broeden. Zodra de anderen op stok zitten, haal ik haar van haar nest (ze heeft een plekje in het riet gevonden) en zet ik haar erbij.
Ik hoop dat wanneer de eieren beginnen te stinken, ze denkt: jammer, poging mislukt, volgend jaar beter.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: broedse hen

Berichtdoor sjoeke » 03 jul 2011 17:18

@ frank.die faq was ik gisteren alsmaar aan het zoeken op de site.bedankt voor de link!heb het hennetje in een apart hok gezet met wat kranten op de bodem en de deur bijna dicht ( anders ziet ze haar water en voer niet staan).zal haar een dagje ofzo laten zitten en een a twee maal per dag spieken of alles on orde is.heb toch al een tijdje kippen maar dit is de eerste keer dat er een broeds is.bedankt!

Gebruikersavatar
3Hennies
Berichten: 280
Lid geworden op: 08 sep 2008 12:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Zaanstreek
Contacteer:

Re: broedse hen

Berichtdoor 3Hennies » 03 jul 2011 18:58

Ook ik heb een paar broedse hennen. Ze broeden op niets!! Lekker tegen elkaar aan. Twee maal per dag ben ik een half uur in de ren en zet ze dan uit de hokken. Ze lopen verontwaardigd rond maar eten en drinken wel. Een enkele keer haal ik ze uit de hokken en sluit de hokken af, maar dan raken mijn andere kipjes in de stress omdat hun legnesten afgesloten zijn. Dus dat doe ik maar niet meer. Zolang elke hen nog eet en drinkt laat ik ze maar gewoon lekker broeds zijn, het gaat wel weer over. En zeg nou zelf, we hebben toch ook wel eens van die dagen dat we gewoon willen doen waar we zin in hebben? Aandachtig blijven en goed van voer en water voorzien. Geduld is een schone zaak!!! :-))

Rebeccatjuh
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2011 17:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedse hen

Berichtdoor Rebeccatjuh » 04 jul 2011 12:42

Ik heb dit ook wel eens gehad. Maar wij hebben geen haan, dus komt er niks uit. Heb jij een haan? Zo niet, Ik zet mijn kip dan ook altijd onder een kistje. Met water en voer. Na ongeveer 3 dagen mag ze weer eruit. Wel die eieren weghalen.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten