schone eieren

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
ona
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 jun 2011 08:23
Land: nederland
M/V: V

schone eieren

Berichtdoor ona » 03 mar 2012 21:11

hoe laat je kippen schone eieren leggen,iedere dag raap ik de poep van de kippen op,maar toch zijn de eieren vuil,ik laat ze op zaagsel leggen,maar ze hebben liever hooi,wat gebruiken julie?

amarins
Berichten: 701
Lid geworden op: 04 jul 2009 10:17
Land: Friesland
M/V: V

Re: schone eieren

Berichtdoor amarins » 03 mar 2012 21:25

Zaagsel en stro, maar ze slapen ook af en toe op hun vaste legplek, dus ja er zit wel eens een veegje op. Het maakt mij niet echt wat uit.

Gebruikersavatar
kippok
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 dec 2011 20:03
Land: Belgie
M/V: V

Re: schone eieren

Berichtdoor kippok » 03 mar 2012 21:45

Een laagje krantenpapier, een laagje houtkrullen (of zoals jij het noemt 'zaagsel') en een laagje zacht hooi + elke dag het leghok verschonen= een mooi proper eitje.

ona
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 jun 2011 08:23
Land: nederland
M/V: V

Re: schone eieren

Berichtdoor ona » 03 mar 2012 21:51

oke dus het is normaal,o wat ik kan doen is het leghokje snachts afluiten,ze slapen op stok,maar inderdaat ze slapen ook wel in het leghok,en smorgens ben ik niet meteen,in staat om de poepjes weg te ruimen bedankt.

PTLS
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 jun 2011 10:49
Land: Belgie
M/V: M

Re: schone eieren

Berichtdoor PTLS » 03 mar 2012 22:17

Ik heb dit euvel ook verschillende keren meegemaakt. Dit was vooral te wijten aan een slechte indeling van het hok bij mij. Ze hadden te weinig zitstokken en de "bak" waarin ze legden was hoger als de zitstokken. Het gevolg hiervan was dat ze natuurlijk slaapten (en hun behoefte deden) in deze legbak.
Ik heb sindsdien meer zitstokken aangebracht en een tijdje deze legbak afgesloten. Nu slapen ze allemaal op de zitstokken en de legbak blijft proper. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar kijk dit eens na. Propere eieren rapen is echt stukken aangenamer

Gebruikersavatar
dizzyke
Berichten: 207
Lid geworden op: 18 sep 2011 19:16
Land: Belgie
M/V: V

Re: schone eieren

Berichtdoor dizzyke » 03 mar 2012 22:28

ik maak ook iedere dag de 4 hokken zuiver ( is wel een hoop werk :gulzig: )
ze hebben hier ook zaagsel en hooi,de ene keer heb ik mooie propere eieren,en de andere keer hangt er ook vuil aan,maar dan veeg ik het een beetje proper met keukenrol papier

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: schone eieren

Berichtdoor José » 04 mar 2012 12:51

Het is nooit helemaal te vermijden, poepen doen ze nou eenmaal overal en voortdurend. Wat je ook kan doen is bij ernstiger vlekken met een aardappelschilmesje voorzichtig de vlek weg krabben.
Niet het hele ei wassen, dan verwijder je de beschermlaag. Maar evt. een klein plekje met een stukje vochtig keukenpapier kan wel.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: schone eieren

Berichtdoor brenda17 » 04 mar 2012 14:14

Slapen je kippen op een stok of in de legnesten?
Heb hier af en toe eens dat ik vieze eieren heb, maar meestal schone eieren.
Hier slapen ze op een stok die toch 3 meter bij de legnesten vandaan is.

ona
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 jun 2011 08:23
Land: nederland
M/V: V

Re: schone eieren

Berichtdoor ona » 04 mar 2012 19:02

De meeste slapen op stok 2 slapen graag in het legnest,nu wilde ik nieuwe stokken plaatsen maar dat heeft weinig zin omdat ze het hooi vesamelen onder de zitstokken waar dus poep ligt en daar hun eitje deponeren,nu ga ik alleen zaagsel strooien in het legnest , kijken waar ze dan hun eitje leggen,soms leggen ze hem ook beneden in de prut

ona
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 jun 2011 08:23
Land: nederland
M/V: V

Re: schone eieren

Berichtdoor ona » 05 mar 2012 23:35

Ik heb alleen zaagsel in het leghok gestrooit en het schoongemaakt ,onder de legstokken niks,toch lag er een ei onder de ligstok vanmorgen 1 ei was netjes in het zaagzel gelegt ,toen nog 1 in het zaagzel die was vuil,terwijl alles schoon was was dit ei toch vuil, 1 ei moest nog gelegt worden,vanaf de bank kan ik in het leghok kijken, de laatste kip had moeite met het zaagzel ,deze had moeite met zitten,steeds eraf stukje lopen weer proberen, toen deed ik er hooi bij,daar kwam het eitje om half 9deze avond.ze hebben tot 10 uur licht ,ik ga het maar acsepteren ,dat deze kipjes, het zo willen,zij zijn de baas,en ach het geeft niet,ze hebben het goed


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten