mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor laikaschat99 » 17 apr 2012 19:10

;) Ik mag nog heel veel van mijn ouders, dus ik denk dat ik ze nog even houd! ;)

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor viefpief » 17 apr 2012 19:10

Je moeder heeft wel gelijk hoor. Hoe lang zitten die eieren al in de broedmachine? Want als de kloek bijv. maar een week hoeft te broeden en dan ineens kuikens krijgt kan ze in de war raken en ze gaan pikken. Dit topic gaat daarover viewtopic.php?f=11&t=60237&p=965997&hilit= .
En buiten dat is het ook gewoon het beste om de eieren zo veel mogelijk met rust te laten :ja:

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor itam » 17 apr 2012 19:11

laikaschat99 schreef:;) Ik mag nog heel veel van mijn ouders, dus ik denk dat ik ze nog even houd! ;)

:gutgut: :gutgut:

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor gonda » 17 apr 2012 20:38

laikaschat99 schreef:;) Ik mag nog heel veel van mijn ouders, dus ik denk dat ik ze nog even houd! ;)

indien ik jouw was, dan zou ik ook die ouders maar houden... :gutgut:

Geert R
Berichten: 515
Lid geworden op: 17 mar 2011 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor Geert R » 17 apr 2012 20:58

itam schreef:Amen :worship:.
Er is niets gemakkelijker dan een broedse hen, regelt alles lekker zelf.
Alleen houd ik dan de 24ste dag aan maar ik volg het zelfde principe als jij.

Was dat Amen bedoelt op mij , dat was zeker niet de bedoeling. Natuurlijk is de gemakkelijkste en natuurlijkste manier een broedse hen . Maar ik maak me wel zorgen als beginnende kippenliefhebbers bij wat er moet gebeuren bij natuurbroed de eieren schouwen is , en zij die schrijven dag 20 of 21 en nog geen kuikens aan het uitkomen of al ... kuikens , een broedse hen waarvan de eieren aan het uitkomen zijn verlaat volgens mij haar nest niet. Hoe weten ze het? De hen verstoord in haar broedproces?

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor itam » 17 apr 2012 21:36

Dat amen was wel degelijk bedoeld op jouw bericht.
Je hebt het goed omschreven toch? Of vind jij niet?
En ja, mensen storen de hen als ze op dag 21 voor de 5de keer vermelden dat ze nog geen kuikentjes hebben gezien. De paniek slaat dan weer onterecht toe omdat sommigen theoretisch denken dat op dag 21 alle kuikentjes bij wijze van spreken op een rijtje voor op het plankje van de legnest gaan zitten zodat ze geteld kunnen worden. Damm, wat een lange zin ..... .
Een hen verlaat haar nest niet als de eieren aan het uitkomen zijn. Ook al zijn ze allemaal uitgekomen, dan nog houd ze de kuikens 1 à 2 dagen in het legnest. Daarom zeg ik voor mij zelf dat het hele broedproces pas ergens rond de 24ste dag is afgelopen. Dus pas als de hen met de kuikens aan de wandel gaat.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor Lieve » 18 apr 2012 08:14

DannyP schreef:vind je dan ook dat ik de kloek met pasgeboren kuikens (2dagen oud) niet mag binnenzetten s'nachts?
ze was onder het hok gaan zitten op de volle grond, terwijl er hier nog nachtvorst is en serieuze wind ...

Heb je je dan ook afgevraagd waarom ze niet in het hok gaat? Het trapje niet aangepast aan de kuikens misschien?

Als het hok op poten staat en de kuikens kunnen de kloek niet naar binnen volgen dan moet ze wel onder het hok kruipen, dat is de beste beslissing die de kloek op dat moment kan nemen.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor henkzeeland » 18 apr 2012 10:29

Nou, dan ben ik dus de enige die tijdens het uitkomen wél regelmatig controleert en de lege eierschalen weghaalt.
Een beetje begeleiding vóór, tijdens en na het broeden kan m.i. geen kwaad, maar je moet dat misschien leren aanvoelen en in elk geval niet overdrijven. Gezien de reacties in het algemeen op dit forum ben ik m.n. bang dat dat laatste vaak tot problemen leidt.

Ondanks mijn 'controledwang' heb ik daardoor nog geen kuikens verloren :mrnono: .
Iedereen die begint met natuurbroed maakt fouten; dat is onvermijdelijk. Zijn alle mensen met ervaring niet door schade en schande wijs geworden ?
Een hen die echt broeds is blijft heus wel zitten, is mijn ervaring. Maar elke hen is anders, dat wel.

Hier zitten nu 5 hennen met kuikens. En 2 Zijdehoenkrielen zitten nog te broeden.
Ik ben een groot voorstander van natuurbroed en heb er > 15 jaar ervaring mee.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor viefpief » 18 apr 2012 11:10

Het hangt er inderdaad wel vanaf of je het goed aanvoelt en niet overdrijft. Dat jij de uitkomst goed in de gaten houdt en dat het nooit is misgegaan bij jou toont toch aan dat je iets goed doet. Maar dat kan andere mensen een bevestiging geven om het vooral veel in de gaten te houden terwijl ze er helemaal niet wegwijs mee zijn. Ik durf het niet eens aan om mama kloek zo in de gaten te houden tijdens de uitkomst en laat haar dan ook maar gewoon met rust. Toen Ei vorig jaar kuikens had kwam mijn moeder vrolijk vertellen dat ze kuikentjes had horen piepen en eentje had gezien die zijn koppie uit mama's veren stak. Maar toen ik ging kijken was er niks meer te zien. Ik heb Eitje netjes gevraagd of ik ze mocht zien maar ze bleef lekker zitten. Achja, morgen is er weer een dag.

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor itam » 18 apr 2012 12:44

@Henkzeeland: ik grabbel de eieren halverwege de broed wel onder de hen weg om ze te schouwen. Het heeft immers geen zin als ze op onbevruchte zal zitten. Aangezien ik een broedende hen gewoon tussen de andere kippen laat zitten, controleer ik de broedende hen eigenlijk automatisch omdat ik de eieren van de andere kippen moet rapen. Wil mijn lekker eitje natuurlijk niet missen! En verdikkie, wat is het toch lekker warm onder zo'n kip :-D .
Dus ben ik hier volgens mij de enigste malloot die nog steeds een hen tussen de andere kippen laat zitten broeden en het eten en drinken voor de kuikens rond de uitkomst dag gewoon buiten neer zet :gutgut: .

Iedereen heeft zijn eigen methodes.
Maar sommige zaken mag je blijkbaar niet aan "beginners" vertellen :mrnono: .


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten