mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor itam » 17 apr 2012 13:47

Je kunt wel hele verhalen opschrijven wat niet te doen als een hen broeds is maar @Jan Bollen schrijft de simpele oplossing in 1 zin:
Jan Bollen schreef:Ik onthou niet en schrijf het ook niet op wanneer kloeken zijn begonnen met broeden. Als de kuikens er zijn zie ik het wel.

Justem, een kip heeft nog oerinstinct genoeg om het zelf allemaal te regelen.

Dat het een must is om een broedende hen apart te zetten? Het is een goede raad omdat een hen in de vrije natuur ook een nest maakt ver verwijderd van de groep. Ik neem gedragingen in de vrije natuur altijd als uitgangspunt.
Echter, ik heb hier nog nooit problemen gehad met een hen die in een groep zit te broeden. Als ze hier eenmaal zitten, zitten ze ook. En verder blijft hun wereld hetzelfde.

De problemen beginnen niet als een hen gaat zitten broeden!
Nee, onwetend beginnen de problemen al bij het aanschaffen of bouwen van een hok!
En dan zetten "ervaren" mensen doormiddel van tekst en foto's en verkopers van hokken al de deur open naar problemen!
Raar genoeg worden mensen dus netjes op weg geholpen naar de problemen!
Raar maar waar!!!!


Altijd worden nestkasten naast elkaar gemaakt, wat al fout is! In de vrije natuur maken hennen geen nesten vlak naast elkaar, het is puur uit ruimte gebrek dat de mens die creëert.
De enigste manier om problemen met een broedende hen te voorkomen is dan ook om zo gauw als een hen eieren gaat leggen (en je laat deze liggen om de hen broeds te laten worden) deze apart in een hok + ren te zetten.
En niet in een klein hokje!

Een hok met nestkasten naast elkaar koop of maak je alleen als je de kippen voor de consumptie eieren hebt, totaal ongeschikt voor als je een hen wil laten broeden!

Begin bij het begin, waarbij jij zelf al een omgeving hebt gecreëerd waarbij een kip zich niet kan gedragen zoals in de vrije natuur!

Gebruikersavatar
JustKarin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 19 apr 2011 15:57
Land: NL
M/V: V
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor JustKarin » 17 apr 2012 15:21

Stond dat allemaal maar ergens he...
Als je begint met kippen en hokken dan ga je uit van wat je ziet en leest en lees je dat alles vanzelf gaat, maar dit soort dingen lees je niet.
@Jan Bollen: je hebt gelijk, maar was dat bij je allereerste kuikens ook zo?
Toen was je denk ik ook vol verwachting, vol bezorgdheid of het toch allemaal wel goed zou komen want je wilt een zo goed mogelijke kans creëren voor die kleine dinkies. In onze regelwoede en met al onze goede zorgen en goede bedoelingen doen we het dan vaak juist fout.
Fijn dat het hier wordt opgeschreven, hopelijk is het nog weer terug te vinden als het nodig is.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor nel » 17 apr 2012 15:23

Gonda

:duimop: helemaal mee eens.

@ JustKarin, op de website waar dit forum bij hoort, staat er genoeg over te lezen. http://www.schutters.net/kippen/

Geert R
Berichten: 515
Lid geworden op: 17 mar 2011 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor Geert R » 17 apr 2012 16:46

Ik erger mij soms aan reacties als een vraag is over een broedmachine , natuurbroed is zo veel mooier . Maar bij hun natuurbroed willen die mensen wel beslissen waneer de kip van het nest gaat ,de eieren moeten een paar keer geschouwd worden ,de evolutie van de uitkomst ook nog opvolgen liefst met foto's .
En zeker goed opvolgen als de hen op stap gaat en met de kuikens dat ze zeker allemaal uitgekomen zijn .Degene die de hen (natuur) er uitgeselecteerd heeft toch nog op alle mogelijke manieren proberen te reden .
Wat is natuurbroed voor mij .Hoe ik als eens eerder schreef . Maken dat de hen rustig zit haar eieren geven en dan 25 dagen niks anders dan zorgen dat ze eten en drinken heeft en natuurlijk laatste dagen eten voor de kuikens. Maar dan krijg je reacties van: je weet toch dat de broedtijd 21 dagen is ? Ja dat weet ik . Wil je meer controle dan moet je met een broedmachine broeden .

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor itam » 17 apr 2012 18:23

Amen :worship:.
Er is niets gemakkelijker dan een broedse hen, regelt alles lekker zelf.
Alleen houd ik dan de 24ste dag aan maar ik volg het zelfde principe als jij.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor jantien » 17 apr 2012 18:37

Jan Bollen schreef:Ik onthou niet en schrijf het ook niet op wanneer kloeken zijn begonnen met broeden. Als de kuikens er zijn zie ik het wel.


Idem hier.
Ook schouw ik geen eieren :mrnono:
Nu is het spannend iedere dag weer wanneer er kuikens zullen zijn, kan maar zó morgen!

Gebruikersavatar
DannyP
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 jun 2011 21:13
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: zemst

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor DannyP » 17 apr 2012 18:38

vind je dan ook dat ik de kloek met pasgeboren kuikens (2dagen oud) niet mag binnenzetten s'nachts?
ze was onder het hok gaan zitten op de volle grond, terwijl er hier nog nachtvorst is en serieuze wind ...

Er zijn bij de kippen net zoals bij mensen, moeders die het wel goed voorhebben maar daarom niet altijd de juiste beslissingen (kunnen) nemen

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor José » 17 apr 2012 18:49

Ja Danny, gewoon laten zitten! Onder moeders vleugels vriest het niet en de hen kan zich prima warmhouden als het vriest. Wisselwerking met de kuikens. Onder de kloek met kuikens vriest de grond ook echt niet.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor laikaschat99 » 17 apr 2012 18:57

Hoi, ik vind de broedmachine eigenlijk ook niet leuk. Ik heb het vorig jaar eens gedaan en ik vond de natuurbroed veel mooier. Dit jaar wilde ik nog eens omdat ik dringend zijdehoenders nodig had sinds Chillie gepakt is. Nu is Lizzie beginnen broeden maar mama zegt dat ik de eieren nu maar in de broedmachine moet laten zitten aangezien ze niet wil dat het misgaat. En mama's wil is wet, toch als je 13 bent. :oops: ;)

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: mag ik even mijn bezorgdheid uitdrukken...

Berichtdoor itam » 17 apr 2012 19:08

Als jij je moeder niet kunt overtuigen zonder dat ze boos op je wordt, is het even niet anders.
Een goede relatie met je moeder houden is nu even belangrijker.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten