wat is er met mijn brahma kuiken?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
nicoleenwim
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 aug 2012 13:21
Land: nederland
M/V: V

wat is er met mijn brahma kuiken?

Berichtdoor nicoleenwim » 17 aug 2012 14:05

maandag miste ik 1 van de kuikens, na inspectie van de ren bleek zich eentje verborgen te hebben onder een van de hokken. het zag er opzich gezond uit alleen het liep niet en zat in elkaar gedoken. (wij vermoeden dat een van de moedertjes er perongeluk overheen gelopen is o.i.d.)
ik heb het beeste vervolgens 3 dagen lang overdag binnen genomen, het eet en drinkt goed! en elke avond terug bij " moeder" gezet. waar moeder dan ook de zorg netjes weer over nam. het beestje is goed aangsterkt en zit niet meer in elkaar gedoken , dus ik was blij, tot ik goed keek.
het kuiken loopt rechtop net als een pinguin....nu zit het schatje al weer voor de 2de dag ,overdag in een appart hok in de ren waar een klein rennetje onder zit, afgezonderd omdat de moedertjes er nu iig zeker overheen liepen. maar wel zo dat het diertje kan kijken naar moeders en broertjes/zusjes. maar het blijft rechtop waggelen. behalve dat het een gek gezicht is, lijkt het mij niet goed. maar wat is het, hoe kan het komen en wat kunnen we hier aan doen. ik heb helaas in R`dam nog geen DA gevonden die ook maar een beetje verstand heeft van kippen laat staan van kippen kuikens.

hier een foto van het beestje

Afbeelding

Gebruikersavatar
-niiiiiel-
Berichten: 572
Lid geworden op: 27 okt 2011 20:32
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Ternat

Re: wat is er met mijn brahma kuiken?

Berichtdoor -niiiiiel- » 17 aug 2012 15:29

wat ie heeft weet ik niet maar het lijkt alsof hij in zijn broek gedaan heeft. Hopelijk vind je snel een goede dierenarts.
Niel

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: wat is er met mijn brahma kuiken?

Berichtdoor jantien » 17 aug 2012 15:42

Zoek eens op reo virus.
Ook kun je zoeken op pinquin in dit forum, is diverse malen over geschreven.
Naar mijn ervaring komt dit niet meer goed en zou dus afscheid van dit diertje nemen.

nicoleenwim
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 aug 2012 13:21
Land: nederland
M/V: V

Re: wat is er met mijn brahma kuiken?

Berichtdoor nicoleenwim » 17 aug 2012 19:37

@jantien, mmm als ik dat lees wordt ik niet vrolijk. anderzijds als ik daar over lees lees ik over echt zieke diertjes.

het kuiken hier lijkt het juist steeds beter te maken het loopt alleen te ver rechtop. ook als ik haar voorzichtig in natuurlijke houding breng lijkt ze hier geen last van te hebben, ze eet en drinkt geweldig goed en aan de ontlasting zie ik ook niets wat niet goed zou zijn. het lijkt zelfs steeds wat levendiger te worden.


maar ik heb nu wel uit voorzorg besloten haar appart te zetten en te houden, jammer maar mocht het idd om een virus o.i.d blijken te gaan is het nu (waarschijnlijk) nog optijd voor de overige dieren.
ik heb een warmtelamp e.d. aanwezig maar zou ik die nu snachts ook moeten gebruiken? is het dan wel donker genoeg voor het beestje?

normaal weet ik altijd zo goed hoe te handelen in dit soort situatie`s maar op een een of andere manier ben ik deze ronde toch niet heel erg zeker.

nog mensen met adviezen? want zolang het diertje nog zo fit overkomt weiger ik eigenlijk om het op te geven zonder slag of stoot..

Gebruikersavatar
-niiiiiel-
Berichten: 572
Lid geworden op: 27 okt 2011 20:32
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Ternat

Re: wat is er met mijn brahma kuiken?

Berichtdoor -niiiiiel- » 17 aug 2012 20:05

De warmtelamo mag he laten branden hoor als ie moe is zal ie wel in slaap vallen. Ik zou inderdaad ook niet opgeven. Al die fokkers zeggen maak het af maar als het beestje rr niet onder lijd en het gaat goed zie ik het nu van afmaken niet in. Hopelijk haalt ie het ik duim er voor.
Niel

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: wat is er met mijn brahma kuiken?

Berichtdoor jantien » 17 aug 2012 20:36

Ik snap het wel hoor dat je het ene kans wilt geven.
Mijn kuiken, was ook een brahma (lijkt haast wel een brahma ziekte, ik heb het vaker gehoord bij brahma's) en die was inmiddels 3 maanden oud toen ze als pinquin begon te lopen.
Ik heb ze nog heel lang bij de anderen gelaten en niet één heeft het ook ooit nog eens gehad.
Waarmee ik eigenlijk dus wil zeggen, laat maar mooi bij de anderen lopen..
Kun je het kuiken ook weer 'in de goede stand' zetten waarna ze na even weer in pinquinstand gaat?
Mijn brahma pakte ik op, schudde het heel zachtjes een beetje, je hoorde dan iets knakken en hup stond ze weer in de goede stand.
Zo liep ze dan wel een minuut of tien om daarna weer in pinquinstand terug te gaan.
Verder dronk, at en groeide ze prima!
Maar ik vond het geen leven voor een kip en óf ze er wel zo mee zóu kunnen leven.
Van het reo virus wist ik toen niets.
Ik heb toen dus afscheid van haar genomen :( :(

Anadeel
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2012 15:40
Land: Nl
M/V: V

Re: wat is er met mijn brahma kuiken?

Berichtdoor Anadeel » 17 aug 2012 21:41

Een van onze Brahmas had dit ook..In de veronderstelling toen nog dat het een hen was heb ik zelfs nog aan legnood gedacht :oops:
Hij was toen was een maand of 4. Ik haalde m smorgens uit t hok, hield hem even onder mijn arm terwijl ik de rest voerde en de paarden buitenzette. Zodra dat gebeurd was zette ik m neer en liep ie normaal weg.. :shock:
Dat heeft ie een dag of vijf gehad en sindsdien niks meer aan de hand...
Omdat ik de rest van de dag niks aan 'm zag heb ik er verder niks mee gedaan.
Wat ik zelf vermoed is dat onze oude haan 'm als zitzak gebruikte en hij daardoor soort van stijf was?

nicoleenwim
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 aug 2012 13:21
Land: nederland
M/V: V

Re: wat is er met mijn brahma kuiken?

Berichtdoor nicoleenwim » 17 aug 2012 21:58

als ik ook maar het idee had dat het diertje leed , dan was de keuze niet moeilijk.
maar of het per defenitie geen dierwaardig bestaan zou hebben mocht het zo blijven daar twijvel ik ernstig aan.
natuurlijk snap ik dat brahma`s geen kleine kippetjes blijven en dat het gewicht op den duur parten zou kunnen gaan spelen. maar....tot nu toe lijkt het verder een gezond dier op het stuk na dat het rechtstandig loopt.
als het stilstaat staat het ook veel wel "gebukt" het lijkt zelfs in alles vooruit te gaan ook in stand.

even terug op het ondierwaardig bestaan waar je op zinspeelde, misschien even een rot vergelijking maar dat is hoe ik er tegen aan kijk. anders is al vaak niet goed of niet dier/mens waardig genoemd. nu zijn zowel ik als mijn beide kinderen met ieders een vorm van autisme "belast" dit brengt op lichamelijk zowel geestelijk vlak ongemakken mee, dingen die andere in hun leven als mensonwaardig zouden beschouwen. echter vind ik dat mijn kinderen en ikzelf helemaal niet zo`n slecht leven hebben. en " er best mogen zijn" waarom zou ik hierin anders denken bij een dier..?

zolang ik niet opmerk dat het dier pijn heeft zou ik toch kunnen kijken hoe het diertje het doet i.p.v. vroegtijdig keuze`s te maken?

groet nicole

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: wat is er met mijn brahma kuiken?

Berichtdoor jantien » 17 aug 2012 23:30

Ik heb ook een heerlijke jongeman van net 16 met een handicap, forse ADHD en een lichte vorm van autisme, en ik vind het absoluut geen vergelijk met kippen :mrnono:

Jullie hebben nu nog een heel jong kuiken, maar als diertje zometeen wat groter is zul je zien dat het niet mee kan komen met de rest.
En of ze pijn hebben, ik heb werkelijk geen idee.
Maar kippen laten je dat ook zeker niet zo snel zien, zie je het wel dan zijn ze eigenlijk al op sterven na dood.
Ik vond het voor mijn dier geen dierwaardig bestaan dus het is míjn beslissing geweest er een einde aan te maken.
Nog steeds denk ik dat dàt de goede was.
Een ieder mag natuurlijk altijd een andere beslissing hebben he, ik vertel enkel míjn ervaring ;)

nicoleenwim
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 aug 2012 13:21
Land: nederland
M/V: V

Re: wat is er met mijn brahma kuiken?

Berichtdoor nicoleenwim » 17 aug 2012 23:42

jantien schreef:Een ieder mag natuurlijk altijd een andere beslissing hebben he, ik vertel enkel míjn ervaring ;)


dat is ook zo, ik kan me ook in jou keuze verplaatsen. echter denk ik dat je (zeker bij een brahma) snel genoeg merkt als ze idd niet meer mee kunnen komen.of als het onder het gewicht zou gaan bezwijken, als dat mocht gebeuren lijkt me de keuze vroeg genoeg altans voor mij, ik respecteer jou mening ook hoor, ieders moet toch doen wat het hart en het verstand tezame ingeeft denk ik dan.

grt nicole


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten