Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

Berichtdoor brenda17 » 24 aug 2012 18:23

Omdat ik telkens voor gek verklaard wordt door sommige andere forumleden als ik zeg dat het te laat is om nu nog eieren uit te laten broeden (op natuurlijke wijze of machinebroed) wil ik toch eens vragen...

Hoezo vind jij wel of niet dat een kip nu nog kan broeden?

Ik zeg namelijk 'niet meer broeden nu, het is te laat'... waarna anderen zeggen 'je kan best nog broeden'.
Dus wat doet de topic starter? Gaat broedeieren halen en laat de kip broeden.

Mijn mening:
Het is te laat.
Men zegt wel 'de kip zorgt er wel voor', maar een kip kan niet voor haar kuikens blijven zorgen. Kuikens worden groot en passen niet meer onder moeder. Daarnaast heb je kippen die er na 5 weken de brui aan geven en de kuikens zijn nog niet volgroeid.

Daarnaast heb ik ergens op een site eens gelezen en ook in boeken dat kuikens niet enkel groeien door warmte, maar dat ze ook daglicht en zonlicht nodig hebben om te groeien. Met zonlicht zouden ze vitamine aanmaken en het is goed voor de botten en spieren.

Gebruikersavatar
KarenAlmelo
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 aug 2012 13:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

Berichtdoor KarenAlmelo » 24 aug 2012 18:30

Gevoelsmatig zeg ik dat broeden in het voorjaar beter is; ik kan daar niet echt argumenten voor geven. Ik denk dat de omstandigheden dan toch gunstiger zijn en de kuikens het minder moeilijk hebben. Verder heb ik geen hulpmiddelen en wil ik die ook niet, de hennen broeden; er komen kuikens en die groeien op. Mijn ervaring 1x per jaar in de lente is genoeg, zeker voor hobbyhouders. Met gezond verstand kom je een heel eind denk ik en dat moet ieder voor zichzelf bepalen.
Fokkers zullen andere middelen en redenen hebben om misschien vaker te laten broeden, maar dat weet ik niet.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

Berichtdoor viefpief » 24 aug 2012 18:49

Ik heb geen warmtelamp om bij te warmen, dus ik broed nu niet meer. De kuikens van eind april zitten al lang en breed in de veren en dat zullen ze deze winter wel nodig hebben. Je weet maar nooit, straks wordt het weer zo'n -20je.

Over dat zonlicht klinkt ook aannemelijk. De kuikens van vorig jaar waren eind juni en begin juli. Die zijn vrij klein uitgevallen. Kan dat door die zonlicht-issue komen?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

Berichtdoor Jan Sch » 24 aug 2012 19:08

Het is bekend als je later broedt dat de kippen niet meer zo groot worden; wordt zelfs door enkele keurmeesters geadviseert om krielen klein te houden. Maar dan praat ik over kuikens van juni, juli. Het stoort mij ook dat sommige forumleden hier schrijven, het kan wel. Het kan ook maar daar hebben vooral beginnende fokkers, en dat zijn er heel wat op dit forum te weinig ervaring voor. Laat broeden geeft extra zorgen, kuikens groeien niet zoals kuikens van het voorjaar. Dus als je het beste wilt voor je kippen en voor jezelf broedt dan in het voorjaar.

nicoleenwim
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 aug 2012 13:21
Land: nederland
M/V: V

Re: Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

Berichtdoor nicoleenwim » 24 aug 2012 19:21

in principe sluit ik me aan bij het idee dat het nu te laat is.
de diertjes komen nu niet meer goed genoeg in de veren en als we dan een winter durven te krijgen net als afgelopen jaar dan kun je bij voorbaat al bijna afscheid gaan nemen van je " kuikens "

echter moet ik wel bekennen dat ik me daar ook niet altijd door laat leiden.
mijn kipjes (amrock kriel) worden zelden tot nooit echt broeds. als ze dan een keertje wel serieus broeds zijn
en het is niet te gek laat in het jaar, tja dan laat ik ze ook broeden.
echter moet ik daar wel bij vermelden dat ik een ruime goed geisoleerde schuur heb en altijd warmte lampjes en een warmteplaat klaar heb staan. ook hebben wij daglicht lampen (uit de aquarium wereld) in de schuur hangen. had dit niet zo geweest zou ik er nooit aan beginnen later dan juni.
nu ben ik dit jaar wel erg eigenwijs geweest en heb ik mijn kipjes een maand later nog laten broeden (amrock kriel hebben brahma uitgebroed) de schuur is al gereed gemaakt omdat brahma`s nu eenmaal trage groeiers zijn en wij er van uitgaan dat de diertjes binnen zullen overwinteren.


maar om een lang verhaal kort te maken, ook ik begrijp dat elk dier behoefte heeft aan voldoende warmte en licht om te groeien (dat is niet allen bij kippen) nu de dagen al weer korter gaan worden is het in principe naar mijn mening te laat om te broeden, het doet voor mij ook onnatuurlijk aan ook al ben ik zelf wel zo`n grote eigenwijs.


groetjes nicole

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

Berichtdoor laikaschat99 » 24 aug 2012 19:55

Hallo, ik ben zelf niet echt voor het laat uitbroeden maar heb het nu 2 keer gedaan, met 1 ben ik nu bezig. Ik heb daar dan ook een goede reden voor. Maar de volgende keren hoop ik dat ik het nooit meer nodig zal hebben, en ik mijn kippen broeds af kan maken. Het is veel fijner de kuikens in het warme weer met de wereld kennis te laten maken, en gezond te laten opgroeien.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

Berichtdoor laikaschat99 » 24 aug 2012 19:59

Nog een kleine toevoeging: ik vind het wel ongelooflijk irritant in ELK topic dat nu over uitbroeden gaat er de tekst komt: het is nu te laat om uit te broeden. We weten het nu ondertussen wel al!

lauren
Berichten: 1529
Lid geworden op: 03 okt 2010 15:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

Berichtdoor lauren » 24 aug 2012 20:00

laikaschat99 schreef:Nog een kleine toevoeging: ik vind het wel ongelooflijk irritant in ELK topic dat nu over uitbroeden gaat er de tekst komt: het is nu te laat om uit te broeden. We weten het nu ondertussen wel al!

Nieuwe leden weten dit niet, er zijn altijd mensen die wel laat broeden en deze mening nog niet gehoord hebben.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

Berichtdoor laikaschat99 » 24 aug 2012 20:02

lauren schreef:
laikaschat99 schreef:Nog een kleine toevoeging: ik vind het wel ongelooflijk irritant in ELK topic dat nu over uitbroeden gaat er de tekst komt: het is nu te laat om uit te broeden. We weten het nu ondertussen wel al!

Nieuwe leden weten dit niet, er zijn altijd mensen die wel laat broeden en deze mening nog niet gehoord hebben.

Maar voor mensen die het al 10 keer gehoord hebben is het wel irritant. ;) Is het dan niet mogelijk daar een pb voor te sturen? Dat heeft toch sowieso meer effect, denk ik.
Sorry dat ik zo zaag, maar erger me er echt enorm aan.

lauren
Berichten: 1529
Lid geworden op: 03 okt 2010 15:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Discussie: Nu nog broeden of niet meer?

Berichtdoor lauren » 24 aug 2012 20:06

laikaschat99 schreef:
lauren schreef:Nieuwe leden weten dit niet, er zijn altijd mensen die wel laat broeden en deze mening nog niet gehoord hebben.

Maar voor mensen die het al 10 keer gehoord hebben is het wel irritant. ;) Is het dan niet mogelijk daar een pb voor te sturen? Dat heeft toch sowieso meer effect, denk ik.
Sorry dat ik zo zaag, maar erger me er echt enorm aan.

Het maakt mij echt niet uit dat het al 10 keer gezegd is, dat is met alles hier zo, dus ook in de bloedluis topics wordt alles herhaalt. PB's halen het nut van een forum een beetje weg, niet? Dan is de informatie niet voor iedereen beschikbaar, kunnen er geen discussies gehouden worden, etc. Ik snap je punt wel, maar mij stoort het niet. ;)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten