Het forum heeft een flinke update gehad en is overgezet naar een snellere server.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.
geslachtsbepaling in het ei
geslachtsbepaling in het ei
Dag iedereen,
Ik laat jaarlijks slechts enkele eieren uitbroeden in de hoop om geen haantjes te hebben, die ik later dan zou moeten kwijt geraken of erger nog: afmaken. Nu vraag ik mij af wat ik van onderstaande link moet denken.
Een nieuwe technologie die nog volledig ontwikkeld moet worden.
http://inovo.nl/over-ons/oplossingen" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een optische scan zou het mogelijk zijn om na 9 dagen het geslacht van een kuiken in het ei te bepalen. Weet iemand of/hoe dit werkt? Kan dit (nu of op termijn) ook op amateursniveau een oplossing bieden voor softies zoals ik?
Ik weet dat het principe qua diervriendelijkheid nog altijd kan worden betwist, maar ik denk dat ik er minder problemen zou mee hebben dat met het afmaken van mijn overtollige jonge haantjes.
Als er hier iemand meer over weet, dan zou het mij zeer erg interesseren.
MVG
Nico
Ik laat jaarlijks slechts enkele eieren uitbroeden in de hoop om geen haantjes te hebben, die ik later dan zou moeten kwijt geraken of erger nog: afmaken. Nu vraag ik mij af wat ik van onderstaande link moet denken.
Een nieuwe technologie die nog volledig ontwikkeld moet worden.
http://inovo.nl/over-ons/oplossingen" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een optische scan zou het mogelijk zijn om na 9 dagen het geslacht van een kuiken in het ei te bepalen. Weet iemand of/hoe dit werkt? Kan dit (nu of op termijn) ook op amateursniveau een oplossing bieden voor softies zoals ik?
Ik weet dat het principe qua diervriendelijkheid nog altijd kan worden betwist, maar ik denk dat ik er minder problemen zou mee hebben dat met het afmaken van mijn overtollige jonge haantjes.
Als er hier iemand meer over weet, dan zou het mij zeer erg interesseren.
MVG
Nico
Re: geslachtsbepaling in het ei
Denk niet dat dit een oplossing wordt; zeker op amateur nivo. Blijkt dat er toch een afzet is voor eendaagse kuikens (haantjes) voor bv dierentuinen.
- dewoldhoeve
- 15
- Land: nederland
- M/V: M
De teloorgang voor elk ras.
Ik snap je heel goed, maar ik vind het echt te triest voor woorden.
Ik snap je heel goed, maar ik vind het echt te triest voor woorden.
Denk niet dat het wat wordt.
En is inderdaad een afzetmarkt voor de haantjes, de dierentuin. Waar ik dus nu werk worden dagelijks 168 eendagskuikens gevoerd.
En is inderdaad een afzetmarkt voor de haantjes, de dierentuin. Waar ik dus nu werk worden dagelijks 168 eendagskuikens gevoerd.
- Ron
- 16
- Land: Duitsland
- Contacteer:
Dit zal nooit voor hobbyisten beschikbaar komen.
Indien ze dit helemaal geperfectioneerd hebben dan worden er machines
gebouwd die 50.000 eieren en meer per uur kunnen verwerken.
Hobbyisten hebben maar 1 keus >>>>>>>>>>> Slachten/afmaken
Indien ze dit helemaal geperfectioneerd hebben dan worden er machines
gebouwd die 50.000 eieren en meer per uur kunnen verwerken.
Hobbyisten hebben maar 1 keus >>>>>>>>>>> Slachten/afmaken
- viefpief
- 12
- Land: Nederland
- M/V: V
Ik heb even dat filmpje zitten kijken op die pagina, en ik snap het niet helemaal. Het idee klinkt zo op het eerste gezicht wel leuk, maar als ik even wat verder nadenk snap ik niet wat nou de verbetering is. Inderdaad wat hierboven wordt gezegd over hanenkuikens voor dierentuinen. Maar volgens mij kunnen we dit zien als een soort kippen-abortus, en ik zie nou niet echt waarom het minder zielig zou zijn om een embryo te doden dan een eendagskuiken. Het is alleen maar een verbetering voor de boeren, die gewoon alle kuikens rechtstreeks in de stallen kunnen zetten zonder eerst alle haantjes eruit te hoeven plukken.
Voor de hobbyist lijkt het me inderdaad al helemaal niks. Het leven is nou eenmaal hard, en als je kuikens wil dan zul je altijd een plan B moeten hebben voor je haantjes. Realiteit is ook dat hanen gewoon minder geluk hebben.
Voor de hobbyist lijkt het me inderdaad al helemaal niks. Het leven is nou eenmaal hard, en als je kuikens wil dan zul je altijd een plan B moeten hebben voor je haantjes. Realiteit is ook dat hanen gewoon minder geluk hebben.
Voor mij zijn de hanen net zo belangrijk, misschien wel belangrijker als de hennen.
- dewoldhoeve
- 15
Inderdaad. Om dat eens aan te stippen. Foktechnisch gezien heb ik veel liever een haan. Heb op het moment denk ik meer hanen lopen dan hennen. Volgende week koppelen en dan slachten.
- viefpief
- 12
- Land: Nederland
- M/V: V
Als serieuze/grootschalige fokker snap ik inderdaad dat je net zo graag hanen hebt Maar de meerderheid van de mensen heeft meer hennen en maar 1 haan in hun tuin of op hun erf.
- dewoldhoeve
- 15
Ik hoef niet opgaan in de massa, mensen mogen mij gerust vreemd vinden. zie mezelf ook niet als doorsnee burger.