hardnekkig broeds, wat nu?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
missKSZ
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2013 08:45
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

hardnekkig broeds, wat nu?

Berichtdoor missKSZ » 17 mei 2013 10:47

Laat ik maar beginnen met zeggen dat ik de faq over broedsaf maken gelezen heb, voordat iemand me die tip gaat geven :mrgreen:

Eén van onze dames verbleef verdacht lang op het nest en bij benadering vertoonde zij duidelijk gedrag dat er op wees dat ze broeds was (het leek wel een scène met special effects uit een dino-film). Dit begon zo'n twee weken geleden.
We zijn begonnen om haar enkele keren per dag van het nest te halen. Ook om zeker te zijn, dat ze at en dronk. Dit was steeds stressvol natuurlijk.
Daarna heb ik (nadat de andere twee dames hun eitje voor die dag hadden gelegd) het legnest uit het hok weggehaald, van begin van de middag tot eind volgende ochtend. Mevrouw settelde zich toen gewoon op de bodem van het hok...
Vervolgens kregen wij de tip van een bevriende hobbyboer, om haar in een emmer water te houden (wat in de faq zo subtiel omschreven wordt als 'het achterwerk nat maken met water'). Dit zorgde uiteraard voor veel stress maar het was natuurlijk van korte duur. Binnen 5min zat zij weer op het nest...
Inmiddels had dame #2 zich bij de eerste gevoegd, beiden hebben wij nog eens 'gedompeld'. Zonder resultaat.
Sinds gisteren brachten alle drie de dames verdacht veel tijd door in het hok en op het nest, ook hebben ze de nacht met z'n drietjes doorgebracht op het nest.
Ik heb ze nu uit de ren gelaten en die vervolgens afgesloten. Ze lopen nu los in de tuin (het spreekt voor zich dat ze de beschikking over voer en water hebben), het was mijn bedoeling ze zo lang mogelijk los te laten. Ze zijn nu al erg gefocust op het hok.

Wat kan ik nog meer doen? We hebben ze voor de lol, maar óók voor de eitjes. Daarnaast kost het ze veel energie, wat in dit geval verspilde moeite is.
Ik vraag me af of het zinvol is om ze klein op te sluiten (we hebben nog een binnenkooi van de konijnen) aangezien ze ook gewoon op de bodem van hun hok gaan zitten. En hoe zou ik dat doen, om de beurt? Of alle drie tegelijk?
Een haan er bij laten is geen optie.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: hardnekkig broeds, wat nu?

Berichtdoor Lieve » 17 mei 2013 11:25

Het legnest gewoon afgesloten laten, geen bodemstrooisel in het nachthok en dan maar hopen dat het overgaat.

beerke
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 apr 2011 14:05
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost vlaanderen

Re: hardnekkig broeds, wat nu?

Berichtdoor beerke » 17 mei 2013 15:01

Op sluiten in een binnenkooi
Maar voor 1 nachtje
Zo krap mogelijk

Zo zal ze broeds af moeten zijn

Gebruikersavatar
missKSZ
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2013 08:45
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hardnekkig broeds, wat nu?

Berichtdoor missKSZ » 17 mei 2013 15:42

Zou dat met 1 nachtje gedaan zijn?

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: hardnekkig broeds, wat nu?

Berichtdoor Dieter » 17 mei 2013 21:11

Neen, ik heb die FAQ nog niet gelezen ,maar de manieren die jij gebruikt zijn ronduit slecht.

Een broedse kip die je broedsaf wil maken stop je gewoon in een andere ruimte, zodat ze de eieren en het legnest (of ook een ander legnest ) gedurende MINSTENS 3 dagen (en nachten, natuurlijk!) niet kan bereiken. Een ander hok, kooi, bench, tuinhuis,.... voldoet. Zo simpel is het! Eten en drinken, meer hebben ze niet nodig.

Ik heb elk jaar minstens 20 broedse kippen en dat gedurende ongeveer 20 jaar. Diegenen die beweren dat deze methode niet bij hun dier lukt, mogen het gerust eens een weekje naar hier brengen... ;)
Van het nest gooien lukt niet, die wandelt gewoon terug naar haar nest (hoe zou je zelf zijn?), dat kun je weken volhouden. Veel succes!

Gebruikersavatar
missKSZ
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2013 08:45
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hardnekkig broeds, wat nu?

Berichtdoor missKSZ » 17 mei 2013 23:29

Misschien kun je eens aan een mod vragen, of jij de FAQ dan mag aanpassen Dieter...? Zodat jouw methode als de enige goede wordt genoemd? Aangezien de andere dus ronduit slecht zijn...
Ik heb de nodige informatie verzameld alvorens ik aan kippen begon, echter in de boeken gaat men er van uit dat je juist graag een broedse kip hebt en daar kuikens van wil. Daar had ik dus niets aan. Ik kom daarom hier voor extra informatie. Ik twijfel niet aan jouw methode (ik weet niet op wie je evt doelt met je opmerking) en jouw tip was feitelijk al gegeven, ik had alleen nog geen antwoord op de vraag, of 1 nacht voldoende zou zijn. Want het leek mij al van niet.

Nepomuk1983
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 apr 2012 17:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: hardnekkig broeds, wat nu?

Berichtdoor Nepomuk1983 » 18 mei 2013 07:25

Hier ook zo'n hardnekkig geval. Die zit al bijna 4 dagen in een konijnenhok op kranten met een bakje voer en water, maar die "broed" daar lekker verder....

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: hardnekkig broeds, wat nu?

Berichtdoor gonda » 18 mei 2013 08:40

ik doe het ook zoals Dieter doet, helpt altijd, één nacht is natuurlijk te weinig, maar op een drietal dagen à één weekje is dat opgelost

ik heb hier ook al heftige broedende zijdehoenders van anderen gehad, gewoon om broedsaf te maken in een totaal andere omgeving, na één week was dat probleem volledig van de kaart

Gebruikersavatar
missKSZ
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2013 08:45
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hardnekkig broeds, wat nu?

Berichtdoor missKSZ » 18 mei 2013 09:17

Nepomuk1983 schreef:Hier ook zo'n hardnekkig geval. Die zit al bijna 4 dagen in een konijnenhok op kranten met een bakje voer en water, maar die "broed" daar lekker verder....


Ik vrees dat dat hier ongeveer net zo zal gaan. Maar we zullen zien :-)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: hardnekkig broeds, wat nu?

Berichtdoor José » 18 mei 2013 09:45

De fout die vaak gemaakt wordt: in een bench plaatsen op kranten. Een echt broedse hen bouwt ook op die krant weer warmte op onder buik en kont. In een bench ZONDER krant of ander bodembedeksel, die bench liefst plaatsen op 4 bakstenen. Eventueel een krant onder de bakstenen om de poep op te vangen. De truc is dat er zoveel mogelijk koele lucht onder het kippenlijf moet kunnen stromen. Liefst een fris briesje. Dan is het met 3 dagen wel in orde meestal.
Uiteraard wel voer en water in de bench. Verder niets. (Nou ja, de broedse hen dan) En liefst ook niet meerdere hennen in een bench, houden ze elkaar weer lekker warm. Wat niet de bedoeling is. Koelen, koelen, koelen. Je kan er zelfs nog koelelementen uit de vriezer onder leggen, onder de bench dan. Ok, die worden vies, maar zijn afwasbaar.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten