opbouw bijlichting

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
dylanl
Berichten: 542
Lid geworden op: 19 aug 2011 13:49
Land: belgie
M/V: M

opbouw bijlichting

Berichtdoor dylanl » 25 nov 2014 11:39

Ik zou graag in januari mijn eerste kuikens hebben en ik zou beginnen bijlichten vanaf volgende maandag (1 december), nu is mijn vraag: Hoe licht ik het beste bij? elke week een beetje langer licht, dus opbouwend. Of zou ik meteen mogen bijlichten van 7u tot 22u in één rit?
alvast bedankt voor de reactie :duimop:

Gebruikersavatar
2men
Berichten: 1660
Lid geworden op: 31 okt 2006 15:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: opbouw bijlichting

Berichtdoor 2men » 25 nov 2014 11:52

Wij lichten bij vanaf de tijd dat de klok van zomer naar wintertijd gaat.... Bij ons gaan de lampen aan vanaf het moment dat de hennen normaal gesproken op stok wilden gaan... Tot een uur of 20:00u dan gaan delampen uit en in de ochtend lichten we niet bij!

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: opbouw bijlichting

Berichtdoor buldog » 25 nov 2014 12:10

Voor een optimale leg moeten ze 16 uur licht hebben.

En bedenk dat er voor kuikens in Januari heel wat komt kijken.
Ten eerste moet je voldoende ruimte hebben om ze de gehele winter tot dik in het voorjaar binnen te kunnen houden.
Ook moet je om een optimale groei te hebben, de kuikens met hoogfrequente full spectrum verlichting Incl Uva/Uvb bijlichten.
En natuurlijk moet je hun verblijfsruimte goed kunnen verwarmen.

Of je direct overschakelt op langere verlichting maakt nu nog niet zo veel uit, omdat ze nog niet helemaal in de winter zitten.
Maar opbouwen in een paar dagen kan geen kwaad natuurlijk.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: opbouw bijlichting

Berichtdoor danielb » 26 nov 2014 00:29

momenteel hebben de kippen in nederland en belgie ongeveer 8 uren licht per dag.
SOMMIGE kippenrassen leggen dan heel de winter niet en beginnen soms pas in april terug te leggen als de kippen bijna een 12 uur licht per dag hebben.
16 uren is echt het maximum hoor en ik dacht gelezen te hebben dat zelfs batterijkippen tegenwoordig niet meer dan tot 16 uur per dag belichting mogen hebben. ( ik kan dit niet met 100 procent zekerheid zeggen,want ik vind het niet direkt meer terug)
ik zou het wel geleidelijk doen,maar ik weet niet of dat dat nodig is.
dus bijvoorbeeld een half uurtje of uurtje per dag verlengen.
ik denk dat 14 uren per dag in totaal al wel genoeg is.
je kippen moeten ook niet overdreven terug gaan leggen he,want in de winter hebben ze ook energie nodig om zich warm te houden.

kuikens hebben warmte nodig om te groeien en vooral kuikenmeel of vetmeel.
hier zit ook extra toegevoegde d3 in die ze normaal gezien uit het rechtsreekse zonlicht halen.
sommige mensen houden hun kuikens en kippen in gesloten ruimtes of achter glas bijvoorbeeld in een schuur en dan hebben ze in de zomer ook niet de d3 van het zonlicht,want daar gaan deze stralen niet door die voor de d3 aanmaak zorgen.
daarom dat er in goed legmeel en vooral in goed kuikenmeel of vetmeel extra d3 zit.
indien je twijfelt of je echt goed kuikenmeel hebt met voldoende toegevoegde d3 dan kan je zoals buldog zegt hoogfrequente full spectrum verlichting Incl Uva/Uvb bijlichten.
ik doe dit zelf nooit en heb heel het jaar en ook altijd in de winter kuikens,maar ik geef ze wel het nodige meel met extra toegevoegde d3 in.

Gebruikersavatar
dylanl
Berichten: 542
Lid geworden op: 19 aug 2011 13:49
Land: belgie
M/V: M

Re: opbouw bijlichting

Berichtdoor dylanl » 26 nov 2014 07:46

Bedankt voor de uitgebreide reacties! Ik heb zelf alle voorzieningen getroffen en weet hoe ik de kuikens moet opvoeden in de winter hoor ;) het is enkel het deeltje van bijlichten waar ik niet zeker over was, maar dan denk ik toch om elke dag een uurtje langer licht te geven, tot ze uiteindelijk +- 15u licht hebben, 2 weken voor ze aan de leg zouden moeten beginnen ga ik legmeel beginnen geven

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: opbouw bijlichting

Berichtdoor Trea » 26 nov 2014 10:52

Bedankt dat je deze vraag stelde Dylan, allemaal interessante reacties voor een beginner.

Er is alleen een ding dat ik niet snap. Als je in de winter door wil gaan met eier productie en het grootbrengen van kuikens waarom kies je dan niet voor een iets natuurlijkere variant met 12 uur licht per dag? Dat is voldoende voor de leg en toch ook voor opgroeiende kuikens? Ik heb ergens gelezen dat het heel ongezond is voor je kippen om ze het hele jaar 16 uur per dag licht te geven.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: opbouw bijlichting

Berichtdoor buldog » 26 nov 2014 11:23

Trea schreef: Ik heb ergens gelezen dat het heel ongezond is voor je kippen om ze het hele jaar 16 uur per dag licht te geven.


Trea als je info met ons wilt delen die je alleen gelezen hebt en dus niet uit eigen ondervinding, vermeld dan de bron erbij.
Dan kan de lezer zelf beoordelen welke waarde hij of zij aan de info geeft.
Er word al zoveel onzin op het internet geschreven. Niet in de laatste plaats door dit soort losse opmerkingen als jij steeds plaatst.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: opbouw bijlichting

Berichtdoor buldog » 26 nov 2014 11:28

Trea schreef:Bedankt dat je deze vraag stelde Dylan, allemaal interessante reacties voor een beginner.

Er is alleen een ding dat ik niet snap. Als je in de winter door wil gaan met eier productie en het grootbrengen van kuikens waarom kies je dan niet voor een iets natuurlijkere variant met 12 uur licht per dag? Dat is voldoende voor de leg en toch ook voor opgroeiende kuikens? .


Als je wilt gaan fokken dan heb je niet zo nu en dan een eitje nodig.
Dan moet je van een bepaalde hen of bepaalde stam in korte tijd een zo groot mogelijk aantal eieren hebben, zodat je verse broedeieren hebt in een aantal dat het ook zin heeft om de broedmachine enz. te laten draaien.

En je doet dat alleen voor een korte periode en niet zoals in de legbatterijen 12 maanden per jaar.

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: opbouw bijlichting

Berichtdoor Yamatonis » 26 nov 2014 12:39

Interessant onderwerp ;)

Ik vraag me af of er ook speciaal uv groeilicht nodig is voor het bijbelichten van kippen, die naast een ruim nachthok, waar ze bij zwaar winterweer gans de dag kunnen blijven, ook een ruime uitloop hebben?
Is het voldoende dat ik dan enkel 'smorgens en 'savonds met bvb dimbaar ledlicht de dag langer maak?

Greetz,
Yamato

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: opbouw bijlichting

Berichtdoor buldog » 26 nov 2014 12:50

Yamatonis schreef:Interessant onderwerp ;)

Ik vraag me af of er ook speciaal uv groeilicht nodig is voor het bijbelichten van kippen, die naast een ruim nachthok, waar ze bij zwaar winterweer gans de dag kunnen blijven, ook een ruime uitloop hebben?
Is het voldoende dat ik dan enkel 'smorgens en 'savonds met bvb dimbaar ledlicht de dag langer maak?
Greetz,
Yamato


UV licht is bij opfok zeer zeker noodzakelijk.
"normaal" ledlicht is hier niet geschikt voor.
Dat zorgt er alleen voor dat ze langer wakker blijven.
De professionele pluimveefokkerij gebruikt nu ook al ledlicht maar dan wel zo opgebouwd dat het een volledig kleuren spectrum weergeeft. Alleen tot nu toe valt UVA en UVB daar nog net buiten.
Ik weet dat er ontwikkelingen bezig zijn en dat er vrij binnenkort ook een led armatuur gaat komen waar het UVA en UVB ook in zit.
Deze is ontwikkeld naar aanleiding van de vraag vanuit de pluimveesector.

Maar als je alleen de leg wilt verlengen dan zal gewone led mogelijk voldoende zijn.
In het donker moet je het dan wel langzaam gaan dimmen, omdat ze anders de stok niet kunnen vinden.
Je moet een periode van schemer nabootsen.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten