kuiken te vroeg uitgekomen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
lalala
Land: Belgie
M/V: V

kuiken te vroeg uitgekomen

Berichtdoor lalala » 12 mei 2015 18:06

Normaal moesten er vrijdag 5 eieren uitkomen. Nu ging ik juist na school de kippen eten geven en schrok heel erg want er zijn reeds 2 kuikens. Nu is het ene nog nat maar 1 was al droog en er iets mis met hem. Hij heeft het kleurenpatroon van een pinguin, zijn poten staan te ver uit elkaar en kan daardoor niet stappen en bovendien plakken aan elke poot 2 tenen aan elkaar. Verder is er iets met zijn ogen, een normaal kuiken is superschattig en kijkt heel lief en bang. Deze kijkt echt eng, bijna monsterlijk. Ik vind het vreselijk maar zal geen andere optie hebben dan hem dooddoen? :cry: De spreidpoten zijn te genezen, maar die tenen zullen nooit meer goed komen. Dit is trouwens het 2 de kuiken dit jaar met spreidpoten, waren beide zwarte dus ik vermoed dat ik een hen heb die gehandicapte kuikens krijgt, maar zou niet weten welke. Allesinds koop ik de volgende keer broedeieren.

Kan iemand mij zeggen hoe ik (mijn vader waarschijnlijk ;) ) het kuiken het beste verlos? Kop afhakken, doodslaan? Man wat klinkt dit wreed :? Het andere kuiken kon ik niet goed zien want wou de hen niet storen, hoop maar dat deze gezond is!

draaakje
Land:

Re: kuiken te vroeg uitgekomen

Berichtdoor draaakje » 12 mei 2015 18:35

Zou de dierenarts je niet kunnen helpen? Ik heb 2 van onze kippen die echt helemaal op en oud waren in laten slapen bij de dierenarts. Ik denk dat ze een kuikentje met een soort gas bijv. in kunnen laten slapen?

brenda17
Land: Limburg

Berichtdoor brenda17 » 12 mei 2015 18:37

Kopje eraf zal moeilijk gaan, nek omdraaien moet je ook kunnen.
Toen ik dit zelf nog niet kon gooide ik ze hard tegen de muur aan, waren ze op slag dood.

lalala

Berichtdoor lalala » 12 mei 2015 19:02

De dierenarts zal het niet gratis doen vrees ik? Bovendien weer een hoop onnodige stress voor het arme dier.
Ik vind dit zo moeilijk, ben gewoon zo bang dat ik het dood doe terwijl er misschien nog iets aan gedaan kan worden... maar tenen die aan elkaar plakken kan niet meer goedkomen lijkt mij?

RRchickens

Berichtdoor RRchickens » 12 mei 2015 19:04

brenda17 schreef:Kopje eraf zal moeilijk gaan, nek omdraaien moet je ook kunnen.
Toen ik dit zelf nog niet kon gooide ik ze hard tegen de muur aan, waren ze op slag dood.

op die manier doe ik het als mijn kat met een half opgevreten maar nog levende muis afkomt... muisje in een zakje doen en dan heel hard tegen de muur slaan...

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 12 mei 2015 19:31

Hoe kan het dat je zielige kuiken zo uitgebreidt hebt kunnen bewonderen en andere kuiken niet, want je wilde de hen niet storen?
Ik zou tot morgen afwachten en het dan eens rustig bekijken.
Spreidpoten zijn te verhelpen en de aangeplakte tenen... Ik kan me er eigenlijk totaal geen voorstelling van maken??

Enne...dierenartsen zijn er natuurlijk niet om alles maar gratis te doen he...die moeten ook ergens van leven ;)
En jij hebt dieren en geld om nog meer dieren te kopen, dus moet er ook geld zijn voor een eventuele dierenarts....

lalala

Berichtdoor lalala » 12 mei 2015 19:37

Het natte kuiken zat onder de kloek, het andere lag ernaast en heb ik even opgepakt (anders had ik ook helemaal niet opgemerkt dat er al kuikens waren). Uiteraard hebben we geld voor dierenartskosten, zijn we ook altijd op voorzien. Maar volgens mij is bv nek omdraaien veel minder stressvol, want eerst een rit zonder mama in de auto, dan in de wachtkamer.. Tegen dat het dan ingslapen is zal het heel wat stress gehad hebben, en om daar dan geld voor te betalen. Ipv vanonder de kloek halen en dan meteen nekje omdraaien, kuikentje zal er niets van weten.. Ga meteen even foto's van de teentjes maken!

lalala

Berichtdoor lalala » 12 mei 2015 19:48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lalala

Berichtdoor lalala » 12 mei 2015 19:49

de pootjes zijn ook deels zwart, deels geel en een beetje paars? Geen goed teken waarschijnlijk..

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 12 mei 2015 22:02

Ik vind het erg voorbarig om te zeggen dat je het kuiken moet afmaken, als je zorgt dat de Spreidpoten goed komt en dat kan heel goed, wie zegt dan dat het met deze poten niet zal kunnen lopen?
Ik heb een inmiddels volwassen brahma haan lopen die ontzettend kromme poten heeft en leidt het dier een vrolijk en goed leven.
Daar ben ik absoluut zeker van.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”