eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
meesterpieter
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:44
Land: Belgie
M/V: M

eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

Berichtdoor meesterpieter » 02 jun 2015 13:31

Hallo allemaal!

Eerst en vooral, knap forum en al heeeel wat antwoorden op vragen en bruikbaar advies gevonden, top! Maar toch zit ik nog met enkele vraagjes ivm de uitkomst van onze 4 bevruchte eitjes en het hele spannende gebeuren nadien...

Situatie is als volgt : op onze kleuterschool hebben we een leuk rennetje met 2 zijdehoenders. Waar we eerst dachten 2 dames te hebben, bleek het een dame en een heer. Alles peis en vree, het is een galant zwart haantje en een kloekere rosse dame. Nu zat onze hen sinds maandag 18 mei op een nest van reeds 4 eitjes. Ze heeft er toen maandag en dinsdag nog eentje bijgelegd maar die heb ik steeds weggenomen en zitten veilig en wel in de broedmachine van een kennis. (plaatsgebrek enzo )
Kans bestaat echter dat ze reeds vanaf het eerste ei op het nest blijven zitten is (het was toen een verlengd weekend van donderdag, wat dus de 4 eitjes op maandagochtend verklaart...)
Die maandag zat ze er al de hele dag op, dus veronderstel ik dat eitje 1 al drie dagen langer bebroed is dan eitje 4?
Kan dit kwaad? Bestaat de kans dat ze met de eerste 2 kuikens mee van het nest gaat en de andere 2 eitjes in de steek worden gelaten? Vermoedelijk gaan ze vanaf vrijdag uit het ei komen, best spannend...en dus wil ik wel graag een zo optimaal mogelijke "begeleiding" geven. (geen schrik, ik laat de kip met rust en hang er niet fanatiek op te koekeloeren hoor, ik zorg gewoon dat ze wat lekkere extra's krijgt zoals meelwormpjes want onze dame doet verder alles volgens het boekje, prachtig hoe de natuur in elkaar zit.

Het tweede waar ik me dan een paar vragen over stel is de haan. Hij gedraagt zich als een echte heer, zit drie kwart van de dag mee in het hok braafjes naar zijn kloek te kijken. Het lijkt dat hij haar "beschermt" of er over waakt, maar dit is natuurlijk een hoopvolle romantische gedachte... Of komt dit vaker voor? Moet ik hem de eerste dagen gescheiden houden binnen dezelfde ren? Of gewoon de natuur zijn gang laten gaan? Of heeft het feit dat hij maar één hen ter beschikking heeft er vooral mee te maken? Het is geen enorm seksueel actieve heer (de stakker kan nu al 3 weken kin kloppen natuurlijk, maar ervoor ook... Ons hennetje is wat groter en toonde in het begin wel wat ze wou en niet wou...

Ik weet het, een hele epistel, maar het komt nu heel dicht bij en de kleuters kijken er ondertussen ook enorm naar uit...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23302
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

Berichtdoor Kip La La » 02 jun 2015 14:17

Kin kloppen, die kende ik nog niet. :gutgut:
Je haantje gedraagt zich inderdaad als een echte heer door de hen te steunen en ik denk dat hij dan met de kuikens ook zorgzaam zal omgaan.
Laten we hopen dat de eieren wel bevrucht zijn en dat jullie kunnen genieten van de avonturen van het stel!

meesterpieter
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:44
Land: Belgie
M/V: M

Re: eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

Berichtdoor meesterpieter » 02 jun 2015 16:05

ooh ja, was niet helemaal duidelijk, ik heb de eitjes ondertussen 3 keer geschouwd in totaal toen moedertje naar buiten kwam, wat ze ook heel mooi doet, en kan met absolute zekerheid zeggen dat ze bevrucht zijn :-). Overlaatst nog een pootje van een kuiken zien bewegen :-))
Nu gewoon rustig afwachten, maar het jammere is dat we de exacte datum niet weten natuurlijk, door dat verlengde weekend... :?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

Berichtdoor Swoentje » 02 jun 2015 16:25

Zat er de eerste keer dat je schouwde veel verschil in de eitjes onderling? Want of een ei 5 dagen bebroed is, of 9 dagen dat is best een verschil. Waarschijnlijk is ze op maandag pas echt serieus beginnen te broeden, dat wil zeggen dat de kuikens waarschijnlijk in het weekend uitkomen........ Is er dan iemand die er af en toe een oogje op kan houden?

meesterpieter
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:44
Land: Belgie
M/V: M

Re: eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

Berichtdoor meesterpieter » 02 jun 2015 21:53

daar heb ik met mijn beginnende onwetendheid natuurlijk niet echt op gelet, die eerste keer... Gisteren viel er niet echt veel verschil te bemerken tussen de eitjes, veel donker boven de heldere luchtzak, nog wat adertjes en bij twee eitjes en pootje zien bewegen! Volgens mijn telling kunnen ze ten vroegste van donderdag uitkomen? Ik ga sowieso zaterdag en zondag langs op school, ik ben helemaal verkocht en ik wil echt zo goed mogelijk "helpen". Versta me wel niet verkeerd, ik ga de natuur gewoon zn gang laten gaan hoor, mits ondersteuning.. :-)
En dan maar duimen dat de eitjes min of meer op hetzelfde moment aangetikt worden...
Ik kan er toch zeker nog 24 uur tussen laten tussen het uitkomen van het eerste kuiken voor eventueel resterende eitjes verwijderd moeten worden hé? Dit doe ik dan best wanneer de hen echt het nest heeft verlaten met kuiken(s) ?
Ik heb wel een warmtelamp maar dat is geen oplossing waarschijnlijk?

Blijft de hamvraag nu nog of ik de haan er gewoon bij moet laten zitten (ze zitten met zn 2 gewoon in hun kippenhok met legbakje en hij zit overdag zo goed als de hele dag mee binnen, alleen neemt hij wat meer pauzes ;-) )

veel vragen eigenlijk wel... :-) maar ik net zelf een kleuter nu!!

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

Berichtdoor Swoentje » 02 jun 2015 22:25

Er kan soms wel meer tijd zitten tussen het uitkomen van het eerste of het laatste ei dan 24 uur. De ene hen gaat meteen met de kuikens die geboren zijn aan de wandel (nou...duurt altijd nog wel 24 uur. de kuikens moeten eerst bekomen) en de andere blijft nog 4 dagen in het legnest. Haal de eieren die nog niet uit zijn pas weg als ze echt verlaten worden door de hen.

En de haan zou ik er gewoon bij laten. Het lijkt me een stabiele rustige haan, en ze zijn erg aan elkaar verknocht als ik je verhaal zo lees. Bij mij lopen alle natuurbroed kuikens met moeder(s) meteen vanaf het begin bij de rest. Soms wel een probleem met een andere hen die het leuk vindt om de kuikens te pikken, maar eigenlijk nooit met de haan.

meesterpieter
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:44
Land: Belgie
M/V: M

Re: eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

Berichtdoor meesterpieter » 03 jun 2015 20:38

merci voor de raad, dan laat ik meneer erbij zitten. Nu het bijna zo ver is vroeg ik me af of ik het kuikenmeel en drinkfonteintje voor de kuikens op voorhand al moet klaar zetten in het hok? De hen gaat hier dan van eten en drinken neem ik aan? En ik verwijder best de verhoogde houten balk in het midden van het hok zodat de kuikens er niet over vallen als de hen op stap gaat? (ook al zit de haan hier gedurende de dag heel vaak op en zal hij hier ook op slapen neem ik aan?) Erg voor hem of slaapt ie ook zittend?

En kun je het piepen van de kuikens in het ei als het nog niet aangeprikt is (dag 20 dacht ik?) goed horen? Of alleen van heel dicht bij?

Spannennnnd... :gulzig: :gulzig:

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

Berichtdoor Swoentje » 03 jun 2015 20:50

Het kuikenmeel en drinkfonteintje voor de kuikens hoeft er pas te staan als ze geboren zijn. Kuikens eten zeker 24 uur niets, omdat ze leven van de dooier die ze ingetrokken hebben net voordat ze uitkomen.
Ik weet niet hoe hoog de balk is? Kunnen de kuikens er onderdoor? als hij te hoog is zullen ze er niet over vallen, maar ze kunnen er misschien niet overheen als de kloek op stap gaat. Heeft de balk een functie?

Je kunt de kuikens horen in het ei net voordat ze aan gaan pikken, en als ze aangepikt hebben natuurlijk ook. Je hoort het als het stil is best wel op een paar meter afstand.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

Berichtdoor Dieter » 03 jun 2015 20:52

Alle obstakels die kuikens niet kunnen nemen moet je verwijderen. Pas op, zelfs 5 cm is vaak onoverbrugbaar!
Je kunt gerust reeds meel en water in het hok voorzien, maar dat zou ik ten vroegste op donderdag doen (vroegst mogelijke uitkomstdatum). Meel is niet ideaal voor een nog broedende hen (verteert te snel)
Soms kun de kuikens duidelijk horen piepen op een afstand van zelfs 1-2 meter, vooraleer het ei aangepikt is; soms moet je het gewoon tegen je oor houden.

Aangezien je nog een beginneling bent, adviseer ik je om nu niet meer te schouwen of eieren vanonder de hen te halen: laat de natuur nu maar haar werk doen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11884
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: eerste keer natuurbroed maar nog wat vraagjes...

Berichtdoor jantien » 03 jun 2015 20:53

Meneer haan er inderdaad lekker bij laten zitten, je zult zien dat het een heel goede vader zal zijn.
Kuikenvoer hoeft nu nog niet, maar ik zou al wel de waterbak vervangen voor een kuikenvriendelijk exemplaar.
lat ook weghalen (mits je moeder daarmee niet teveel stoort) , meneer haan kan ook prima zonder.
Succes :duimop:

edit: gelijk met Dieter
Laatst gewijzigd door jantien op 03 jun 2015 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast