Stilgevallen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
TRA69
Land: Belgie
M/V: M

Stilgevallen

Berichtdoor TRA69 » 27 jul 2015 16:22

We hebben 4 kippen en een haan, allemaal geboren in 2014 ... voor de winter raakten er al 2 in de leg, wat stopte met de koude natuurlijk, maar sinds maart leggen ze alle4 mooi 1 eitje per dag ...sinds juni loopt de leg echter plts sterk terug, tot nu nog 5 eieren op een ganse week voor 4 kippen tesamen ...

Ze zitten niet in de rui, krijgen genoeg en aangepast eten, er is geen hond, vos of deregelijke in de buurt ... alleen een irritante haan :)

Enig idee wat er mis is en wat we kunnen doen?

Sommige mensen zeggen dat ze hun eieren mss zelf opeten, maar er is niks terug te vinden van eiwit, dooier of schaalsopren in hun vaste legbak ... of dat er dieren de eieren komenstelen, maar hoe herken je die sporen?

Trea
Account gedeactiveerd
Land: Nederland
M/V: V

Re: Stilgevallen

Berichtdoor Trea » 27 jul 2015 22:15

Ik had een paar weken terug ook slecht leggende hennen.

Twee van mijn hennen zijn tijdens mijn vakantie van de leg afgeraakt en het duurde twee weken voor ze weer goed gingen leggen. 2 hennen waren broeds geworden en de oppas wist niet hoe dat moest worden opgelost. Gelukkig kon ik ze weer snel broedsaf krijgen maar leggen, ho maar.

Ik vroeg me af: duurt het meestal een paar weken voor ze weer fatsoenlijk leggen? ?

Dat het lang duurde heeft misschien ook wel een reden gehad.;
Een aantal dagen na thuiskomst heb ik de haantjes namelijk weggebracht o.a. omdat het wel echt te druk werd in het hok/ren. Dat heeft moglelijk verdriet/stress opgeleverd voor de mama hennen. Afgelopen week kreeg ik wel iets meer eitjes. dus er zat enige verbetering in maar veel legde ze nog niet.

De kippen mogen nu weer elke avond een uurtje of anderhalf buiten in de tuin, waar ze fanatiek op beesies jagen en sinds kort geef ik de kippen en grote kuikens twee soorten voer. Zowel kuikenvoer als leghennenvoer.
Nu lijkt alles weer oke.

Rust, reinheid en regelmaat. .. en superfood voor kippen

Zaterdag en zondag had ik twee en vandaag eindelijk weer 3 eitjes. :duimop:

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 28 jul 2015 08:30

Na een broedsheid of het krijgen van kuikens duurt het hier meestal een week of drie en dan worden er weer eieren gelegd.
Hoeveel en vaak een kip eieren heeft ligt ook aan het ras. Het ene ras legt vaker en meer eieren dan het andere. Als er eieren opgegeten worden of door rovers weggehaald dan zul je daar sporen van moeten zien.

Haal je dagelijks eieren uit? Is het nachthok s' nachts afgesloten voor rovers? Overdag kan maar lijkt mij dit niet echt aannemelijk. Kan het zijn dat ze ergens stiekum eieren aan het sparen zijn? Ook dit is mij al eens overkomen. Voordat een hen gaat broeden spaart ze op een door haar gekozen plek eieren totdat er voldoende zijn.

cocotte
Land: nl

Berichtdoor cocotte » 23 sep 2015 16:41

Ik heb hier ook een vraag over . We hebben 8 hennen die altijd goed produceren 5 eitjes per dag is het gemiddelde,14 dagen geleden hebben we nog twee hennen aangeschaft omdat de vraag van buren etc na eitjes steeds groter werd,vorige week woensdag is een van de nieuwe spoorloos verdwenen niks gezien van gevecht met bv vos o.d geen veren etc.En de rest is compleet gestopt met leggen nu al een week! De nieuwe heeft wel gelegd 2 maal maar is ook weer gestopt.We hebben niks veranderd aan het voer ,alleen het weer is totaal omgeslagen,zouden de hennen daar van van de leg zijn ? Of door de nieuwe in hun midden?

Trea
Account gedeactiveerd
Land: Nederland

Berichtdoor Trea » 23 sep 2015 19:23

Ik heb hier al vaak gelezen dat kippen serieus van de leg af raken als er een grote roofvogel of andere kippendoder heeft huisgehouden. Sommige roofdieren nemen hun prooi mee waardoor je dan niks terugvindt.

Soms is het 'van de leg zijn' met een week weer over, maar het kan ook langer duren.

Als kippen in de rui zijn of last hebben van (bloed)luizen kunnen ze, als het erg is, ook stoppen met leggen.
Voor de winterstop is het nog iets te vroeg.

Of een nieuwe kip zoveel stress kan veroorzaken, betwijfel ik.

cocotte

Berichtdoor cocotte » 24 sep 2015 08:02

Dank je Trea voor je reactie ,er woont een familie torenvalkjes verderop,maar het zou goed kunnen dat er ook nog wel iets anders rondvliegt buizerd ofzo,ook zit er een vos in de buurt ,zou kunnen dat die op die dag door het slechte weer overdag zin had in een kippetje :kwijl: .

cocotte

Berichtdoor cocotte » 29 sep 2015 16:45

Helaas nog steeds maar 1 ei per dag! Snap er helemaal niks van :-( Heb al overal rond gekeken of ze soms elders hun eitje leggen maar niks te vinden.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”