natuurbroed

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
daphne7b
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 mar 2016 12:54
Land: nederland
M/V: V

natuurbroed

Berichtdoor daphne7b » 10 feb 2017 13:13

Als ik ga zoeken op het forum onder "natuurbroed" vindt ik wel enkele tips and tricks maar ben ik er nog nog helemaal aan uit...

Omdat we 4 hanen en 4 hennen zijdehoen grootgebaard hebben en ruimte te over, willen we dit jaar een nestje, het liefst opgevoed door onze meest tamme hoen.
Ik begrijp dat wanneer een hen broeds is, je er kalkeieren onder kunt leggen en ondertussen de eieren kunt opsparen. Bewaren denk ik dan maar in de kelderkast? En moet dat nog op een speciale wijze?
Is er een leeftijdsgrens voor de hen? (zijn nu 1 jaar oud)
Wanneer is de beste broedperiode?
Hoeveel eieren mogen er onder de hen?
Is in een hoek van de blokhut (kippenhok) beschut en prettig genoeg om te broeden?
Heeft de hen nog speciale voeding nodig tijdens het broeden?
Moet je de hen verder nog helpen of lekker de natuur haar gang laten gaan?
Wanneer er kuikens zijn, zet je dan kuikenmeel bij het gewone voer bij? (eten de anderen er ook van)
Kan de hen bij de andere kippen blijven of dient zij afgezonderd te worden? (ik zie weleens een direhoekige ren in de buurt met een kloek en kuikens)

Is dit als beginner wel aan te raden eigenlijk? Het welzijn van onze kippen staat voorop, dus mochten jullie zeggen niet doen, zullen we volwassen hennen bijzetten.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: natuurbroed

Berichtdoor danielb » 10 feb 2017 13:39

wat mij opvalt is dat je 4 hanen hebt voor maar 4 hennen.
dit kan in het voorjaar (als de hanen hitsiger worden) voor de hennen problemen geven.
kale koppen en kale ruggen.
ik heb momenteel 15 hennen en 4 hanen en dat is eigenlijk al 1 haan te veel.
voor 4 hennen is 1 haan eigenlijk voldoende.
ben je echt van plan alle 4 de hanen bij te houden?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: natuurbroed

Berichtdoor Jan Sch » 10 feb 2017 15:12

Maart april is een goede tijd. Nu is het nogal koud. Zou een kloek apart zetten. Een kloek heeft rust nodig. De kuikens ook. Dit is ook beter met voeren. Zou eitjes bewaren, als er een broeds is, bewaarde eitjes eronder leggen. Broedperiode is toch zwaar ook voor een kloek; hoe korter hoe beter. Duurt toch al 3 weken.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: natuurbroed

Berichtdoor Trea » 10 feb 2017 21:51

Mei is ook een hele goede maand om de hen te laten broeden. Ik zou vanaf half of eind maart eitjes gaan sparen en deze met potlood merken. Dan kun je in april een stuk of 4 eieren in het wat afgezonderde nest laten liggen om te zien of een hen goed broeds wordt. De plek moet voor de andere hennen dan niet handig zijn om erbij te gaan liggen. En waar de kuikens straks een rustige en veilige plek hebben voor de eerste stapjes buiten het nest.

Als je na een paar dagen zeker weet dat ze broeds is wissel je de eieren met de verzamelde eieren en zorg je er voor dat er geen nieuwe eieren meer worden bijgelegd. Dan kunnen de kuikens ongeveer tegelijk uitkomen. Ca 8 eieren is een mooi aantal.

Zorg dat het nest niet op de tocht ligt en dat er bv. geen koude wind onder het hok doorwaait. Gooi wat tabakstelen tegen luizen in het nest of diatomaarde op de bodem en blijf controleren op bloedluizen/mijten.

Als de hen broeds is zal ze niet vaak meer van het nest komen. Zet water en voer op een prettige afstand van het nest. even de benen strekken is goed. Maar ook goed als ze ziet dat er eten en drinken voor haar klaarstaat.

Als andere hennen bij de broedende kip gaan liggen moet je de hen beter afzonderen.

En 4 hanen op drie overgebleven hennen is echt te veel voor de meeste soorten. Specifiek voor zijdehoenders weet is niet wat nog kan, maar de verhouding is zeker niet goed zo. Probeer er beter 2 kwijt te raken om een beetje rust in je groep te houden. Straks krijg je er misschien weer nieuwe hanen er bij.

Verder kun je hier op het forum en op het www natuurlijk ook zoeken op natuurbroed. Dan kun je nog veel meer lezen en je goed voorbereiden.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: natuurbroed

Berichtdoor danielb » 11 feb 2017 02:10

bekijk eerst al eens wat je met je 4 hanen van plan bent.
en of je er bijvoorbeeld daar al 2 van kunt wegdoen en dus afscheid van kunt nemen???
uit een broedsel komen in theorie 50 procent hanen uit,maar dat kan dus ook best meer zijn en als je geluk hebt is dat minder.
maar die hanen kun je ook niet allemaal houden.
best iets om eerst eens over na te denken voordat je met broeden begint en vooral omdat je nu al met 50 procent hanen zit.
is niet slecht bedoeld hoor,maar denk daar al eens over na.
of hoeveel extra hennen zou je eventueel bij willen plaatsen als je bijvoorbeeld toch beslist om niet zelf een hen te laten broeden???

daphne7b
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 mar 2016 12:54
Land: nederland
M/V: V

Re: natuurbroed

Berichtdoor daphne7b » 11 feb 2017 20:37

Allereerst bedankt voor alle tips, langzaam maar zeker is het plaatje compleet aan het raken! Eieren bewaren, is dat een kwestie van rapen, koel bewaren in de kelder en niet meer aankomen?

Over de haan/hen verhouding, we hebben vorig jaar februari 8 kuikens van twee dagen oud bij een bekende fokster hier gekocht. Vervolgens hebben we ze binnen in een konijnenkooi grootgebracht. Dit groepje was 4 hanen en 2 hennen bleek toen ze een maand of 5 waren. Met de fokster het erover gehad en die gaf aan dat de verhouding (bij zijdehoenders) minimaal 1 op 1 moest zijn. Zodoende 2 hennen van dezelfde leeftijd erbij gekocht.
Twee hanen zijn beschermend en dekken de hennetjes, de andere twee zijn echt sulletjes, het is dus niet zo dat de hennen door 4 hitsige hanen opgejaagd of kaalgetreden worden. Ook hebben ze de ruimte om de hanen te ontwijken.
Als er een nestje komt, mogen helaas alleen de hennen blijven, inderdaad om de verhouding beter te krijgen.
En geen probleem, liever dat jullie het aangeven hoor!

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: natuurbroed

Berichtdoor danielb » 13 feb 2017 04:02

minimum 1 hen per haan.
tja......
meer hanen dan hennen is zowiezo nooit goed.
maar geloof mij maar als ik zeg dat 4 hanen voor 4 hennen veel te veel is.
de 2 zogezegde sulletjes zullen in het voorjaar ook wel goesting gaan krijgen hoor ;)
en als er 1 zijdehoen broeds is,dan zit je trouwens al met 4 hanen voor 3 hennen.
en als er 2 hennen broeds zijn,dan zit je al met 4 hanen voor 2 hennen.
enz.......
geloof mij maar dat je in het voorjaar de problemen zult zien.
als je kunt,dan kun je beter al eens een keuze maken om toch 2 hanen weg te doen.
hoeveel hennen ben je van plan om in de toekomst bij te houden.

enkele voorbeelden :
ik heb voor mijn zijdehoenders maximum 5 hennen per haan. (om nog een goede bevruchting te hebben)
ik heb zowiezo minimum 3 hennen per haan om het toch iets of wat dragelijk te houden voor de hennen.
als ik bijvoorbeeld 4 hennen heb,dan zit daar maar 1 haan bij.
vanaf 6 hennen tot 10 hennen dan heb ik bijvoorbeeld 2 hanen.
dit wil niet zeggen dat als ik maar 9 hennen heb er dus 3 hanen bij mogen........
tussen de 11 en 15 hennen dan heb ik 3 hanen.
voor 4 hanen heb ik bijvoorbeeld minimum 16 hennen.
ik probeer wel altijd te streven naar die 5 hennen per haan.
als ik een haan apart zet met hennen,dan mag dat bijvoorbeeld 3 hennen zijn voor 1 haan omdat die haan dan toch geen concurentie heeft.
eventueel zelfs 2 hennen is dan ook goed,maar das gewoon omdat die haan dan geen concurentie heeft.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: natuurbroed

Berichtdoor danielb » 13 feb 2017 04:28

wat betreft de eieren bewaren.
steeds datum met potlood opschrijven zodat je weet hoe oud de eieren zijn.
vroeger draaide ik dagelijks de eieren om,maar had eens gelezen dat als je ze met de punt naar beneden bewaard dit niet nodig is.
na enkele testen te doen bleek dit wel degelijk te kloppen.
dus eieren bewaren in een eierdoos met punt naar beneden zou voldoende moeten zijn.
de in mijn ogen zeer belangrijke eieren durf ik nog wel eens uit voorzorg dagelijks te keren.
broedeieren mogen ook niet ouder zijn dan 2 weken.
vanaf een ei 14 dagen is,dan zal ik het normaal gezien al niet meer als broedei gebruiken eigenlijk.
als je toch genoeg eieren hebt en het oudste ei zit op 10 dagen,dan is dat al iets beter.
oudste ei maximum 7 dagen is nog idealer.
een broedei moet wel 1 dag gerust hebben en dus kan je best een ei dat dezelfde dag gelegd is niet als broedei gebruiken.

als jij bijvoorbeeld pas de eieren gaat bewaren voor de broed vanaf er een hen broeds is,dan gaat dat ook,maar dan zullen de kuikens niet van die hen zijn.
dat moet je tegen dan maar eens bekijken.
een hen moet trouwens 3 dagen broeds zijn voor je er de eieren gaat onderleggen om zeker te zijn dat ze wel GOED broeds is.
tijdens die 3 dagen is 1 of eventueel meerdere nepeieren voldoende.
als de andere 3 dan nog leggen en ze leggen bijvoorbeeld elks gemiddeld om de dag 1 ei,dan heb je op 3 dagen al 6 eieren. (is maar een voorbeeld hoor)
maar zoals eerder aangegeven moet een broedei minstens 1 dag gerust hebben.
maar best is dat je er nu al een gewoonte van maakt om met potlood op elk ei een datum te schrijven.
weet je ook ineens hoe oud je consumptie eieren zijn ;)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: natuurbroed

Berichtdoor José » 14 feb 2017 09:58

In aanvulling op Daniëls' advies: als je hen goed broeds blijkt kan je de geselecteerde eieren het best 24 uur voordat je ze onder de hen legt al uit de koele ruimte halen en op buitentemperatuur/kamertemperatuur laten komen. Dan schrikt de hen niet op van ineens die koude eieren onder haar lijf. Onder de hen leggen doe je het best als het al donker is. En inderdaad zorgen dat je de eieren gemerkt hebt met potlood, zodat eventueel bijgelegde eieren van andere hennen niet verward kunnen worden met reeds bebroede eieren.

daphne7b
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 mar 2016 12:54
Land: nederland
M/V: V

Re: natuurbroed

Berichtdoor daphne7b » 14 feb 2017 13:16

Eieren met de punt naar beneden bewaren, supertip, ga ik zeker gebruiken. De andere tips ook zeker weten.
En... vanavond twee hennen ophalen. Dat zal de verhouding wat beter maken en met het nestje erbij klopt het dan weer.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten