Kuiken spreidpootjes

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Kuiken spreidpootjes

Berichtdoor laikaschat99 » 21 mei 2017 07:57

Goeiemorgen,

al een tijdje geleden dat ik nog op het forum geweest ben maar nu heb ik even een vraagje.

Ik heb dit jaar een aantal kuikentjes uitgebroed met de broedmachine en nu heb ik een kuikentje met spreidpootjes. Nu heb ik een rekkertje tussen de pootjes gedaan, vlak boven het hoogste teentje (het is een zijdehoentje) met daartussen een "kokertje" papier zodat het rekkertje zijn pootjes niet helemaal samentrekt.

Nu prima, als het kuikentje staat of een heel kort stukje stapt geen probleem. Maar hij verliest ook heel vaak de controle over zijn pootjes en ligt dan op zijn zij en ik heb niet het gevoel dat hij dan zelf recht geraakt.

Moet ik het rekkertje ergens aanpassen of moet het kuikentje gewoon nog even wennen aan de constructie? Het zit er nog maar pas op.
Het is vooral dat hij, als hij onder de plaat kruipt, ook zo op zijn zij ligt en ik weet niet of dat nu zo geweldig is. Maar om hem de hele tijd bij te houden en warm te houden is het nu ook niet. Ik heb morgen een practicumexamen en zou graag nog een beetje leren vandaag. Eventueel even terug in de broedmachine steken?

Groetjes en alvast bedankt,
Lize.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken spreidpootjes

Berichtdoor Trea » 21 mei 2017 08:33

Ik vermoed dat het rekkertje/elastiekje te strak zit. Je kan twee aan elkaar vastgemaakte kleine elastiekjes of een iets groter elastiekje gebruiken. Zo dat t niet zo erg samentrekt. Als je een groter elastiekje gebruikt kun met een draadje een of twee knoopjes maken in het midden. Zo dat t elastiekje wel om de pootjes. blijft zitten.

Wat voor ondergrond heb je? Zet de kuikens op een oude handdoek/baddoek oid voor goede grip.
Laatst gewijzigd door Trea op 21 mei 2017 08:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken spreidpootjes

Berichtdoor laikaschat99 » 21 mei 2017 08:39

Zit het zo te strak dan?
Afbeelding

De kuikens zitten op krantenpapier met daarop een oude doek (onder de warmteplaat) of keukenpapier (in de rest van de bak). Dus normaal zou de grip goed genoeg moeten zijn. :)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kuiken spreidpootjes

Berichtdoor José » 21 mei 2017 08:44

Je kan het best het kuiken laten waar het nu is, niet terug in de BM. Als ondergrond een oude handdoek, daar hebben ze beter grip op met lopen. De afstand tussen de pootjes moet ongeveer 2-2.5 cm zijn. Als je dat 6-7 dagen laat zitten (wel dagelijks controleren of de constructie niet te strak om de pootjes zit, want die groeien) dan kan je na die maximaal 7 dagen kijken of het verholpen is. Zo niet is er verder weinig aan te doen. Niet alle kuikens met spreidpoten overleven.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken spreidpootjes

Berichtdoor laikaschat99 » 21 mei 2017 09:01

Mmm, de afstand lijkt anders wel goed te zitten zo en de lusjes zitten vrij los rond te pootjes dus het is niet dat zijn pootjes in een onnatuurlijke houding naar elkaar toe worden getrokken. Ik heb het ook geprobeerd met een haarrekker omdat me dat minder drukkend leek maar dit kwam helemaal niet goed, dat viel er direct terug af.
Het is vooral dat hij (nog) niet helemaal lekker loopt. Wacht ik dat nog even af of moet ik iets anders proberen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuiken spreidpootjes

Berichtdoor tuff cookie » 21 mei 2017 10:20

Het kuiken moet er aan wennen, komt wel goed volgens mij. Heb ook wel eens zo een kuiken gehad, moest er eerst aan wennen, maar is een goed kipje geworden met normale pootjes.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken spreidpootjes

Berichtdoor laikaschat99 » 21 mei 2017 10:40

Oké, dan kijk ik het nog even aan. Bedankt allemaal voor de hulp! :)

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Kuiken spreidpootjes

Berichtdoor Swoentje » 21 mei 2017 22:55

Denk niet dat het te strak zit, maar mij lijkt het een heel stug elastiekje, en met dat kokertje tussen de pootjes lijkt het me voor het kuiken erg lastig om te lopen. Probeer zelf maar eens vooruit te komen met een kartonnen koker tussen je enkels....

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken spreidpootjes

Berichtdoor laikaschat99 » 22 mei 2017 09:26

Oké, na bovenstaande reactie dan iets anders geprobeerd en met deze constructie kan hij nu prima lopen maar staan z'n pootjes als hij stilstaat iets verder uit elkaar dan zou moeten. Dat zal het dan ook niet zijn zeker?
Ik heb geprobeerd een foto te maken van zijn houding maar hij werkte niet zo goed mee. Hij staat hier heel even op gladde vloer. Dat was maar voor enkele seconden om de foto te maken. Hij wilde niet op de doek blijven staan en rende alle kanten op.
Afbeelding

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kuiken spreidpootjes

Berichtdoor José » 22 mei 2017 20:31

Klopt het dat dit van die mooie soepele kleine elastiekjes voor paardenmanen zijn? Je zou ook het volgende kunnen doen: je neemt 2 van die elastiekjes, knoopt ze met een lus aan elkaar. Dan maak je van beide elastiekjes afzonderlijk een 8-vorm door hem in het midden een slag te draaien. Dan doe je de buitenste helft van de 8 om een pootje, buitenste helft van de andere 8 om het andere pootje, en het midden plak je af met 1 enkel laagje tape van niet breder dan 2 cm. Dan breng je de pootjes iets dichter naar elkaar toe dan ze nu zitten.
Doordat je een enkel laagje tape gebruikt is het evengoed nog flexibel waardoor hij kan lopen maar fixeer je wel de 8-jes. En met een week moet het dan toch echt verholpen zijn. Zo niet is er kans dat het blijvend is.
Succes!

Maar ik vind het nu al niet echt alarmerend slecht er uit zien hoor. Heb ze vele malen erger gezien.
(En verder moet Harry gewoon even gewillig op de handdoek blijven poseren, dat eigenwijze is niet in z'n voordeel :gossip: )


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten