Natuurbroed apart zetten of niet?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Natuurbroed apart zetten of niet?

Berichtdoor Remco24 » 11 mei 2018 22:54

Halllo allemaal,

Zoals het er nu uit ziet beginnen de 2 dames broeds te worden. Nu wil ik graag bij 1 broedeieren er onder leggen. Wat kan ik het beste doen? Ik heb dus maar 2 kippen en 1 hok. Eventueel heb ik ook een grote caviakooi beschikbaar. Zou ik de hen welke ik wil laten broeden nu meteen verplaatsen naar de kooi en hopen dat ze daar broeds wordt/blijft? En deze kooi kan ik die het beste in de schuur/tuinhuis zetten?

Of zou ik de andere hen broedsaf maken in de kooi en later weer bij de broedende hen terug zetten?

Alvast bedankt,

Remco

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Natuurbroed apart zetten of niet?

Berichtdoor Trea » 11 mei 2018 23:34

Ik zou ze allebei tegelijk laten broeden. Dat is gezelllig voor de kippen en dan hebben de kuikens straks twee moeders die voor alle grut zorgen. Erg leuk. En minder gedoe met apart zetten en zo.

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Natuurbroed apart zetten of niet?

Berichtdoor -+-kip-+- » 12 mei 2018 08:47

Als je ze tegelijk wil laten broeden, dan moet je er wel voor zorgen dat de broedeieren rond dezelfde tijd uitkomen. Anders wordt het vechten om de kuikens. Als je er 1 wil laten broeden, moet deze apart. Ik heb er nu 1 die aan het broeden is en die heb ik gewoon bij de rest gelaten, maar dat is omdat de andere kippen niet broeds zijn.

Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Natuurbroed apart zetten of niet?

Berichtdoor Remco24 » 12 mei 2018 09:51

Bedankt voor de reacties. Ik zou wel graag maar 1 willen laten broeden. (Dit is de aardigste kip naar mij toe) de andere wil wel is erg gemeen pikken. En ik wil niet dat de kuikens dit gaan leren van moeder :puh2:

Als ik de broedse hen apart zet wanneer kan deze dan weer terug naar de andere hen? Zodra de kuikens er zijn of een paar daagjes wachten?

Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Natuurbroed apart zetten of niet?

Berichtdoor Remco24 » 12 mei 2018 10:27

Of kan ik de broedse hen laten zitten en de 2e hen broedsaf maken en dan weer terug plaatsen bij de broedse hen?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Natuurbroed apart zetten of niet?

Berichtdoor Trea » 12 mei 2018 10:37

De hen die gemeen pikt is de baas van het stel. En vertoont waarschijnlijk gewoon kippengedrag.

Als je de bazige hen broedsaf maakt zal ze haar eitjes daarna bijleggen als je ze bij elkaar houdt. Die eitjes moet je dan weghalen. De broedeitjes moeten met potlood zijn gemerkt om dat te kunnen doen.

Voor een kloek is het rustiger als er geen andere kip bij komt. Zorg liefst wel dat ze elkaar dagelijks blijven zien als de kloek even eet, drinkt en poept.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Natuurbroed apart zetten of niet?

Berichtdoor heusnoorn » 12 mei 2018 12:56

investeer in een paar meter kippengaas en zet een hoekje van de ren af voor de kip die je broedsaf wil maken. Voor haar fabriceer je een afdakje, zodat ze uit de wind en droog zit (vanaf mei is dit wel voldoende) en laat ze daar zonder eieren zitten en kijk of je ze broedaf krijgt. Ze blijft in dat hoekje tot de andere kip haar kuikens een drietal weken oud zijn en wat weerbaarder zijn.

Zo'n caviahok is een heel gedoe en te klein om ze langere tijd in te houden en ze terug bij elkaar laten is het moeilijk maken als het makkelijk kan.

Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Natuurbroed apart zetten of niet?

Berichtdoor Remco24 » 13 mei 2018 21:20

Ik heb de ren nu in tweeën gedeeld. Dus ze zitten apart. Morgen haal ik een katten transport bench op als tijdelijk hok, zodat ze snachts wel veilig slaapt. Nu slaapt ze nog in de garage.

Voer en water staat buiten voor de kloek dus ze kunnen elkaar dan wel zien.

Dus als de kuikens ongeveer 3 weken oud zijn kan het hele spul weer bij elkaar?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Natuurbroed apart zetten of niet?

Berichtdoor Fryske » 13 mei 2018 23:26

Ik sluit me bij Trea aan. Kijk gewoon eens aan hoe het gaat met samen broeden. Je ziet heel vaak dat prima gaat. Mocht het toch fout gaan dan kan je altijd nog ingrijpen. Normaal zeg ik apart, maar je hebt maar twee hennen. Dat de felste kip dit doorgeeft aan haar kuikens geloof ik niks van. Daarbij komt dat als je er maar eentje laat broeden je normaal die hen juist beter laat broeden.

Als je ze nu al uit elkaar haalt dan haal je, jezelf ws. meer ellende op de hals. Twee kippen apart. Eentje broed ander zit gedurende lange tijd alleen en dan nog een keer het weer samenvoegen. Dat zou nog wel eens een dingetje kunnen worden.

Wens je in ieder geval veel wijsheid!

Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Natuurbroed apart zetten of niet?

Berichtdoor Remco24 » 14 mei 2018 08:38

Hmm ja. Wat is nu wijsheid. Toen de twee hennen bij elkaar zaten in het hok was er zo nu rn dan wel onrust/gekrijs en nu ze apart zitten is het eigenlijk rustig. Ook liet de felste de andere hen niet meer in het hok. Zat verstijft op het trappetje en de felste nam dus de nepeieren over om te broeden.

De rustige hen zit inmiddels voor de 3e dag (vandaag) op de nepeieren.

Om verdere onrust te voorkomen. (Morgen komen de broedeitjes). Lijkt het mij beter om ze nu toch apart te houden. (Ik lees ook veel verhalen op het forum dat bij elkaar zetten goed gaat).

Ik zal mijn best doen om in dit topic een berichtje te plaatsen met hoe het is gegaan. (Ook voor andere mensen)

Bedankt voor de hulp!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten