Legnood zijdehoender

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Mieke_Vertrijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2019 09:45
Land: Nederland
M/V: V

Legnood zijdehoender

Berichtdoor Mieke_Vertrijk » 29 jan 2019 10:24

Hallo iedereen,

Ik zou een rubriekje willen openen over legnood omdat dit in koude wintertijden misschien bij meer kippen voorkomt.
Ik wil graag wat tips meegeven en ook wat tips krijgen ivm dit probleem.

Ik heb vorig jaar een zijdehoender gehad die ik heb moeten laten inslapen bij de dierenarts. Het eitje zat dwars en het was haar eerste eitje. Ik ben toen dadelijk naar de dierenarts gegaan en die heeft met olie het eitje kunnen verwijderen. Helaas waren haar darmpjes mee uitgeduwd. Het kipje werd ingewikkeld voor een nacht om de darmpjes op hun plaats te houden, maar dat had niet kunnen baten. 's anderendaags hebben we moeten beslissen het kipje te laten inslapen.

Deze winter heb ik opnieuw een zijdehoender die al tweemaal in legnood kwam. Ik denk dat dit ook komt door temperatuurschommelingen en dan erge (vries) koude, waardoor de kip niet kan leggen. Door mijn ervaring met mijn eerste kip herkende ik het: kip liep al een dag zoals een pinguin, en kwam nadien niet meer van nest, lag bol opgetrokken en je zag in de cloaca duidelijk een ei zitten.

De eerste maal (twee maanden terug) had ik de kip binnengehaald in een draaghokje, warm gezet en olie in de cloaca gedaan (met een pipetje zonder naald uiteraard). Ik had haar ook een warm badje gegeven (gedurende kwartier). Dan kip laten rusten half uurtje. Er gebeurde niets, dus dit heb ik herhaald, olie, kwartier warm bad + half uur rust.
Na drie pogingen kwam het ei. Het ei was net een rubberen bal, zonder schaal, dus geen wonder dat het kipje niet leggen kon.

Gisteren merkte ik dat deze kip opnieuw bleef liggen in het leghok, terwijl ze anders net haantje de voorste is. Ik heb haar onmiddellijk weer binnengehaald. Chauffage aan, olie, warm bad (deze maal half uur) en dit tweemaal herhaald. Ik heb haar een nachtje rust gegund.
Vanmorgen nog geen ei. Ze heeft gegeten en gedronken. Dit is denk ik belangrijk om het kipje op krachten te houden. Deze maal heb ik haar in in haar draaghokje in een hele warme ruimte geplaatst 26 graden (naast chauffage). Opnieuw wat olie. Na een half uurtje hoorde ik haar scharrelen en persen en piepen en plop. Het ei. Deze keer een ei met schaal, maar een erg dunne schaal.

Ik denk dat het leggen in de winter sowieso niet goed is voor een kip. We hebben nog drie andere zijdehoenders maar die leggen nu niet. Ik weet niet waarom deze kip dan toch (probeert) te leggen in de winter.
Het is een risico-kip dus voor legnood en ik hou haar in de gaten.

Maar alle tips voor dit probleem zijn welkom!
Bedankt,
Mieke

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten